Hlavní navigace

10 rad, jak napsat pracovní inzerát, který oddělí zrno od plev

14. 3. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Kdo hledá, ten najde. Kdo hledá pořádně a napíše zajímavý a chytlavý pracovní inzerát, bude mít z čeho vybírat.

Copywriting pomalu prosakuje do všech sfér podnikání. I k psaní pracovního inzerátu se dneska musíte postavit jako k jakékoliv jiné reklamě. Jde vám přeci o vybírání jenom z kvalitních kandidátů, ne?

Čtěte také: 7 cedníků, které vám pomůžou vyfiltrovat ideálního copywritera

Není nic horšího, než když si prohlížím inzeráty, které jsou takřka totožné: stejně nudná struktura, stejně nudné fráze, stejné všechno. Jakou mám motivaci na takové nabídky reagovat?

Zvýšením vypovídající hodnoty se násobí šance k zaujetí lidí, které skutečně potřebujete: pracovníci mající o vámi nabízenou pozici opravdový zájem.

Na pracovní inzerát proto nenahlížejte jenom jako na strohý popis pozice. Měl by to být pěkně vymodelovaný kousek padnoucí cílové skupině. Přemýšlejte nad ním jako nad trychtýřem, kterým prolezou jenom ti pro vás nejzajímavější.

Čtěte také: Jakým chybám se vyhnout v pracovních inzerátech? Poradíme vám

Jaké jsou klíčové kroky při psaní pracovního inzerátu?

1. Výstižný titulek – zas a znova

Vím, zní to ohraně. O titulku se mluví všude. Jenže titulek zkrátka rozhoduje. Je obrovský rozdíl, když uvedete „Prodavačka“ nebo „Prodavačka Hardsport Brno-Heršpice, výdělek až 19 000 Kč. Informační hodnota je někde jinde – uchazeč hned ví, na čem přesně je, a nemusí zbytečně pátrat. Je tedy větší šance, že rozklikne inzerát.

2. Popište konkrétní náplň práce v budoucím zaměstnání

Prodavačka je prodavačka, tak jaképak štráchy. Kdepak. Přesný popis role, kterou bude člověk v práci vykonávat, umožňuje porovnat vlastní dovednosti a zkušenosti uchazeče s požadavky zaměstnavatele. Někdy je vhodné už v pracovním inzerátu vyfiltrovat kandidáty s nedostatečnou kvalifikací. Hodí se, když musíte projít třeba 250 životopisů.

Výhodné je použít klíčové body, benefity v odrážkách, které vystihují vaše požadavky. Pozornost čtenáře se zvýší a během několika okamžiků má jasno. Plusy typu moderní kanceláře, každý pátek oběd celého týmu apod. zaujmou a donutí číst dál.

Čtěte také: Jak zadat inzerát na novou pracovní pozici přes internet 

3. Rozlišujte „hodí se“ a „požadujeme“

Formulujte jasně, co vlastně od svých budoucích zaměstnanců chcete. Specifikujte nutné kvalifikace, bez kterých nemůžou práci vykonávat. Zařaďte správně dovednosti, bez nichž se kandidáti obejdou – ale skutečně. Vyhnete se prodíráním se desítkami „cévéček“, která vám ani nemusela přistát ve schránce.

4. Nepřehánějte, nic nezískáte

Pokud zní pracovní inzerát příliš nadneseně a nezakládá se na úplné pravdě, přitáhne spíše žadatele, kteří jsou naivní a nerealističtí. Pravda vítězí. Použitím skutečného jádra věci a konkrétního realistického popisu určitě zabodujete víc.

5. Nabízejte výzvy místo odměny

Většina lidí samozřejmě pracuje kvůli odměně – penězům. Přesto funguje mnohem lépe, když uchazečům nabídnete výzvy. Jasně, peníze hrají obrovskou roli. Pokud však dokážete v inzerátu člověka nadchnout, ozvou se vám ambiciózní lidé, kteří se spíše než za penězi „honí“ za výzvou – primárně je zajímá dobře odvedená práce.

6. Chtějte motivační dopis

Chcete hned z počátku poznat, co vám může uchazeč nabídnout? Požádejte ho o motivační dopis. Stane se užitečným vodítkem pro odhalení charakteru, úrovně vzdělání, komunikačního stylu… Získáte další užitečný filtr k vyřazení kandidátů pozvaných k osobnímu pohovoru.

Čtěte také: 7 podnikatelských matadorů radí, kde a jak hledají nové zaměstnance

7. Povídáním o společnosti nenuďte

Nezapomínejte na popsání společnosti. Žádného čtenáře sice nebude bavit pročítat brutální eseje o poslání firmy, ale základní informace jsou nezbytné. Přeci jenom nabízíte uchazečům budování vztahu. Měli by vás hned zkraje trochu poznat.

8. Stručně, výstižně

Co od pracovního inzerátu očekáváte? Aby to byl román o několika dějstvích, nebo aby ho návštěvník přečetl do konce? Dejte uchazečům jenom tolik informací, které skutečně potřebují. Nenuťte ho přehrabovat se v sáhodlouhých odstavcích a opustit inzerát předčasně.

9. Nebojte se zveřejnit telefonní číslo a e-mail

Nezřídka jsem se setkal s inzeráty na Jobs.cz a Prace.cz s absencí kontaktních údajů. Minimálně pro mě působí velmi neosobně, když nemůžu napsat nebo zavolat konkrétní osobě. Chci se bavit s reálným člověkem, nikoliv s automatem. Nevidím jediný pádný důvod, proč skrývat telefon a e-mailovou adresu.

skoleni_15_4

10. Mluvte přímo k uchazeči

Když píšete inzerát, vyhněte se frázím typu „úspěšný kandidát“ nebo „ideální žadatel“. Místo toho se obraťte přímo na potenciálního zaměstnance a bavte se s ním, jako byste si hleděli do očí: „Ve funkci ředitele budete pracovat s…“ nebo „Po zkušební době položíme na vaše bedra tíhu celého oddělení…“.

Tak a pracovní inzerát je hotový. Teď už jenom vybrat nejlepšího.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Copywriter schovaný na dědině, kde má absolutní klid na psaní textů pro klienty i svůj blog. Když ho přestane bavit sezení za počítačem, rozběhne se do kraje. Nejlepší nápady se rodí na čerstvém vzduchu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).