16milionová pokuta pro „šmejdy“, ti i přesto stále na seniory útočí

„Šmejdský“ byznys na důvěřivých seniorech v Česku stále kvete. Nepoctivé firmy se nedaří vymýtit. Česká obchodní inspekce navíc letos rozdala rekordní pokuty.

Rekordní pokutu ve výši téměr 16 a půl milionu korun rozdala Česká obchodní inspekce tzv. předváděcím firmám. Jedná se zatím o nejvyšší pokutu. V loňském roce to bylo „pouhých“ 5 milionů korun. Trend “šmejdů” v Česku tedy nepolevuje a sama inspekce přiznává, že nepoctivé firmy se snaží svůj byznys stále více utajit.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Předváděcí firmy vyvíjejí na seniory agresivní obchodní tlak.

Nejproblémovější pořadatelé těchto akcí se sice z českého trhu stáhli, přesto je však počet organizovaných akcí alarmující. Ze zjištění inspektorů a podání spotřebitelů je však zřejmé, že na trhu působí i další subjekty, které konání svých akcí České obchodní inspekci neoznamují, přiznává Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce (ČOI). 

Čtěte také: Přečtěte si profil „krále šmejdů“ Jense Beckhäusera, který v ČR stále podniká

Jak bohužel z výsledků kontrol vyplývá, míra zjištěných nedostatků se s předchozím rokem vůbec nesnížila. Naopak se zvýšil počet pokut, které inspekce za první čtvrtletí rozdala. Právní moci nabylo celkem 130 pokut, které v souhrnné výši činily 16 414 000 korun.

Inspekce stihla za první letošní čtvrtletí provést celkem 144 kontrol. Při nich inspektoři kontrolovali zejména dodržování zákazu používání nekalých obchodních praktik vůči účastníkům těchto akcí. Nedostatky různého charakteru zjistili při 113 kontrolách, tj. v 78,5 %. Jaké byly výsledky kontrol v jednotlivých regionech, přibližuje následující tabulka:


Autor: ČOI, podle licence: Rights Managed

V nadcházejícím období budou kontroly organizovaných akcí a smluv na nich uzavíraných pokračovat. Budeme při nich maximálně využívat spolupráce s dalšími orgány i informací získaných od spotřebitelů. Naším cílem je minimalizovat možnost nepoctivých podnikatelů poškozovat spotřebitele, zejména seniory, na něž uplatňují nejrůznější nekalé praktiky, a trvale postihovat všechny, kdo své předváděcí akce a informace o nich před spotřebiteli tají a jejich konání České obchodní inspekci neoznamují, řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

Ten však upozornil, že pokud budou spotřebitelé i nadále tyto organizované akce navštěvovat a podepisovat nevýhodné smlouvy, není příliš velká šance na vymýcení těchto nežádoucích podnikatelských aktivit.

ČOI zároveň upozorňuje, že počet kontrol neodpovídá skutečnému počtu firem, které “šmejdský” byznys praktikují. Mnohé z nich totiž pracují v utajení a na osobní pozvání, čímž se vyhýbají oznamovací povinnosti.

widgety

Čtěte také: Šmejdi přichází s další taktikou. Nemáte ani zboží, ani peníze

I když si inspekce monitoruje vybrané firmy, stále také vychází z tipů od samotných spotřebitelů. Ti poslali celkem 115 podnětů. “Šmejdi” si ale z českých zákonů příliš těžkou hlavu nedělají. Zákonem stanovená oznamovací povinnost byla porušena celkem v 69 případech, ve dvou případech ČOI zjistila také agresivní obchodní praktiky.

Řádně ohlášených akcích se jen za první čtvrtletí v roce 2015 konalo 7255, které nahlásilo celkem 18 firem. Na jednu firmu tak připadá přes 400 akcí v průběhu jednoho čtvrtletí, což vychází na více než 4 předváděcí akce denně (včetně víkendů). Celkově pak až 81 akcí denně

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 6. 2015 20:00

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+