2402 Kč na osobu a den utratí zahraniční turisté v Česku. Podnikatelé nejásají

Ze statistik vyplývá, že příjezdový cestovní ruch v Česku nevypadá špatně. Z hlediska tržeb už to ale tak růžové není.

Podle nejnovější statistiky Českého statistického úřadu (ČSÚ) za 1. čtvrtletí letošního roku, míří nejvíce zahraničních hostů do Prahy. V roce 2011 jich do hlavního města přijelo 4,4 milionu. Nejpočetnější jsou přitom turisté z Ruska (jejichž počet nepřestává růst a od roku 2006 se prakticky zdvojnásobil), Německa a Itálie. Druhou nejoblíbenější českou destinací je Karlovarský kraj, který si své postavení drží díky lázním a hraje prim i v délce pobytů. Naopak domácí nejvíce navštěvují Královéhradec­ký kraj.

Sezonnost a růst

Ačkoliv se na českém příjezdovém cestovním ruchu odráží sezonnost, je podle Pavla Vančury z oddělení statistiky cestovního ruchu Českého statistického úřadu evidentní, že cestovní ruch v Česku soustavně roste. Není bez zajínavosti, že od roku 2009 také nejvíce rostou luxusní ubytovací zařízení, nehledě na to, že v kategorii pětihvězdičkových hotelů jich dokonce sedm přibylo.

V krizi jsme částečně propadli, Rakousko rostlo

Příjezdový cestovní ruch v Česku zasáhla v roce 2009 krize, která se odrazila také na cestovním ruchu sousedních zemích. Ze srovnání se Slovenskem a Rakouskem vyplývá, že největší propad zaznamenalo Slovensko. Rakousko naopak i v krizi rostlo. Pavel Vančura to přičítá výhodě, kterou Rakousko má – léto a zima jsou tu stejně silné sezony. Jak dodává Aleš Hozdecký, ředitel odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR, roli zřejmě hraje i to, že Rakousko turistům konstatntně nabízí dobrý poměr ceny a výkonu.

Počty turistů rostou, utrácejí ale málo

Právě dlouhodobá šetření ministerstva pro místní rozvoj (MMR) doplňují statistiky ČSÚ a nabízejí plastičtější obrázek o příjezdovém cestovním ruchu v Česku. MMR například zjišťuje, jaká je struktura výdajů zahraničních návštěvníků Česka. V roce 2011 nejvíce utratili za samotné zakoupení zájezdu, ubytování, dopravu a stravování, 15 procent výdajů pak utratili za zboží. Zahraniční turisté tu přitom nechají průměrně 2402 korun na osobu a den, jednodenní návštěvníci jen 1509 korun na osobu a den. K meziročnímu srovnání výdajů Aleš Hozdecký poznamenává: Počty turistů rostou, ale výdaje na hlavu ne. Hlavními motivacemi k návštěvě Česka jsou nákupy a dovolená.

EBF16

Rozpor mezi růstovými statistikami a skutečnými tržbami podnikatelů v oboru není novinkou. Je pravdou, že z hlediska počtu klientů a počtu přenocování byl loňský rok celkem úspěšný. Z pohledu tržeb to byl ovšem rok neúspěšný. Tržby za osobu a noc klesly v průměru okolo 12 %, shrnul již před časem pro server Podnikatel.cz situaci za rok 2011 Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky.

Čtěte také: Rok 2011: Rekordní počet turistů, z hlediska tržeb neúspěch

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+