3 důvody, proč zapomenout na Facebook. Investujte peníze a čas jinam

[KOMENTÁŘ] Začínáte byznys a necháte si radit? Jakmile uslyšíte radu, že si máte určitě zřídit stránku na Facebooku, zapomeňte na ni. Dnes už je to zbytečné.

Pryč jsou doby, kdy se Facebook stal geniálním prostředkem propagace, a to zcela zdarma. Mark Zuckerberg, spoluzakladatel a výkonný ředitel této sociální sítě, si velmi rychle uvědomil, že pokud chce něco vydělat, musí v první řadě zkásnout firemní účty, aby mohl splnit podmínku, že běžným uživatelům zůstane Facebook navždy zadarmo. 

Kromě personalizovaných kampaní vydělává Facebook i na propagaci jednotlivých FB Pages, které si jednotlivé značky na síti zřídily. Dříve byl tzv. organický dosah většinový: co jste napsali na svoji stránku, vaši fanoušci viděli. Dnes už je situace jiná. Tzv. organický dosah se rovná jednotkám procent, tudíž i když máte tisíce fanoušků, váš obsah, který na FB publikujete, může vidět jen pár stovek či i jen desítek lidí. Chcete, aby příspěvek vidělo více lidí? Zaplatíte si, a to nemalé částky. Navíc Facebook vám nikdy nezaručí, že obsah uvidí ti správní lidé, i přes veškeré možnosti nastavení. 

Čtěte také: Facebook mění pravidla. Bude ho vaše firma ještě potřebovat?

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Řekněte Facebooku: „Už se mi to nelíbí“ 

A proč vlastně zapomenout na Facebook Pages v rámci firemní propagace? Zde jsou mé 3 důvody:

1. Nesbíráte fanoušky, sbírá je Facebook

Myslíte si, že když má vaše stránka 10 tisíc fanoušků, že jste úspěšní? Možná ano, ale co s tím uděláte? A hlavně k čemu vám to bude? Fajn, natiskněte si skvělou brožuru s logem Facebooku (které vlastně ani používat nesmíte) a napište si tam, kolik lidí si vás už přidalo. Že si podobné fanoušky můžete koupit, to je dnes samozřejmost, takže o kvalitě stránky či služeb to nevypovídá vůbec nic a především s těmito lidmi nemůžete pracovat tak, jak byste chtěli a potřebovali. 

Čtěte také: Firma měla na Facebooku 70 tisíc fanoušků. Profil zrušila a vydělala na tom

Zkusím vás nahlodat jednoduchou otázkou. Co je lepší? Mít 10 tisíc fanoušků na Facebooku, nebo mít 10 tisíc e-mailových adres a dalších kontaktních údajů? Druhá možnost je správně. Nesmíme zapomínat, že i když máte stránku na Facebooku, tak ji nevlastníte. Publikujete například nevhodný obrázek, nebo porušíte jakákoli jiná pravidla Facebooku a o svůj účet můžete lehce přijít. A kde jsou najednou vaši fandové? 

Čtěte také: Jak získat pro firmu (ne)legálně 5000 fanoušků na sociální síti za jediný den

Údaje o vašich fanoušcích, tedy zákaznících, je mít lepší u sebe. Rozhodně se postarejte o takovou firemní webovou prezentaci, abyste od svých zákazníků a milovníků vaší značky získali kontaktní údaje, skrze které je můžete kontaktovat, aniž byste byli odkázani na jakoukoli externí sociální aplikaci. K získání těchto údajů je motivujte, nabídněte například slevový kupón, nebo možnost získat přednostní výpis výjimečných akcí. Skvělý marketingový tah na branku vytváří jeden z kávových řetězců. Pokud si chcete vyhlédnout nabídku produktů pro příští týden v jeho e-shopu, musíte být zaregistrováni. Jednoduchý nástroj, jak získat data o zákaznících a navíc v nich vyvolat dojem výjimečnosti.

2. Příchozí návštěvy na web nezískáte, ani když si na FB Page zaplatíte propagaci příspěvku

Stále častěji se setkávám s nářky marketingových specialistů, jak propagovali příspěvek, jejich rozpočet se jim tím ztenčil a výsledek prakticky žádný. Ano, Facebook vám při propagaci příspěvku z vaší stránky, který jste si zaplatili, ukáže sice úžasný dosah (tedy kolika lidem se ten příspěvek zobrazil – osobně těmto datům příliš nevěřím) a počet lajků. Jenže na váš web, kam potřebujete své zákazníky směřovat, tolik lidí až zase nedoputovalo. Čím to asi může být? 

Odpověď je jednoduchá. Z uživatelů Facebooku se stali lenoši a tato sociální síť je přestala už dávno bavit. Ti, co ještě svou pozornost k Facebooku obracejí, jen pravidelně šmírují svoji zeď, tedy výpis příspěvků, jejichž pořadí jim navíc Facebook určuje. A na jediný klik, který se zmůžou, je „To se mi líbí“. Opravdu se jim to líbí? Nebo na ten okdaz klikají jen z nudy, ze stereotypu? Zeptejte se na Facebook jakékoholi zákazníka, kterému je kolem 20 let a odpoví vám, že je to „nuda“. Přitom tato generace by měla být nástupnická v užívání této sociální sítě, která však pomalu a jistě odumírá a ztrácí v roztříštěnosti různých mobilních aplikací svůj význam. Už prostě není „cool“ a všichni obracejí svou pozornost jinam. Mladí uživatelé nejčastěji k Instagramu, který „hurá“ patří komu jinému než Facebooku. 

3. Ušetříte

Třetí důvod je naprosto jednoduchý, ušetříte. Čas i peníze. Vezměte si příklad z korporátních firem, ty už si dnes musejí najímat speciální agentury na správu sociálních sítí, za jejichž práci platí nemalé peníze. Tyto agentury spíše vyřizují stížnosti věčných remcalů, kteří by jinak remcali na lince telefonních operátorů zákaznické linky. I když to vypadá, že z tohoto pohledu korporátní firmy ušetří, opak je pravdou. Internet je bohužel místem anonymních chytrolínů a provokatérů (trolling), kteří si neodpustí komentář u jakékoholi příspěvku na sociální síti, a určitě ani pod tímto článkem. Aby korporátní firmu nikdo neobvinil z nečinnosti, raději si najme externí firmu, která vystupuje pod jménem firmy a odpovídá unifikovaně, nekonfliktně na každý dotaz. Některé firmy si dokonce pro správu sociálních sítí zřídily i svá oddělení (tomu říkám úlet). 

Čtěte také: Facebook nebo Twitter? Čtěte přestřelku názorů social marketérů

Když pak čtete doporučení, jaký obsah vlastně sdílet na sociální síti, potažmo Facebooku, získáte zmatené rady, z kterých si stejně musíte udělat svůj vlastní nadhled. Kolik času jste strávili čtením článkům o tom, co publikovat na Facebooku, kdy to publikovat a jak to publikovat? Kolik času jste strávili nad tím, abyste vymysleli fakt naprosto úžasný obrázek, který jste použili u svého účtu jako cover fotku (tu velkou obdélníkovou). A jak dlouho jste hledali aplikaci, která vám pomůže s obsluhou všech vašich sociálních sítí, aby to nebyla až tak velká práce? A k tomu otázka opět ze začátku. A co vám to vlastně přineslo? Pár lajků, pár návštěv na web a pocit, jak máte 10 tisíc fanoušků a vytuněný sociální účet. Tomu říkám úspěch (ironicky samozřejmě). 

Nic není černobílé

Neříkám, že Facebook je úplně špatný. Má bezpochyby svá pozitiva a v některých případech se vybraným firmám vyplatí investovat čas i peníze do propagace. Ale není spíše lepší si na Facebooku zaplatit reklamu a energii, kterou jste dříve věnovali profilování vašeho účtu v této sociální síti a publikování nesmyslně vtipných a nesouvisejících příspěvků, investovat do vylepšení vašeho webu a náboru nových zákazníků? Zkuste nad tím přemýšlet. 

Čtěte na závěr: 3 lekce Facebook marketingu z Asie

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 9. 2015 11:18

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+