3 kroky, jak si udržet svůj malý obchod a začít vydělávat víc

Chcete si pořídit malý obchůdek, ale bojíte se o jeho budoucnost? Spojte své síly s šikovnými řemeslníky a vytvořte s nimi symbiotický vztah. Čtěte další tipy.

Vlastníte či chcete provozovat malý obchůdek, kde se budete cítit dobře vy i vaši zákazníci, ale máte obavu o jeho existenci, protože prodávané produkty jsou běžně dostupné i ve velkých obchodních centrech? Zkuste na svoji nabídku nahlížet jinak a inspirujte se třemi příběhy ze života, které přinesly podnikatelům zisk ale především příliv nových a spokojených zákazníků.

1. Spojte svůj obchod s nabídkou šikovných řemeslníků

Provozovat v dnešní době malou galanterii či prodej klenot se zdá být byznysem nevýdělečným, přesto šikovný nápad dokáže obchod nastartovat a posunout ho o kousek dál. Pomoci může spojení obchodu s vedlejším produktem či službou, která zajistí pravidelný příjem i příliv nových zákazníků.

Čtěte také: I malý byznys kvete. Čtěte příběh netradičního papírnictví i kosmetické firmy

Příkladem může být Galanterie v jirkovské Žižkově ulici. Ta kromě běžných produktů nabízí i službu drobných oprav či šití na zakázku. Své síly totiž spojila se švadlenou, která si pravidelně vyzvedává obrovský balík textilu, jenž potřebuje opravu, či dostane přímou zakázku na šití. Symbiotický vztah funguje na jedničku. Galanterie je plná zákazníků, kteří při zadání zakázek pro švadlenu neváhají prozkoumat i nové zboží v obchodě. Šikovná švadlena si nemusí vytvářet žádnou prezentaci a starat se tak o příliv nových zakázek.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Spojte se s řemeslníky a vytvořte symbiotický vztah.

Podle místních je o službu velký zájem. Oprava roztržených kalhoty či jejich zkrácení vyjde pouze na necelých sto korun, přičemž oprava je hotova za víkend. Švadlena si totiž zakázku přebírá v pátek a v pondělí jsou už všechny opravy dokončeny a opět připraveny v galanterii k převzetí. Zákazníci jsou tak díky nízké ceně i rychlosti spokojeni a do galanterie se tak pravidelně vracejí.

Služby běžných řemeslníků jsou v Česku často nedostupné a je stále těžší shánět drobné opravy. To potvrzují v Jirkově i Klenoty, které se nacházejí naproti v ulici. Majitelka zajišťuje svým zákazníkům drobné opravy hodinek i výměnu jejich baterií, které paradoxně v hodinářství velkých nákupních center neseženete. Tato hodinářství se totiž specializují pouze na prodej hodinek a klenot, jejich opravu, vyjma těch v reklamaci, často nezajišťují. S běžnou výměnou baterky do hodinek, která trvá pouhých několik minut, tak musí zákazník oběhnout hned několik obchodů.

2. Vyvolejte u zákazníků pocit exkluzivity či originality

Otevřít si bistro a nabídnout smažené polotovary je nešvarem, který se v malých i velkých městech objevuje prakticky na denním pořádku. Je to levné, rychlé, ale zákazník tím jen zaplácne svůj žaludek a často nemá ani motivaci se stále vracet.

Čtěte také: Návrhářka prorazila s klobouky ze dřeva a plechovek. I tak ožívá mrtvé řemeslo

Opak nabízí pražské bistro Kidó na Letné, které provozuje Alena Slámová, vystudovaná právnička a designérka. Zakládá si na lokálních surovinách a připravuje dobroty, které připomínají maminčinu či babiččinu kuchyni. Pochutnat si tak můžete na hutných polévkách z pravého vývaru či na originálních slaných koláčích. Díky designově vyladěnému interiéru i nabídce kvalitních potravin boduje a vytváří si tak kolem sebe komunitu spokojených zákazníků, kteří se k ní často a rádi vracejí.

Její originální přístup k nabídce jídel inspiroval i další podnikatele. Ti se tak stále více zajímají o nabídku lokálních farmářů a opět vytvářejí vzájemně propojený vztah, který může nabídku služeb i produktů zkvalitnit.

3. Zakládejte si na osobním přístupu, zajímejte se o zákazníka

Čím menší obchod, tím více bychom se měli zaměřit na potřeby svého zákazníka, který je pro nás klíčový. Už jen jeho samotné přivítání by se mělo nést v přátelském duchu. Běžná věta Jak vám mohu pomoci?, by mohla být rozšířena i o osobní přivítání Jak se vám daří? Jak se máte? Jde především o vytvoření přátelské atmosféry, kam se bude zákazník rád vracet. Úsměv na tváři i na ty zákazníky, kteří by si ho běžně nezasloužili, se šíří jako nákaza.

Čtěte také: Navštívili jsme starožitníky. Jak funguje jejich byznys?

EBF16

Potvrdit to může i Denisa Havrdová z netradičního papírnictví Papelote, které původně vzniklo jako studentský projekt. Denisa se společně se svými kolegy snaží pro zákazníky vytvořit kreativní prostředí: Zákazníky sem zveme i na různé akce pro veřejnost, kromě prodeje tu například pořádáme workshopy spojené s papírem, řekla serveru Podnikatel.cz Havrdová.

Při nich se zároveň vytváří přátelské prostředí, které se vryje do paměti. Provozovatelé papírnictví Papelote jsou totiž vždy usměvaví a v malém obchůdku panuje velmi uvolněná a pozitivní nálada. I z toho důvodu se šeptanda kolem tohoto papírnictví stále rozrůstá: Kolem obchodu tak vzniká určitá komunita lidí. Úspěšně jsme se napojili na šeptandu, jejíž dosah mě nepřestává překvapovat, uzavřela Havrdová.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 11. 2012 13:15

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnocovat všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+