3 okolnosti, které možná ukazují odvrácenou stranu vašeho podnikání

Podnikání je pro mnohé preferovaný životní styl. To však neznamená, že má jen světlé stránky. Temnější obrysy lze objevit při pohledu na jeho odvrácenou tvář.

Téměř každá volba má své plusy a minusy, své výhody a nevýhody, své lepší a horší stránky. A kde je světlo, tam je i stín. Platí to i pro podnikání, které na jednu stranu dává svobodu a úspěch, na druhou stranu si něco jiného bere.

1. Hranice, odmítání a pevné „ne“

Nechť nikdo nezanedbává vlastní cíl pro cíl druhých, ať se zdá jakkoli velkolepý. Kdo pochopil, co je jeho pravým cílem, ať o něj důsledně usiluje. Tento citát je sice z oblasti buddhistických kanonických průpovídek, takže má primárně na mysli duchovní cíle, ale i na o něco přízemnější podnikatelské záměry se dá vztáhnout beze zbytku. Podnikatel často říká „ano“, ale pevnou součástí jeho slovníku je také „ne“. V některých situacích tou důležitější součástí.

Odmítat přitom není pro každého přirozené a jednoduché. Při podnikání je ale potřeba se to naučit, i když má odmítnutí zpravidla jasně vyčíslitelnou cenu – třeba v podobě spolu se zakázkou odmítnutého honoráře. Někdy podnikatel odmítá, protože nabídka není v souladu s jeho cíli a vizí, kterou v podnikání sleduje. Jindy prostě proto, že nemá pro novou zakázku dostatečnou časovou kapacitu, nebo z mnoha jiných důvodů. Nastavit si vlastní hranice je součást podnikání. A to v souvislosti s vlastními záměry a představami o budoucnosti, kompetencemi a zkušenostmi, pracovní dobou, výrobní kapacitou, fyzickými potřebami, dalšími životními prioritami a mnoha dalšími okolnostmi, které se liší obor od oboru a jednotlivec od jednotlivce.

Čtěte také: Od jediného kousku mýdla k úspěšné značce. Mladá žena dobývá i zahraničí

Tip první: Umění odmítnout a říci „ne“ i na první pohled neodolatelným nabídkám je věcí otužování a tréninku. Je možné zkoušet, jakou formu odmítnutí zvolit, aby bylo co nejméně emočně zátěžové a nevzbuzovalo zbytečný špatný pocit. Může být užitečné nastavit si pravidla a kritéria pro rozhodování, čímž se podnikatel či podnikatelka vyhnou situacím, kdy něco ukvapeně slíbí a pak toho litují. Pomůže, když podnikatel myslí při rozhodování také na sebe a zároveň má jasně formulované cíle podnikání, svou vizi a misi a aktuální i výhledové priority. To je kostra, která rozhodnutí podepře.

2. Ztráty jako temná strana nálezů

Při rozhovoru s úspěšným podnikatelem dojde na otázku, co má dotyčný v souvislosti s podnikáním ve sloupci ztrát. Dosud odpovídal ochotně, ale teď zavrtí hlavou, že to je téma, které by v interview raději přeskočil. I když jsou ztráty zakopnuté ve sklepě a omotané pavučinou, většinou existují. Vytyčovat priority znamená něčeho se vzdát. Pro teď nebo napořád. Rozhodnutí je soud. Je to volba mezi alternativami, tvrdí zakladatel moderního managementu Peter F. Drucker. V propadlišti skončí to, čemu podnikatel řekne „ne“.

Ztráty mají ten nepříjemný rys, že se jejich podstata mění a ukazuje v čase. Co je nyní akceptovatelná ztráta, může se při pozdějším bilancování změnit v největší chybu. Co je akceptovatelná ztráta v kontextu podnikání, může být neakceptovatelné skrze životní filozofii podnikatele. A tak dále po spirále paradoxů. A podnikatel by měl být schopný z těchto paradoxů, které můžou klouzat jak čerstvá ledovka, vykličkovat se ctí, bez zlomenin nohy nebo srdce a se zachováním pevné osobní integrity.

Čtěte také: Poznat, kdy je čas to zabalit. Jedna z nejdůležitějších vlastností podnikatelů

Tip druhý: Podporou může být vycvičená schopnost akceptovat změnu a relativitu věcí. Včetně přijetí faktu, že rozhodování vždy probíhá jen v určitém čase a prostoru, v určitém známém kontextu a se zvážením jen dostupných informací. Přínosné je nepovažovat minulé rozhodnutí za chybu, ale zkrátka jen za jedno z mnoha rozhodnutí. Nelitovat nebo se lítostí nenechat ovládnout. A rozhodovat se s vědomím důsledků ze širší, nejen čistě utilitární, perspektivy.

3. Akceptovat nejistotu

S tím souvisí další, pro někoho také méně příjemný rys podnikání – zvýšená nutnost akceptovat nejistotu. Zvláště v začátcích podnikání (třeba jako OSVČ) se může jednat o skutečně zásadní porci nejistoty, která se týká přísunu zakázek a financí i schopnosti zvládat všechny podnikatelské role, a to od obchodu, marketingu, přes finance, administrativu, až například po projektový management (pokud se začátečník nebo začátečnice hned neobrátí na oborové profesionály).

Čtěte také:Chystají se otevřít kavárnu s pekárnou a květinářstvím. Jaké potřebují živnosti

Nejistota jde také ruku v ruce s tím, jak rychle se svět podnikání mění, jak rychle se proměňují preference zákazníků, jak rychle se mění legislativní prostředí, jak rychle se vyvíjí konkurence. A podnikatel, jako ten, který nese za byznys největší díl zodpovědnosti, je na to, aby čelil nejistotě, také zcela nebo do velké míry sám. Co si podnikatel neudělá, nepřipraví, nesežene…, to nemá. Může to znít jako klišé – dokud se to s čerstvým živnosťákem v kapse nestane realitou. Kreativita ve smyslu tvorby něčeho, co zatím neexistuje, je bází podnikání.

Je-li někdo opravdu výrazně fixovaný na jistoty, může se stát, že mu podnikání nakonec přinese víc frustrace a nemocí než radosti a satisfakce. A z toho také plyne, že by nemělo být žádnou nouzovou volbou. Snaha překonat nejistotu ještě větší nejistotou nevypadá jako dobrý nápad. Přesto je takový přístup zřejmě docela rozšířený. V Česku podniká každá desátá žena a jejich počet roste, uvádí socioložka a genderová expertka Lenka Simerská ve Zpravodaji Gender Studies Rovné příležitosti (číslo 3/2016). Sociologické sondy ukazují, že značná část žen podniká na živnostenský list nedobrovolně, jako nouzové řešení své situace, tvrdí dále s tím, že jde o ženy, které kvůli péči o dítě, věku a podobným důvodům nesehnaly zaměstnání.

widgety

Čtěte také:5 dobrých důvodů, proč zaměstnat ženu po rodičovské dovolené

Tip třetí: Komu vzroste tep už při konstatování, že se buňky jeho kůže kompletně obnoví za dva až tři týdny a životnost jeho červené krvinky je asi čtyři měsíce, nebo při představě, že po třiceti letech přijde o svou oblíbenou pracovní aktovku, měl by si asi podnikání ještě rozmyslet. Přijmout změnu a související nejistotu může být snazší s metodou přerámování, změnou úhlu pohledu nebo přemýšlení. Nejistota se tak může změnit ve výzvu nebo v cokoliv jiného, co má z individuálního hlediska pozitivní náboj. Případně může jako pomůcka posloužit, když si člověk vybaví zisky, které mu nakonec přinesly minulé nejistoty a jejich řešení.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+