4 nejčastější prohřešky, kterými e-shopy porušují zákon

Také e-shopy musí samozřejmě dodržovat zákon o ochraně spotřebitele. Právě ustanovení tohoto zákona internetoví obchodníci nejčastěji nedodržují.

Pomineme-li podvodné e-shopy, nejčastěji se internetoví obchodníci prohřešují vůči zákonu o ochraně spotřebitele. Zákazníkům neposkytují hlavně zákonem stanovené informace či špatně vyřizují reklamace. Vyplynulo to z kontrol České obchodní inspekce (ČOI) internetového obchodování ve 3. čtvrtletí letošní roku. Celkem inspekce našla pochybení u tří čtvrtin kontrolovaných e-shopů.

Čtěte také: 5 úřadů, na jejichž kontrolu se podnikatelé mohou nejčastěji „těšit“

4 nejčastější prohřešky e-shopů

Jak ukázaly kontroly ČOI, internetoví obchodníci porušují především zákon o ochraně spotřebitele. Nejčastější byly tyto 4 prohřešky:

widgety

  • porušení zákazu užívání některé z forem nekalých obchodních praktik bylo zjištěno ve 138 případech, tj. ve 46,6 % kontrol. Ve většině z nich se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících 
  • další prodávajícími často porušovanou povinností bylo poskytování řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, což nebylo splněno v 83 případech, tj. 28 % kontrol
  • opakované nedostatky byly rovněž zjišťovány v dodržování formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace, které byly zjištěny v 31 případech, tj. 10,5 % kontrol
  • ostatní ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla porušována v menším rozsahu (např. neseznámení s cenou – 16 případů, řádné označení výrobků informacemi v českém jazyce nebo piktogramy – 5 případů, porušení zásad poctivosti prodeje – 3 případy).

Celkem inspekce provedla ve třetím kvartále letošního roku 221 kontrol a na nějaké pochybení přišla v 165 z nich (74,7 %). Dohromady ČOI udělila pokuty ve výši 1,26 milionu korun. Jak ale zároveň upozorňuje inspekce, výsledný vysoký poměr kontrol, při kterých byly zjištěny nedostatky, nelze považovat za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v České republice. Je výsledkem průběžného monitoringu nabídky a služeb nabízených prostřednictvím internetu inspektory ČOI, a také cílených kontrol internetových prodejců, u nichž lze na základě monitorování předpokládat, že při své činnosti mohou porušovat obecně závazné právní předpisy, vysvětlil Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.

Čtěte více: Odhaduji, že zákony porušuje zhruba 15 % podnikatelů, říká šéf ČOI

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+