4 opakující se prohřešky, kterými e-shopy porušují zákon

Klamavé obchodní praktiky nebo nedostatečné informace o reklamacích patří mezi nejčastější prohřešky e-shopů. Vyplývá to z loňských kontrol ČOI.

Takřka čtyři z pětiny (682 z 867) kontrolovaných e-shopů porušily v roce 2014 zákon. Přestože vypadají statistiky kontrol e-shopů, které uskutečnila v loňském roce Česká obchodní inspekce (ČOI), hrozivě, situace na online trhu tak děsivá není. ČOI totiž činí kontroly cíleně a většinou u online obchodů u kterých je předpoklad, že jejich provozovatelé mohou porušovat obecně závazné právní předpisy. Na poměrně vysokém počtu nedostatků se též podílel dle ČOI nový občanský zákoník, jehož ustanovení řada e-shopů nestihla implementovat do svých obchodních podmínek.

4 nejčastější prohřešky e-shopů

Nejčastěji e-shopy porušovaly zákon o ochraně spotřebitele. Konkrétně šlo o:

  • největší podíl na protiprávním jednání má použití nekalých obchodních praktik; konkrétně užití klamavých obchodních praktik (§ 4 a 5). Většinou se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, nebo o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy a o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících, upřesnila ČOI.
  • dalším nejčastějším nedostatkem kontrolovaných osob bylo, že neinformovaly spotřebitele řádně o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (§ 13)
  • nedodržení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace (§ 19
  • povinnost seznámit spotřebitele s cenou nabízeného zboží nebo služeb (§ 12)

Jak v

Oproti loňsku počet kontrol klesl

Za uvedené prohřešky udělila ČOI celkem 685 pokut v celkové výši 4 785 500 Kč. Není bez zajímavosti, že oproti roku 2013 klesl počet kontrol a s tím i celková výše sankce. Jak uvedl v rozhovoru pro server Podnikatel.cz před časem šéf ČOI Mojmír Bezecný, v roce 2013 provedla ČOI 1300 kontrol provozovatelů internetových obchodů a udělila více než 900 pokut v celkové výši 6,3 milionu korun.

Perexové foto: www.isifa.com

Čtěte více: Odhaduji, že zákony porušuje zhruba 15 % podnikatelů, říká šéf ČOI

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 4. 2015 15:26

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnocovat všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+