4 tipy, jak zvýšit šeptandu o vašem byznysu

Nemáte peníze na marketing? Podpořte šeptandu o svém byznysu. Přinášíme několik tipů a vysvětlení, proč je šeptanda vlastně dobrá.

Když se dnes zeptáte začínajícího podnikatele, jak se chce zviditelnit, jeho přirozenou odpovědí bude pomocí internetu, Facebooku a letáčků. Letáčky nejsou vždy efektivní, často končí v koši nebo zmuchlané na chodníku, a inzerovat v rámci internetu či pomocí Facebooku není zrovna levná záležitost a chce to také už odbornější vhled, aby se vynaložené prostředky vrátily zpět v podobě nových zákazníků či objednávek. Správně realizovanou šeptandou se o vás, vašem produktu či službě dozví ti správní lidé, jedná se o nejefektivnější reklamu a navíc její efekt hned neodezní, ale funguje (šíří se) dále, říká Vít Novák, WOM konzultant společnosti trnd, která se specializuje na profesionální šeptandu.

Šeptanda je v odborné terminologii označovaná jako World-Of-Mouth (WOM). Pokud bychom chtěli tento pojem vysvětlit lidověji, jedná se o osobní doporučení produktů či služeb známými, přáteli či tzv. ambasadory. Když se někomu něco líbí, tak tuto informaci posílá dál, a ta se stále rozšiřuje, a to dokonce rychleji než pomocí funkce sdílení skrze sociální sítě. Na osobní doporučení dá většina zákazníků, potvrdil to ostatně výzkum společnosti Nielsen.


Autor: www.isifa.com

O vašich skvělých službách se může dozvědět i sousedka přes zeď.

Nejvíce doporučují ženy, zjistila zase společnost Median. Ženy šeptají nejvíce o obchodech, oblečení a potravinách, zatímco muži šeptají nejčastěji o elektronice a automobilech. Ale ani ostatní obory nestojí stranou.

Jedním ze zásadních omylů marketingových manažerů je, že „svůj“ produkt, službu, značku nepovažují za dostatečně atraktivní, aby vyvolal šeptandu. Z naší více jak desetileté zkušenosti víme, že prakticky neexistuje neatraktivní produkt, jen musíte najít ty správné lidi, které daný produkt zajímá, kteří mají potenciál se pro něj nadchnout – a to zcela přirozeně, říká Vít Novák.

Ten připomíná, že je nutné rozlišovat mezi virálním marketingem a world-of-mouth marketingem. Virální šeptanda probíhá především online, chvíli se o daném výrobku/službě/firmě mluví, pak rychle odezní a dlouhodobější efekt je prakticky nulový.

Často se také stává, že se tolik pozornosti věnuje kreativní idee, aby se naplnil předpoklad následného virálního šíření lidmi, že si lidé více pamatují kreativní ideu, ale již si ji nespojují s konkrétním produktem či značkou, upozorňuje Novák na častý omyl v případě virálního zviditelnění.

Word-of-mouth naproti tomu pracuje s ústním šířením (offline – tedy tam, kde se odehrává 90 % WOM), kde si účastníci většinou předávají hodnotnou informaci, ne něco pro okamžité pobavení a rychlé zapomenutí.

Profesionální WOM pak funguje prostřednictvím tzv. ambasadorů. Ti mají k danému produktu či značce blízko, mají přirozený zájem. Nejvíce ambasadorů má celosvětově například značka Apple. Tito lidé pak šíří danou věc dále mezi relevantní spotřebitele. Nepoužívají však techniku spamu. S lidmi ve svém okruhu mluví přirozeně.

Je tak zajištěno bezkonkurenční cílení i dlouhodobější efekt kampaně. K úspěšné šeptandě, která má mít dlouhodobý efekt, potřebujete nadšené ambasadory (pro produkt, značku atd.) a kvalitní produkt (zde platí 4P), doplňuje Vít Novák, WOM konzultant společnosti trnd.

A jak tedy zvýšit šeptandu o vašem byznysu?

1. Češi vždy reagují na dobrou cenu

Jakmile vaše produkty či služby nabízejí zajímavou cenovou hladinu, lidé si tuto informaci mezi sebou velmi rychle rozšíří. Dobrým příkladem je malý obchod s potravinami v obci Jirkov, v Kostelní ulici. Místní lidé si ho navykli navštěvovat kvůli jeho příznivým a dokonce bezkonkurenčním cenám. Obchod se totiž vydal netradiční cestou, kdy nabízí potraviny často před koncem jejich trvanlivosti za velmi nízké ceny. Šeptanda zde zafungovala tak rychle, že obchod je i přes běžně vylidněné ulice vždy plný zákazníků. Dobrým marketingovým příkladem je i obchodní řetězec Lidl. Ten pod často neznámými značkami prodává velmi levné potraviny, které vycházejí z tuzemské výroby. U obchodních řetězců však hraje roli to, jaké požadavky mají v rámci tzv. privátní značky právě na kvalitu. Ta v některých případech převyšuje tu “značkovou”, a lidé si to mezi sebou opět řeknou. Není to však pravidlem.

Některé privátní značky spíše zastupují nevalnou kvalitu. Šeptanda funguje i v případě slev, na ty ale pozor. Slevové akce, pokud nejsou pravidelného rázu, stálé zákazníky nepřinesou.

2. Základem je vstřícná a příjemná komunikace

Dalším základním pilířem pro lepší šeptandu je komunikace se zákazníky. Bohužel čeští podnikatelé jsou stále v tomto ohledu na štíru. Úsměv při osobním setkání se zákazníky či do telefonu, což se jednoznačně projeví v hlase, stále neumějí. Při každém kontaktu by měl podnikatel projevit nadšení, hlavně když se jedná o zákazníka nového. Takové nadšení by mělo však vycházet z přirozené povahy podnikatele. Nic se nesmí přehánět. Od věci není ani věta: “Jak vám mohu pomoci,” která je často využívána například operátory na info linkách korporátních firem. Tento psychologický oslí můstek zákazníka nasměruje v tom ohledu, že druhá strana, tedy podnikatel, chce naslouchat potřebám svého zákazníka.

widgety

3. U produktů hraje hlavní roli originalita a tradice, u služeb výjimečné prostředí a netradiční přístup

V často přeplněném tržním prostředí je vždy dobré se nějak odlišovat. Češi stále více sázejí na originalitu a tradici v případě produktů. Nezanedbatelným faktorem je i ekologická či bio stránka produktů. Zde však pozor, aby zákazníci nenabyli dojmu, že takové produkty budou zároveň i dražší. Výjimečné prostředí, respektive provozovny, v případě služeb hrají také důležitou roli. Musíme pamatovat na to, že zákazník nikdy nebude spokojen, proto bychom měli své služby neustále vylepšovat a zdokonalovat a nabídnout je v takovém prostředí, které budeme stále vypilovávat do nejmenších detailů. Příkladem může být kavárenská americká síť Starbucks. Ta si získala popularitu i tím, že ve svých restauracích nabízí pohodovou atmosféru založenou často na domácím prostředí. Samozřejmostí jsou zde pohodlná křesla, příjemná hudba, ambientní osvětlení a wi-fi zdarma. Zákazníci přitom nejsou limitováni časem, který v kavárně při jednom hrnku kávy stráví. A to si lidé mezi sebou řeknou v případě, že chtějí doporučit známému, kde si zkrátit dlouhou chvíli.

4. Rozhodujícím faktorem je také kvalita

Nezastupitelnou roli pak hraje kvalita. Můžete nabídnou skvělé ceny, vstřícnou komunikaci i originalitu, ale pokud kvalita produktů či služeb pokulhává, pozitivní šeptanda se překroutí do té negativní, a ta se může šířit někdy i rychleji než ta pozitivní. Vezměme si příklad z restaurace. Může vařit skvělá obědová menu a praská ve švech každý den. Jenže nešťastně vymění kuchaře a z dříve chutných pokrmů se stává nestravitelná fašírka. Restaurace ztrácí své pravidelné zákazníky rychle a obnovit jejich důvěru lze jen stěží. Na kvalitu by proto podnikatelé neměli nikdy zapomínat.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 5. 2015 10:17

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+