Hlavní navigace

4 zaručené tipy, jak dokonale zapojit nového člena týmu ve vaší firmě

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Pavel Šmejkal 9. 6. 2015

S novými zaměstnanci se často razí přístup „Hoďte ho do vody, naučí se plavat“. Nestresujte nové kolegy hned v začátcích a hoďte jim záchranný kruh. Vyplatí se.

Když jsem dříve najímal zaměstnance pro svou digitální agenturu, snažil jsem se je ihned zapojit do práce na reálných projektech, aby měli možnost vše si v praxi osahat. V řadě případů se takový zaměstnanec zalekl náročných úkolů a laviny nových informací a nepřečkal ani zkušební lhůtu. Tehdy jsem s kolegy začal přemýšlet, jak to udělat lépe.

K dokonalosti se nám to podařilo dovést v mé druhé – headhunterské společnosti. Vyvinuli jsme vlastní program pro postupnou integraci nových zaměstnanců. Ten spočívá v postupném zvyšování pracovní zátěže. Nováček tak získává příležitost poznat firemní kulturu, seznámit se se svou náplní práce i s prací ostatních kolegů v týmu a až po měsíci se dostává do „ostrého“ provozu.

Ukázalo se, že věnovat novému člověku v prvních měsících dostatek času je klíčové. Díky času, který investujete v této fázi, se totiž vyhnete mnohdy ještě delšímu řešení problémů v budoucnosti. Navíc díky času strávenému s ním po měsíci celkem jistě víte, zda je to ten pravý kolega. Následujících několik bodů vychází ze zkušeností, které jsem nasbíral ve všech svých firmách.

Čtěte také: 7 vlastností, které u svých zaměstnanců rozhodně nechcete vidět

Jak maximalizovat šanci na úspěch nového kolegy?

1. Detailně představte jednotlivá oddělení nebo role v týmu

Dřív u nás každý nový zaměstnanec absolvoval takzvané kolečko. Po přijetí přebírala nováčka asistentka, prošla s ním postupně všechny kanceláře a jednoho po druhém mu představila kolegy. Ukázala mu, kde je kuchyňka, a předala základní informace. Pak ho usadila k přidělenému stolu a odtud ho měl na starosti projektový manažer týmu, ve kterém pracoval. Měli jsme pocit, že to stačí, ale pak nám začala váznout komunikace mezi jednotlivými týmy.

Proto jsme se rozhodli navazovat bližší vztahy už od začátku. Každý nováček je tak trochu ztracený. Je ale ve vašem zájmu, aby se co nejdříve zapojil do kolektivu. Zkuste mu to trochu usnadnit a důkladně ho seznámit s firmou, do které nastoupil. V rámci našeho integračního programu se velmi osvědčilo dopřát nováčkům čas s kolegy z ostatních týmů – v každém oddělení nebo s každou důležitou rolí stráví celý jeden den. S obchodníkem jde na reálnou schůzku s klientem (pomáhá třeba psát zápis z jednání), připravuje nabídky a učí se. Během marketingového dne pomáhá s přípravou prezentací a organizací plánovaného eventu. Lépe si pak přestaví, na koho se s čím může obrátit a kdo od něj bude co potřebovat.

Čtěte také: 5 typů zaměstnanců, kterým se vyhýbejte velkým obloukem

2. Dopřejte nováčkům dobré zadání, dostatek času a podporu

Po dlouhém hledání se nám konečně podařilo nalézt člověka, který přesně odpovídal našim požadavkům. Radek nastoupil a my ho nadšeně zapojili do rozjetých projektů, aby měl představu, na čem pracujeme. Po třech týdnech dal z ničeho nic výpověď. Napřed jsme nechápali proč. Pak se ukázalo, že jsme mu do začátku naložili moc. Kolegové neměli na jeho otázky čas a on se nemohl zbavit dojmu, že pořád někoho obtěžuje.

Když jsme pozici obsazovali znovu, zvolnili jsme tempo a přidali na podpoře. I u špičkových odborníků je v začátcích třeba poskytnout maximální podporu a čas na aklimatizaci v novém prostředí. Připravte proto srozumitelné pokyny, konkrétní termíny a nechte na práci více času, než je obvyklé. Prvních pár měsíců buďte nováčkovi trpělivě k dispozici a poskytujte zpětnou vazbu.

  • Připravte zadání napsané a proberte osobně. Každému vyhovuje jiná forma.
  • Nastavte termín kontrolního bodu (dejte více času než je obvyklé) a nastavte finální termín.
  • Dejte najevo, že jste k dispozici pro potřebnou podporu a opravdu buďte dosažitelní.
  • Nezadávejte hned na začátku velké klientské projekty. Snáze se pracuje s projekty interními, které se mohou trochu zpozdit nebo v případě potřeby předělat.

Čtěte také: 7 věcí, které nikdy neříkejte svým zaměstnancům

3. V případě náhrady za jinou osobu nepodceňujte dohled

Když k nám nastupovala účetní Jana jako zástup za kolegyni na mateřské dovolené, zjistili jsme, že není předání kompetencí jako předání kompetencí. Všechno se totiž zdálo v naprostém pořádku až do chvíle, kdy původní kolegyně odešla a my se na Janu začali obracet s dotazy, na které neměla odpovědi. Tam se ukázalo, že i když mají lidé pocit, že předali ze své práce naprosto všechno, vždy je lepší na proces dohlédnout a ujistit se.

  • Při předávání kompetencí mezi odcházejícím zaměstnancem a jeho náhradou je velmi snadné na část úkolů zapomenout. Je proto ve vašem zájmu, aby předávku dozorovala třetí osoba.
  • Stanovte v bodech, co přesně je třeba předat a do kdy.
  • Ještě před odchodem původního zaměstnance si otestujte na reálných situacích, že je nováček připraven.
  • Dohlédněte na to, že nový kolega dostane manuály nebo že budou postupy opravdu vysvětleny.
  • I v následujících měsících by měla být samozřejmostí podpora od manažera.
  • Připravte seznam věcí, které se mají předat, a otestujte nového před odchodem původního.

Čtěte také: 7 manažerských chyb, které vám zaměstnanci neodpustí

4. Dávejte zpětnou vazbu často a pravidelně

Nabrali jsme šikovného kolegu Karla, který se nám už u pohovoru zdál neuvěřitelně schopný. Začal pracovat a zkušební doba utekla jako nic. Když jsme se pak na jejím konci sešli k hodnotícímu rozhovoru, dozvěděli jsme se, že si vůbec není jist, jestli své úkoly plní podle očekávání a na 100 %. Od té doby jsme zavedli pravidlo, že každý manažer se se svými nováčky pravidelně setkává, aby se problémy řešily, dokud je na to čas. Máme pak jistotu, že zaměstnanec bude po uplynutí zkušební doby plně připravený k výkonu své práce.

Zkušební doba by neměla být jen časem, během kterého poznáte, jestli daný zaměstnanec vyhovuje vašim požadavkům. Měla by být také časem, kdy se mu pravidelně věnujete a pomáháte mu požadavky splnit.

  • Nastavte si pravidelná setkání, ideálně jednou týdně. Otevřeně se bavte o průběhu zkušební doby a dávejte zpětnou vazbu ke všem hlavním úkolům, na kterých nový kolega pracoval.
  • Ujistěte se, že zaměstnanec rozumí tomu, co se od něj očekává, a společně nastavte kompetence. Není nic horšího, než očekávat, že někdo něco udělá, a neříct mu o tom.

Čas strávený s nováčkem se vám vrátí

Nástup nováčka do firmy je náročný pro obě strany. Jedna naskakuje do rozjetého vlaku, kde vše má určitá pravidla a od ní se očekává, že s nimi splyne. Druhá do svého středu přijímá nový článek a samozřejmě chce, aby okamžitě všechno klapalo tak, jak byla zvyklá. Každý nováček by se měl hned na začátku seznámit nejen s firemními pravidly a kulturou, ale také s kolegy ze svého i ostatních týmů. Dopřejte mu pozvolný rozjezd a do práce ho zapojujte postupně, aby měl možnost se aklimatizovat.

V případě, že nastupuje jako náhrada za jiného zaměstnance, dohlédněte na to, aby skutečně dostal všechny informace, které k práci potřebuje. A hlavně: mluvte s ním a dejte mu najevo, že jste mu k dispozici. Vyhradíte-li si na integraci nového zaměstnance čas a budete-li se mu v jeho začátcích věnovat, mnohonásobně se vám to vrátí v podobě silného týmu.

Našli jste v článku chybu?

27. 6. 2015 22:50

Radim (neregistrovaný)

O tom, jak zapracovat nového zaměstnace je dnes už spousta literatury a spousty osvědčených postupů. Stačí akorát zapátrat, možná i zadarmo googlem, ne komerční publikace a vybrat si metodu či postup nejvíc odpovídající firemním podmínkám.
Pokud se ovšem nejedná o managora magora, který všechno zná a všechno ví. Nebo který neumí číst = nechce číst "zbytečnosti".
Nemusí se to učit všechno od začátku a platit za to ztrátou až několika kvalitních nově přijatých zaměstnanců.



23. 6. 2015 7:42

Tom (neregistrovaný)

A na zaklade techto parametru hodnotite zamestnance?

Abyste se nemylil, i schopni lide koukaji na fotbal, hokej, TV zh@vna, abyste neslapl vedle.

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?