Hlavní navigace

5 chyb, kterých se podnikatelé dopouští při pojmenování své firmy

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Daniel Morávek

Pojmenování firmy často podnikatelé podceňují a neuvědomují si, že špatně zvolený název je může poškodit. Čtěte 5 častých chyb, které souvisí s výběrem názvu.

Pro začínající podnikatele bývá název jejich firmy často tím posledním, co řeší. Pojmenování společnosti by však podnikatelé neměli podceňovat. Kromě toho, že jim název nemusí projít u rejstříkového soudu, rovněž riskují, že zákazníci si je nezapamatují či si je dokonce budou plést s konkurencí. Špatně zvolený název navíc přináší i další problémy. Přečtěte si, kterých chyb se při volbě názvu vyvarovat a jak správně při pojmenování své firmy postupovat.

Čtěte také: Jak vybrat název vaší firmy? Víme, z koho si příklad neberte

5 chyb, které se pojí s výběrem názvu pro firmu

Asi není třeba připomínat, že se nevyplatí volit složité a dlouhé názvy typu “Dobrá stavební firma, zaměřená na výstavbu rodinných domů”. Některé chyby však nemusí být na první pohled tak zřejmé. Ve spolupráci s odborníky jsme vybrali 5 častých chyb, které se s pojmenováním společností pojí.

1. Zaměnitelný název s jinou firmou

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Pojmenování firmy nepodceňujte.

Hlavní, a nutno říci i častou, chybou je volba stejného, zaměnitelného nebo klamavého názvu. Zákon přitom takové pojmenování zakazuje. Pokud nově zakládaná firma takový název zvolí, rejstříkový soud registraci takové nové firmy nepovolí. To znamená podstoupit celý proces znovu, což může náklady na zahájení podnikání zdvojnásobit. Jaké názvy však toto kritérium splňují, přináší v praxi problémy. Neexistuje totiž žádná vyhláška, která by přesně specifikovala, podle jakých kritérií se toto posuzování řídí. Je to proto čistě na subjektivním uvážení konkrétního úředníka, který o registraci firmy rozhoduje. Jednotlivé soudy (a často i jednotliví úředníci i v rámci stejného soudu) pak často posuzují tuto věc rozdílně a může se stát, že název, který u jednoho soudu neprojde, je bez problémů zaregistrovaný u jiného soudu, upozornil server Podnikatel.cz Petr Čížek, manažer projektu Založfirmu.cz. Lidé si často neuvědomí, že odlišnost musí být nejen grafická, ale i fonetická. Máme tím na mysli, kdy klient například místo písmene „A“ do názvu zvolí číslici „4“ nebo tuto číslici zvolí místo slova „For“, připojil se Vilém Dostál ze SMART Office & Companies.

2. Příliš úzce zvolený název

Někteří podnikatelé volí při založení firmy název dle svého aktuálního zaměření a neuvažují nad možností, že by do budoucna mohli svůj byznys změnit či rozšířit do dalších oborů. Pokud k tomu dojde, jejich jméno pak nepůsobí důvěryhodně. U firmy Autodíly Novák si zřejmě hypotéku nikdo nepořídí. Podnikatel vymyslí pojmenování, které podle něj přesně odpovídá zamýšlenému předmětu činnosti. Záhy po rozjetí byznysu se ukáže, že je potřeba sortiment rozšířit, trochu upravit předmět činnosti nebo změnit cílení zákazníků, a tak je jméno už spíše zavádějící – hodně to dře např. u Student Agency, Volkswagenu, americké AT&T už dávno není American Telephone & Telegraph, ale už jen AT&T, doplnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Bučina z agentury Provocado.

3. Název neodpovídající cílové skupině

Přestože každý poradce podnikatelům vtlouká do hlavy, že v prvé řadě musí myslet na svoji cílovou skupiny, občas se zapomíná, že to platí i pro volbu názvu. Stává se, že podnikatel zvolí jméno, které se líbí jemu, ale není relevantní pro cílovou skupinu. Například může jít o úderné jméno v angličtině pro produkt, který míří na seniory. Nebo se může jednat o firmu, která chce působit i na zahraničních trzích, a která si dá do názvu ryze česká slova nebo slova s diakritikou.

Čtěte také: Poradna: Pojmenování byznysu je zákonem regulováno

4. Jméno do názvu

Při použití jmen by si rovněž měli klienti uvědomit, že budují i určitou značku a tím i tradici a s tím spojené renomé. Zatímco u živnostníků není v případě obchodní značky jejich jméno problém, firmy by se měly jmen svých zakladatelů spíše vyvarovat. Pokud některý ze společníků, jehož jméno je použito, odejde a nebude souhlasit s tím, aby bylo dále se společností spojeno, pak se musí změnit i obchodní firma a tím je ohrožen často dlouho budovaný věhlas a dobrá pověst, vysvětlil Vilém Dostál z firmy SMART Office & Companies. I když ale odcházející nemá s ponecháním svého jména v názvu firmy problém, stejně působí zvláštně, když v názvu firmy existuje jméno, které nemá s firmou už nic společného.

5. Spojení popisných názvů

Není výjimkou, že podnikatel místo vymýšlení nějakého unikátního názvu svůj (nejčastěji webový) projekt nazve jen popisně a doufá, že se tento opis stane časem značkou. Většinou se nedočká a místo toho si jeho jméno zákazníci věčně pletou s konkurentem, který použil obdobný princip, jen zvolil jiná synonyma – například PneuShop, PneuObchod, PneuMarket, PneuProdej, PneuTrh a PneuJarmark, konkretizoval Tomáš Bučina z agentury Provocado. Typický příklad z praxe tvoří slevové servery, které se po vzoru Slevomatu snažily vytvořit vlastní zdomácnělou značku. Kolik slevových serverů si však nyní vybavíte?

Výběr názvu firmy nepodceňte

Strávit nad výběrem názvu pro firmu dva měsíce samozřejmě nemá smysl, podceňovat ho byste ale také neměli. Odborníci doporučují zamyslet se především nad detaily. Nově lze třeba použít i obchodní firmu, která sice byla již v minulosti použita, ale nyní je z rejstříku vymazána. Každý by si tam měl prověřit, zda použitím takového názvu společnosti nechtěně nezíská špatnou reklamu, která je spojena s bývalým nositelem názvu společnosti. Dále přemýšlejte nad tím, zda je váš název jednoznačný. Podnikatel vymyslí sice docela zajímavé jméno, ale přehlédne, že například při vyslovování v telefonu zní některé z písmen dvojznačně (např. B / P) a tak musí protistranu často opravovat a hrozí, že mu třeba někdo napíše na špatnou emailovou adresu, vysvětlil Tomáš Bučina.

Čtěte také: Jak vybrat firemní logo

Čím se řídit při výběru názvu

Název společnosti by měl být originální, krátký, znělý, nezaměnitelný a snadno vyslovitelný. Tomáš Bučina doporučuje při výběru názvu:

  • Otevřenou mysl a spoustu nápadů, ze kterých se postupně může vylíhnout ten nejlepší. Většinou není ten první nápad úplně nejlepší.
  • Oponenturu od někoho, kdo předmětu podnikání trochu rozumí, aby mohl dávat zpětnou vazbu. Protože člověk sám své dílo kriticky vidět nechce.
  • Pečlivou rešerši (Google, Seznam, registr Ochranných známek a doménový registr), která většinou potopí ty úplně nejlepší nápady, poněvadž už je měl někdo dříve.
  • Odklon od detailního pojmenování podle předmětu činnosti spíš ke jménu, které reprezentuje nějakou z firemních hodnot nebo důležitých charakteristik.
  • Přemýšlet o jménu současně s úvahami o designu loga – když jsou tyto věci v souladu, velmi to pomáhá zapamatování.
  • Vidět vlastní byznys v perspektivě několika let až desítek let dopředu – vybírat jména, která budou fungovat i tehdy, když firma například začne pronikat na nové trhy, trochu upraví sortiment či způsob prodeje.
Našli jste v článku chybu?

29. 8. 2014 19:39

Při používání jména osoby, nebo například části obchodní firmy nějaké jiné společnosti či jiné dominanty, je nezbytné požádat o písemné svolení s použitím jména jeho vlastníka a toto doložit rejstříkovému soudu. A to i například v případě, že jste zakladatelem Vy sám (sama) a chcete do obchodní firmy své společnosti použít vlastní příjmení. Měl (měla) byste udělit společnosti souhlas s použitím Vašeho příjmení.
Při registraci ochranné známky by problém být neměl větší než u jakékoli jiné značky.…

29. 8. 2014 18:04

Quest (neregistrovaný)

Chci se zeptat, jak je to v případech, kdy má být názvem společnosti jméno? Kdyby se například rozhodl, že jméno mé společnosti bude třeba Benjamin, dá to pak nějak chránit ten název nebo ne?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Vitalia.cz: Perníčky: na uležení i hned měkké

Perníčky: na uležení i hned měkké

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Měšec.cz: 6 změn v novele občanského zákoníku

6 změn v novele občanského zákoníku

Podnikatel.cz: Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?