5 chyb podnikatelů, na které z osobní zkušenosti upozorňují úspěšní matadoři

Chybami se člověk učí, proč ale opakovat chyby druhých? Zeptali jsme se úspěšných podnikatelů, na které chyby by z vlastní zkušenosti ostatní upozornili.

Někdy rozhodují o případném úspěchu či neúspěchu pouze drobnosti, jindy však záleží na řadě faktorů. Abyste se mohli zařadit mezi úspěšné, měli byste se vyvarovat některých věcí. Zeptali jsme se proto úspěšných českých podnikatelů, aby na základě vlastních bohatých zkušeností poradili, čeho byste se měli střežit.

1. Usnutí na vavřínech

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Investor Michal Rostock Poplar, známý třeba z pořadu Den D, varuje především před přehnaným uspokojením. Chybou je usnutí na vavřínech v době, kdy je třeba naopak šlápnout na pedál, doplnil serveru Podnikatel.cz Rostock. Pokud se vám podaří zrealizovat nějaký velký projekt nebo dostat zajímavou zakázku, dobrý pocit a radost je na místě. Úspěch by vás však měl motivovat k další činnosti a aktivitě. Pokud podnikatel podlehne pocitu, že vše jde samo a on na sobě a své firmě nemusí pracovat, dláždí si sám cestu do pekel. Podnikání není loterie. Štěstí v podnikání sice může pomoci, ale bez píle a proaktivního přístupu nemáte šanci. Neúspěšní jsou duševně líní, připojil se Ivo Toman, který se věnuje psychologii a motivaci.

2. Špatné delegování práce

Další častou chybou je neschopnost delegovat práci na své zaměstnance. Pokud ji podnikatel neumí delegovat, ztrácí cenný čas a zabývá se činnostmi, které dělat nejenže nemusí, ale z hlediska fungování firmy ani nemá. Jak upozorňuje Michal Rostock Poplar, podnikatel by se měl naučit delegovat vše, co lze, na lidi, kteří udělají úkol lépe a rychleji než podnikatel samotný. Správné delegování ale není pouze o tom, že úkoly svěřujete zaměstnancům, kteří je udělají lépe než vy. Musíte umět delegovat práci i tehdy, pokud si myslíte, že byste ji zvládli sami lépe, uvedl serveru Podnikatel.cz Dalibor Dědek, majitel společnosti Jablotron.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

3. Moc operativních činností

S neschopností delegovat souvisí i další častá chyba podnikatelů, kterou tvoří nadměrné zabývání se operativou. Ve velkých firmách se stovky zaměstnanců jsou kompetence jednotlivých pracovníků poměrně jasně dané. Asi nikoho by nenapadlo, aby vrcholový manažer nadnárodní korporace řešil operativní činnosti na místo toho, aby se zabýval strategickým směřováním společnosti. U menších firem to však tak jasné není, přestože princip zůstává stejný. Operativa je smrt strategie. Je chybou, když podnikatel málo přemýšlí o strategii firmy a kompetitivní analýze trhu, vysvětlil investor Michal Rostock Poplar. Jak navíc dodal Dalibor Dědek, majitel společnosti Jablotron, často se člověk zabývá operativou jen proto, že se mu nechce do zásadních věc.

4. Každý den v práci

Ať už podnikatel řeší jakýkoli problém, měl by dokázat se na něj podívat z více úhlů a vybrat ideální řešení. Odstup od problému však může být potíž, pokud se prací zabýváte prakticky neustále a každý den chodíte do práce. Podnikatel by neměl chodit každý den do práce, je lépe zůstat několik dnů mimo, srovnat si priority a podívat se na problémy z větší dálky, radí Dalibor Dědek. Moci nechodit každý den do firmy však úzce souvisí s výše zmíněnými (ne)dovednostmi. Pokud podnikatel nedokáže delegovat práci a zabývá se neustále operativou, chtě nechtě musí skutečně každý den trávit v kanceláři. Pokud naopak oboje zvládá, může si dovolit zůstat několik dní mimo a věnovat se plánování na strategické úrovni společnosti.

Čtěte také: 5 věcí, které by podnikatelé měli dělat každý den

5. Neustále mailování

E-maily bezesporu zjednodušily komunikaci a dokáží šetřit čas. Pokud se to s nimi však přehání a jiná forma komunikace ve firmě neprobíhá, může se naopak vše zkomplikovat. Osobní rozhovor či telefon je mnohem účinnější než výměna 10 textů. Úplná katastrofa je, pokud mailují všichni všem, potvrdil serveru Podnikatel.cz Dalibor Dědek.

EBF

S e-maily by měl podnikatel také umět pracovat. Vyplatí se přitom řídit několika radami. Každou zprávu vždy otevřete a SPAMy a nepřímá obchodní sdělení rovnou přesuňte do koše. Pokud vám chodí newslettery, které jste nikdy neotevřeli, vyhraďte si několik minut na to, abyste jejich odběr odhlásili. Při práci s e-mailovou schránkou též aplikujte pravidlo dvou minut, které říká, že odpověď, která mi zabere maximálně dvě minuty, je efektivní napsat okamžitě. Čas rovněž ušetří, pokud má vaše zpráva jasnou strukturu a je koncipována tak, abyste předešli doplňujícím otázkám. Naučte se používat věty typu “pokud…, tak…”.

Čtěte více: Naučte se pracovat se svou e-mailovou schránkou. Přečtěte si naše tipy

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+