5 důvodů, proč nepoužívat obrázky z free fotobank

Využíváte na svém webu či ve svém e-shopu fotky z free fotobank? Pokud ano, tak vám bohužel musím oznámit, že to zrovna není nejlepší nápad. Tady máte 5 důvodů.

Máte svůj web / e-shop a chcete jej trochu vyšperkovat doprovodnými ilustracemi nebo fotkami, ale nechcete za to zbytečně utrácet peníze? V takovém případě často využijete nějakou free fotobanku, která nabízí fotky zcela zdarma. Bohužel vám musím oznámit, že toto není zrovna nejlepší nápad. Sepsal jsem několik důvodů, proč to nedělat.

Čtěte také: Chcete oživit web cizí fotkou či textem? Bez svolení autora to zpravidla nejde

1. Nejistota autorství

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

5 důvodů, proč v podnikání nevyužívat free fotobanky.

Na free fotobankách nikdy nemáte jistotu, kdo je autorem dané fotografie – registrace „autorů“ tam jsou hodně jednoduché a fotobanky ani neověřují jejich identitu. Navíc spousta fotobank funguje jako agregátor a zobrazuje obsah z jiných fotobank (to už pak místo autora uvádí třeba jen název zdrojové fotobanky).

Free fotobanky prostě neřeší, kdo k nim obrázky nahrává – není to pro ně nijak důležité. Mnohdy se jedná o fotografie / ilustrace stažené někde na webu, nebo z warezáckého serveru. Pokud se pak fotobance ozve skutečný autor a požaduje smazání svých fotografií, ke kterým fotobance nedal nikdy práva, tak výzvy ignorují, v lepším případě smažou pouze inkriminované soubory, ale skoro nikdy to dále neřeší (smazáním účtu a fotografií člena, který tam ty ukradené obrázky nahrál).

Přirozeným následkem pak je, že se vám může ozvat Isifa, Profimedia, Logical s žalobou a požadavkem zaplatit pěticifernou škodu za použití kradené fotky. Na závěr dodávám, že nabízení nelegálně získaných obrázků se týká mnohem více vektorových ilustrací než fotek.

Příklad

Během dvou minut jsem na free fotobance freepik.com našel hned dvě ilustrace, u kterých autoři rozhodně nesouhlasili, aby se rozdávaly zdarma. Jak to vím? Protože jedna je moje a druhá je mého kolegy.

2. Omezená nabídka a nízká kvalita

Serverů s fotkami a ilustracemi zdarma je hodně a rostou jako houby po dešti, ale každý nabízí jen pár (desítek, stovek) tisíc souborů. Oproti tomu zavedené microstock free fotobanky nabízí desítky milionů souborů (například Shutterstock má portfolio velikosti 72 mil. obrázků s přírůstkem více jak půl milionu nových čerstvých souborů za týden).

Co si budeme povídat, věci zadarmo nebudou zrovna nejkvalitnější – free fotobanky berou prostě vše a na uživatelích pak je, aby se tím prohrabávali a hledali. A pokud je kvalita slušná, nebo dokonce vysoká, zavání to spíše krádeží (hlavně u ilustrací).

Příklad

Hledal jsem fotografii scanneru, zadal jsem tedy frázi „document scanner“

Na free fotobance mi to na tuto frázi našlo 0 výsledků:

Ty obrázky, co vidíte, nejsou z free fotobanky, ale z placené fotobanky iStock!

Ale nabídlo mi to i nějaké alternativy na úpravu hledané fráze (evidentně u fotek chybí klíčová slova), zjednodušil jsem tedy dotaz na frázi „scanner“ a dostal jsem 35 výsledků, přičemž skener byl jen na 6 snímcích (použitelný kompromis nabízel s bídou jeden snímek):

Na placené fotobance jsem našel 2300 obrázků a vybral jsem si hned na první stránce.

3. Časová náročnost

Díky omezené nabídce, nízké kvalitě a různým licencím (u free fotobank může mít každý obrázek jinou licenci – některé můžete používat po libosti, jiné jen pro nekomerční účely, jindy musíte požádat autora…) je poměrně těžké najít požadovanou fotografii.

Je to také tím, že autoři se moc netrápí se zadáváním klíčových slov, přes které je možné fotku najít. Zatímco v placených fotobankách je standardem 20–50 klíčových slov, u free fotobank je to jen 1 – 5 slov.

Také vyhledávací algoritmy a celé uživatelské prostředí jsou na placených fotobankách mnohem více propracované a umožňují rychlejší a pohodlnější hledání. Ono se také stačí zamyslet nad motivací fotobank – ta placená chce prodat a mít spokojeného zákazníka, ta free chce, abyste zůstali na webu co nejdéle, navštívili co nejvíce stránek, a nakonec klikli na reklamu (případně affiliate link na placenou fotobanku).

Příklad

Zkuste si to sami. Vymyslete si nějaký objekt / námět a stopněte si, jak dlouho budete hledat opravdu použitelný obrázek na free fotobance. Nezapomeňte si také zjistit, jakou má licenci, zda jej můžete komerčně použít. A pak si to samé zkuste například na Shutterstocku.

4. Vysoká cena

Fotky a ilustrace zdarma jsou drahé.

Zní to nelogicky, ale je to tak, protože čas jsou peníze. Zkuste si někdy spočítat, kolik času strávíte vyhledáváním vhodného obrázku na free fotobance. Dejme tomu, že chcete nalézt například fotku kluka v bílém triku pro svůj nový e-shop na prodej triček.

Níže jsou ukázky první stránky výsledků na free fotobance s obrázky zdarma:

…ehm, vidíte tam nějaké bílé triko? A stejné je to na dalších 600 stránkách. Chtěl jsem tento příklad dovést do zdárného konce, ale ani po 15 minutách a 5 free fotobankách jsem nic použitelného nenašel. Docela se bojím, že kdybych po půl hodině hledání něco našel, tak by mi to licence neumožnila použít, případně bych pod každým použitím fotografie musel napsat její zdroj.

A tady jsou výsledky z placené fotobanky:

Spousta použitelných fotek je hned na první stránce.

Ještě k té ceně – na placených fotobankách by mě fotografie ve webovém rozlišení stála asi 1 dolar (pokud bych kupoval fotek více, tak se dostanu třeba až na 20 centů), to jest 5 – 25 Kč, nalezenou a zaplacenou bych ji mohl mít do 2 minut.

Na free fotobance bych (pokud by hledání bylo úspěšné) za fotku neplatil nic, ale to hledání by mě stálo 15–30 minut mého času, což při hodinovce 150 Kč na hodinu činí 40 – 80 Kč. A to nemluvím o tom diametrálním rozdílu mezi výslednými fotografiemi. Na jedné straně profi fotka, která přesně zapadne do mého návrhu, na straně druhé velký, nekvalitní kompromis.

5. Právní riziko

Pokud využíváte fotky z free fotobanky (kde se na autorství moc nehledí), podstupujete nezanedbatelné riziko, že po vás půjde Logical, Isifa, Profimedia či jiná fotobanka (pokud použijete obrázek nalezený Googlem, tak je ta pravděpodobnost ještě vyšší).

Zkuste zagooglit a budete překvapeni, kolik lidí s tím mám problémy. Ono je celkem jedno, zda použijete obrázek nalezený Googlem nebo si ho stáhnete z fotobanky, která neručí za její původ, a v době, kdy s obrázkem budete mít právní problém, už dávno bude na této fotobance smazaný.

Čtěte také: Ukradli jste logo nebo fotku pro firemní účely? Autorovi zaplatíte dvojnásobek

Nezapomeňte také, že fotky na free fotobankách nikdo nekontroluje, nemají žádné property a model release (smlouvy s lidmi, kteří jsou vyfocení na fotografii, případně souhlas vlastníka vyfoceného objektu), takže takové fotky (s lidmi, objekty) nemůžete komerčně použít (ale to vám tam jaksi nikdo neřekne).

Mohlo by se vám tedy stát, že se ozve vyfocený člověk (nebo majitel vyfoceného díla) a bude žádat pěkné odškodné. Tohle bohužel spousta uživatelů ani netuší. Je to částečně tím, že microstock fotobanky tohle řeší na své straně a kupujícího tím nezatěžují (ke každé fotce s rozpoznatelným člověkem, kterou nabízí v normální licenci ke komerčnímu použití, má microstock fotobanka vždy smlouvu, tzv. Model Release).

Stejně tak může obrázek obsahovat loga cizích firem, čímž vznikají další možnosti žaloby ze strany majitelů značky. Toto vše klasické mikrofotobanky kontrolují a nesou rizika případného právního postihu. Jako malé cvičení doporučuji přečíst si podmínky použití na nějaké free fotobance.

Příklad

Co myslíte, souhlasili tito lidé s vyfocením a použitím jejich fotografie pro komerční použití?

Výjimky

Ano, i tady existují výjimky, ale nejsou všespasitelné. Existuje několik free fotobank, které mají jasný původ svého obsahu. Většinou to jsou ale „One Man Show“, takže nikdy nebudou mít takové možnosti, jako fotobanky placené. Tyto výjimky jsou tedy hodně slabou náhradou.

Závěr

Na jedné straně máme free fotobanky, kde můžete sehnat obrázky zdarma. Bude vás to stát ale spoustu času, nalezený obrázek bude hodně velký kompromis (kvalita a obsah) a nebudete mít jistotu, zda není kradený. Což může mít později zajímavou finanční dohru… za rok, za dva, za deset let.

wiki

Na druhé straně máte placené microstock fotobanky s kvalitními obrovskými portfolii špičkových obrázků (a věřte mi, že dnes už jsou hodně vybíravé), vyladěným vyhledáváním, jistotou původu a nízkými cenami.

Legální fotky stojí méně než vaše ranní káva, to si snad můžete ve svém podnikání dovolit, ne?

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 2. 2016 9:38
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+