5 kritérií, které berte v potaz, pokud vybíráte řešení pro #EET

Pro řemeslníka, který má denně pět zakázek, se hodí jiný systém EET než pro obchod s potravinami. Připravili jsme přehled základních kritérií pro výběr řešení.

Přestože do startu elektronické evidence tržeb (EET) zbývá ještě 5 měsíců, na podnikatele již “útočí” nabídky pokladních řešení. Zatímco někteří podnikatelé si vystačí se smartphonem, pro jiné se hodí komplexní PC pokladny. Přečtěte si, jak se v nabídkách zorientovat a podle jakých kritérií vybrat to pravé řešení.

5 základních kritérií při výběru EET

Výběr správného řešení pro EET bude pro řadu podnikatelů tvrdým oříškem. Jak například vyplývá z interních anket a průzkumů Hospodářské komory ČR (HK ČR), podnikatelé mají obavy mimo jiné jak z možné složitosti informačních systémů nebo nákladů na upgrade jejich dosavadního vybavení, tak z nákupu nového softwaru. Podnikatelé většinou neví, které zařízení si pro EET pořídit. Nikde není k dispozici oficiální přehled údajů o technické vhodnosti jednotlivých přístrojů. Generování certifikátu a jeho instalace do onoho zařízení je též velká neznámá, přičemž zodpovědnost je plně na podnikateli, doplnil Vladimír Dlouhý, prezident HK ČR.

Podle Věroslava Sobotky, manažera pro legislativu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), by podnikatelé měli brát v potaz při výběru řešení EET především tato základní kritéria:

  1. Obrat (počet účtenek), tržby, počet zákazníků
  2. Počet položek, případně řazení do skupin položek
  3. Provoz (velikost) – malý, střední, velký
  4. Provoz (typ podnikání) – maloobchod/velkoobchod/služby
  5. Nároky na odolnost

Vydáváte jednotky účtenky denně? Vystačíte s tabletem

Nejjednodušším řešením EET je smartphone či tablet a bezdrátová tiskárna. Tento způsob se ovšem hodí jen pro nejmenší podnikatele, kteří mají málo zákazníků a malý obrat. Mezi výhody smartphonů a tabletů pak patří nízké pořizovací náklady a mobilita. Především přenosnost ocení řemeslníci, kteří se do EET zapojí v poslední vlně. Právě oni a také různí občasní prodejci budou smartphony a tablety v rámci EET zřejmě nejčastěji využívat. Řešení přes tablet či telefon má ale samozřejmě řadu omezení. Přístroje totiž nejsou primárně vyrobeny pro tento účel a mají krátkou životnost. Dá se proto říci, že toto řešení se hodí pro podnikatele, kteří tržby inkasují hlavně mimo provozovnu, mají jednotky zákazníků denně a nenabízí širokou škálu produktů či služeb.

Čtěte také: Nejjednodušší řešení #EET? Sleva na dani náklady na pořízení a provoz nepokrývá

Kdo má menší provozovnu s desítkami vydaných účtenek denně a desítkami položek, třeba výčep nebo stánek s občerstvením, může se mu tablet či smartphone samozřejmě také vyplatit. Mobilní alternativou jsou nicméně kompaktní přenosná zařízení typu čtečky platebních karet, které se hodí jak pro řemeslníky, tak pro menší provozy. Čtečky obsahují veškeré funkce pro evidenci tržeb a mají integrovanou tiskárnu účtenek. Jedná se o profesionální řešení do malých provozů, které vydají maximálně desítky účtenek, včetně gastronomických zařízení. Vybrat si lze mezi dvěma základními typy zařízení, a to buď s cloudovým řešením, nebo bez něj. Výhodou cloudu je možnost sofistikovaného vyhodnocování a pohodlné nastavení (položky, platby) pomocí webu a také zálohování dat pro případ poruchy.

Pro velké provozy větší řešení

Také drobní podnikatelé samozřejmě mohou zvolit i různá větší řešení typu PC pokladen či all-in-one kompaktních zařízení. Malým podnikatelům se však takováto zařízení, která jsou oproti nejjednodušším řešením až o řád dražší, zpravidla nevyplatí. Kdo naopak vlastní středně velkou provozovnu (penzion, menší restaurace) se 100 až 1000 prodejními položkami a se stovkami až tisícovkami vydaných účtenek, mohou být pro něj PC pokladny či all-in-one kompaktní zařízení tím pravým ořechovým. Výhodou PC pokladen je, že jde o systém vytvořený dle potřeb provozu, mají nižší cenu díky levnějšímu hardware a disponují možností nasazení různých pokladních softwarů, upřesnil serveru Podnikatel.cz Věroslav Sobotka z AMSP ČR.

Kdo má střední provoz a nechce investovat desítky tisíc do PC pokladen, může zvolit all-in-one kompaktní zařízení, jejichž cena začíná okolo 10 tisíc korun. Jde o řešení, které má integrovanou tiskárnu účtenek a například i čtečky karet pro identifikaci zákazníků.

widgety

V případě velkých provozoven, kde je 2 a více pokladních míst (hotely, větší restaurace, velkoobchod) a denně se generují tisíce účtenek, pak budou nutností již zmiňované PC pokladny či přímo jednoúčelové pokladny, které jsou přizpůsobeny vždy danému typu provozu a jeho specifickým potřebám. Výhody jsou: vysoká stabilita systému, vysoká životnost hardwaru, možnost stavět systém dle potřeb provozu, pokročilý pokladní software, profesionální funkcionalita, odolnost. Nevýhodou je vyšší cena oproti registračním a PC pokladnám a také nemožnost nahrání jiného pokladního softwaru, upozornil Věroslav Sobotka.

Pozor na vykuky

Jednu z možností, jak tržby evidovat, rovněž tvoří registrační pokladny. U nich se však mějte na pozoru, jelikož řada z nich neumožňuje připojení na internet. Jak upozorňuje AMSP ČR, existují zejména menší dodavatelé, kteří nabízejí řešení pro EET na bázi těchto jednodušších pokladen, které velmi pravděpodobně nakonec nebude pro EET vyhovující.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 7. 2016 21:39

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu

  •  
    Jak si nastavit značku sami
  • Jak značku na internetu řídit
  • Jak značku dostat lidem pod kůži

Detailní informace o školení Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+