5 netradičních benefitů, které můžete nabídnout svým zaměstnancům

Zaměstnanecké benefity nejsou jen stravenky nebo mobilní telefony. Připravili jsme několik tipů na netradiční benefity, které můžete zaměstnancům nabídnout.

Když se řekne firemní benefit, většina lidí si představí především stravenky, týden dovolené navíc, možnost home office nebo služební mobil. Podnikatelé však mohou svým zaměstnancům nabídnout celou škálu dalších různých výhod. Čtěte, co se v oblasti firemních benefitů v poslední době mění a které netradiční benefity lze zaměstnancům poskytnout.

Čtěte také: Nenechte si utéct klíčové zaměstnance. Objevte pro ně nové benefity

Mobilní telefon nabízí nejvíce firem

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Stagnace ekonomiky, nejistá politická situace, ale i třeba důchodová reforma zahýbaly nabídkou firemních benefitů. Oproti loňskému roku se o 6 % snížil počet firem, které nabízí svým zaměstnancům příspěvek na penzijní připojištění. Růst o 10 % naopak zaznamenal příspěvek na životní připojištění, který aktuálně poskytuje 53 % společností. Benefitem, který nabízí nejvíce firem, se pak stal s 87% podílem mobilní telefon. Na druhé místo se s 85 % “propadlo” vzdělávání a o třetí místo se dělí stravenky a doplnění pitného režimu (oba nabízí shodně 82 % firem). Vyplynulo to z pravidelného průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR, kterého se tentokrát zúčastnilo 155 českých firem.

Přestože se vzdělávání posunulo z prvního na druhé místo, oproti loňsku se zvýšil počet firem, které ho pracovníkům nabízí. Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení, uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.

Nabídněte zaměstnancům nové benefity

Do popředí se ale kromě výše zmíněných benefitů pomalu a jistě derou také méně tradiční benefity. Firmy se totiž odklání od přímých finančních benefitů k nefinančním a zaměřují se více na efektivitu, účelnost a daňové zvýhodnění při poskytování odměn svým zaměstnancům. Zaměstnavatelé ve větší míře sledují využití benefitů a zapojují do procesu výběru i vlastní zaměstnance, aby se např. formou ankety vyjádřili, co by je motivovalo a co využijí, doplnil serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.

1. Dny volna nad rámec dovolené

Jak potvrzují odborníci, žádaným benefitem se stávají různé formy flexibilního zaměstnávání a poskytování dnů volna navíc. Mezi již klasické výhody patří týden volna navíc nebo tzv. “sick days”, které se nepočítají do dovolené. Společnosti ale začínají zaměstnancům nabízet další dny volna navíc, například na zařízení osobních věcí nebo na návštěvu doktora. Firmy též mohou dávat dny volna při významných životních událostech (narozeninový den a podobně), nebo – což je už poměrně známé – pro možnost věnovat se dobrovolnictví, dodal Tomáš Ervín Dombrovský, mluvčí společnosti LMC, provozovatele portálu Jobs.cz.

2. Firemní školky

Dalším, ještě nepříliš rozšířeným benefitem, který získá na oblibě, jsou programy péče o zaměstnance na mateřské nebo rodičovské dovolené. Pracovníkům umožňují snazší návrat do zaměstnání. Jedná se třeba o částečné úvazky pro matky, které se vrací z mateřské dovolené, nebo třeba o firemní školky. Právě rozmach dětských skupin ve firmách nebo firemních školek očekávají odborníci v příštích letech, a to i díky nové legislativní úpravě.

Čtěte také: Jak si zřídit firemní školu? Poradíme, i z pohledu účetnictví

Specifický benefit v IT firmách – Hackaton

V některých významnějších IT firmách funguje zajímavý benefit, jedná se o tzv. „hackatony“. Hackatony jsou akce typicky pro softwarové vývojáře, kteří během určité doby (obvykle den, někdy však i celý týden) společně intenzivně řeší nějaké zajímavé či užitečné zadání. Zúčastněné to dokáže vytrhnout ze zaběhnuté rutiny a pro leckoho je to výrazně obohacující zážitek. U nás se s tím lze prozatím setkat jen zcela výjimečně, ale podobných akcí pravděpodobně bude přibývat i v ČR, domnívá se Dombrovský.

3. Cafeterie

Čím dál oblíbenější se stávají rovněž tzv. “cafeterie”, kdy si každý zaměstnanec může vybrat benefity dle svého. Zaměstnanec může zkombinovat některé z benefitů, jako jsou například penzijní pojištění, fitness, slevy na výrobky a služby u partnerů, jazykové kurzy, možnost výběru vybavenějšího typu pracovního mobilu, zdravotní péče, zvýhodněné finanční půjčky, naturálie – produkty firmy, vysvětlil David Petrů.

4. Benefity v oblasti zdraví

Třetím netradičním benefitem, který postupně nabízí více firem, jsou programy nadstandardní péče v oblasti zdraví a životního stylu. Vyšší počet benefitů v oblasti zdraví též způsobily povinné lékařské prohlídky zaměstnanců. Zaměstnavatelé jdou však dále. Organizují tematické semináře i individuální konzultace, věnují zvláštní prostředky na vhodnou úpravu pracovního prostředí, poskytují zaměstnancům např. možnost absolvovat masáž v rámci pracovní doby a někteří dokonce v rámci firmy také zřizují vlastní fitness či wellness centra, podotkl Dombrovský.

Čtěte také: Jak často musí zaměstnanci na pracovnělékařské prohlídky?

widgety

5. Kvalitní outplacement

Ač to může někomu znít paradoxně, jedním ze zajímavých benefitů může být i program outplacementu, tedy poradenství propouštěným zaměstnancům a jejich podpora při hledání nového zaměstnání a budoucí kariéry. Jak potvrzují odborníci, kvalitní program outplacementu tvoří pro některé zaměstnance jednu ze zásadních informací při rozhodování o změně pracovního místa.

Čtěte také: Nechcete si špinit ruce? Najměte si na vyhazov zaměstnanců profesionály

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 9. 2013 9:26

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+