Hlavní navigace

5 novinek a odpovědí, které zazněly na konferenci k #EET

20. 9. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Na dosavadní největší konferenci k EET, která proběhla minulý týden v Brně, zaznělo i několik novinek a odpovědí na otázky týkající se EET. Čtěte jejich výběr.

Stále žije šance na snížení DPH u točeného piva na 15 % nebo se počítá s tím, že certifikát k elektronické evidenci tržeb (EET) se bude automaticky prodlužovat. To jsou příklady novinek a zajímavostí, které zazněly na konferenci k EET.

Čtěte také: Sledovali jsme živě velkou konferenci o #EET. Projděte si naše příspěvky z místa

1) Babiš nevzdal nižší DPH na točené pivo

Když před několika měsíci oznámil Andrej Babiš svůj návrh, aby se snížila kvůli EET DPH na točené pivo pro restaurace, v koalici tvrdě narazil. Babiš nyní na konferenci uvedl, že návrh opět předloží na koaliční radě a že se o něm opět bude jednat. Snížením DPH na pivo chce Babiš pomoci restauracím a hospodám, které nevaří a kterým tak příliš nepomůže snížení DPH u restauračních služeb. Snížení DPH na pivo by stát vyšlo jen na 151 milionů korun. Rádi bychom prosadili již od roku 2017, ale koalice se zatím neshodla, doplnila Alena Schillerová, náměstkyně Andreje Babiše.

2) U zjednodušeného režimu musíte posílat každou transakci zvlášť

Podnikatelé, kteří budou moct evidovat tržby ve zjednodušeném režimu, nemusí informace o tržbách posílat ihned, ale stačí, když je finanční správě dodají do 5 dnů od uskutečnění tržby. Zároveň tito podnikatelé nebudou muset uvádět na účtence fiskální identifikační kód. Přestože se však data nebudou odesílat ihned, musí software či pokladna všechny transakce zaznamenat a podnikatel pak musí poslat údaje o každé transakci. Nejde tak využít možnost, která může nastat v případě poruchy zařízení, tedy o zaslání souhrnné částky za všechny transakce.

3) Skokové zvýšení tržeb kontrolory nepřivede

Finanční správa počítá s tím, že po zavedení EET se řadě podnikatelů začne papírově dařit lépe. Finanční správa nicméně opětovně ujistila, že skokové zvýšení tržeb nebude důvod k okamžité daňové kontrole. Podle úředníků není priorita srovnávat tržby po zavedení s dřívějšími tržbami a EET nemá primárně sloužit jako nástroj pro vyměření daně. K takovému kroku přistoupí finanční správa až v momentě, kdy se na poplatníka shromáždí vícero informací.

4) Minoritní činnost nemusí na úřadě hlásit, ale…

Otázky na konferenci také směřovaly na tzv. minoritní tržby a povinnost evidence. Obecně platí, že poplatník musí evidovat jednotlivé tržby od fáze, do které jednotlivá tržba spadá. Pokud ale poplatník provozuje ve svých provozovnách kromě své hlavní činnosti i činnosti malého rozsahu, tzv. minoritní činnosti, a povinné evidování tržeb z těchto minoritních činností by podléhalo evidenci tržeb dříve než evidování tržeb z hlavní činnosti, může všechny tržby začít evidovat až v okamžiku vzniku povinnosti evidovat tržby z činnosti hlavní.

V této oblasti však neexistuje správní praxe. Finanční správa proto bude takovéto činnosti posuzovat dle těchto kritérií:

  • minoritní činnost není provozována v samostatné provozovně,
  • platby z minoritní činnosti tvoří maximálně 49 % z celkových plateb provozovny a současně nepřevyšují částku 175 000 Kč v dané provozovně (pokud by byla provozovna účelově rozdělena, nebere se na toto účelové rozdělení zřetel). Má-li poplatník v jedné provozovně minoritních činností více, potom se pro posouzení výše uvedených kritérií platby z minoritních činností sčítají.

Pokud máte nějakou minoritní činnost a splňujete obě kritéria a začnete tak tržby evidovat až u hlavní činnosti, nemusíte úřadu zatím nic hlásit. Může se ale stát, že za podnikatelem dorazí kontrola, která bude chtít dokázat, že jde o minoritní činnost a že tam podnikateli nevznikla povinnost evidovat tržby dříve.

Brand24

5) Připravuje se automatické prodlužování certifikátu

Poté, co podnikatel získá autentizační údaje a splní oznamovací povinnost o provozovnách, musí v aplikaci EET získat jeden nebo více certifikátů k evidenci tržeb. Ty slouží k autentizaci datových zpráv a k identifikaci podnikatele. Platnost certifikátu sice činí 3 roky, ale finanční správa připravuje možnost automatické obnovy. Stejně tak se chystá možnost stanovit v aplikaci #EET omezená práva například pro IT vývojáře či pro účetní.

Poplatník si může vybrat, zda využije jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení, nebo zda využije více certifikátů a bude mít například pro každou provozovnu nebo pro každou elektronickou pokladnu jeden certifikát. Jak ale doplnili metodici finanční správy, pokud ještě nemáte pokladní systém, je zbytečné o certifikát k #EET žádat. Podle nich je lepší se stažením certifikátu počkat, až si pořídíte nějaké pokladní zařízení.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).