5 originálních tipů, co nadělit obchodním partnerům pod vánoční stromeček

Vánoce se blíží a s firemní nadílkou je radno myslet i na obchodní partnery. Přinášíme originální dárkové tipy.

Kvalita, originalita, uměřenost. To jsou hlavní charakteristiky, jež by měl splňovat vánoční dárek, který podnikatel zašle svým obchodním partnerům. Co tedy letos mohou podnikatelé nadělovat?

Čtěte také: Jaké vánoční dárky nadělit obchodním partnerům a významným zákazníkům? Přečtěte si několik tipů

1. Když čokoláda, tak kvalitní

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Také obchodním partnerům může dárek udělat opravdu radost.

Kvalitní čokoládou se nedá nic zkazit. Na mořské plody, Merci a podobné „provařené“ cukrovinky je ale lepší zapomenout. Po celém Česku dnes už funguje celá řada butiků, které nabízejí velmi kvalitní čokoládu v pěkném dárkovém balení. A prostor je i pro ty, kdo žádají maximální originalitu a chtějí se i v čokoládě blýsknout současným designem – ti mohou sáhnout po čokoládě Rozbíjím se, české značce, které balancuje na pomezí gastronomie a designu.

Z naší nabídky bychom doporučili letošní novinku, a to dárkové balení horké čokolády Rozbíjím se horká. Po uvedení této kolekce se z horké čokolády stal hit letošního Designbloku. Firmy jsou stále více otevřenější, co se týká originality dárků pro své obchodní partnery, a hledají inovativní produkty. My nabízíme čokolády s příběhem, převázané puncem jedinečnosti ruční práce, které si velmi ceníme, říká pro server Podnikatel.cz designérka Kateřina Tomišková, která spolu s designérkou Yvetou Kroupovou a chef du pâttisier Lukášem Pohlem za značkou stojí. Z letošní kolekce si lidé nejvíce oblíbili příběh dárkového balíčku horké čokolády s názvem Královna, jedná se o hořkou čokoládu Valrhona s olejem z růží. Firmy si naopak oblíbily ručně vyrobenou dárkovou krabici, do které se vejdou až čtyři balíčky Rozbíjím se horká, prozrazuje Kateřina Tomišková a dodává, že čokoládu Rozbíjím se horká je stále ještě možné pro letošní Vánoce objednat.

Čokoláda je ideální tip snad pro každého, konstatuje Dana Lancingerová, která má na starosti péči o firemní klienty ve společnosti a e-shopu Čokoláda.cz. Na vánoční dárky pro obchodní partnery má dvě doporučení: Prvním z nich je Degustační sada od Original Beans – Příběh kakaa. Základní myšlenkou čokoládovny je vyrábět exkluzivní čokolády a přitom dodržet princip ekologické udržitelnosti. Proto za každou zakoupenou tabulku čokolády místní farmáři vysadí jeden strom. Pokud chce někdo darovat větší dárkové balení, tak by určitě mělo obsahovat novinku letošního roku na našem trhu – britskou Willie ´s Cacao. Ta se, jak dodává, jako jedna z mála čokoládoven na světě věnuje produkci čokolády od kakaovníku až po hotovou tabulku. Většinu vybavení továrny přitom tvoří původní starožitné stroje.

Čtěte také: Čokoláda na vánočním stromku? Možná se dočkáme i velikonočních zajíčků

Největším trendem jsou naše zážitkové degustace a ručně vyráběné pralinky s nějakou zajímavou, až exotickou náplní, a s potiskem loga konkrétní firmy – vše dárkově zabalené a nakombinované s našimi speciálními vánočními pralinkami, doporučili dále serveru Podnikatel.cz v pražské chocolaterii Choco Loves Coffee.

2. Když potraviny, tak v koši, když alkohol, tak v balíčku

Na začátku devadesátých let se zdálo, že dárkový koš je zcela passé, maximálně se hodí jako milé retro. Ale dnes je všechno jinak. Dárkový koš je dárek vhodný pro muže i ženy a nedá se jím nic pokazit. Tím spíše, pokud dárce alespoň trochu zná chutě obdarovaného a dokáže podle toho do koše správně namíchat pochutiny. Koše už se neplní sardinkami v plechu, májkou ani meruňkovým kompotem (pokud není zcela jisté, že právě do toho je obdarovaný blázen), ale aranžují se do nich kvalitní a výběrové potraviny, jejichž volbu je možné podřídit nejen chutím, ale také proveniencemi (Itálie, Francie, Řecko…) nebo nějakému tématu (třeba oblíbené fair trade, hand made a podobně).

Čtěte také: E-shop jinak: Silvie vozí potraviny až do lednice, Martin vsadil na fair trade

Firem, které dárkové koše nabízejí, je nepřeberně. Pod hlavičkou Dobrého koše je například k dostání speciální vánoční koš Excelent. V něm se objevují tradiční italské speciality, jako je pálenka Grappa Bianca, bílé víno Carlo Pradis, sýr Parmigiano Reggiano a sladké Cantuccini, nebo francouzské speciality jako je kachní terina.

Velmi speciální balíček připraví také obchod s oleji a alkoholem Vom Fass. Naším tipem a zároveň výhodou je to, že si zákazník vybere po dohodě s námi produkt, který chce darovat, většinou se jedná o ovocné ušlechtilé destiláty (hruškovice, grappa apod.), vybere si lahvičku a domluví balení či zdobení, domluví si text, který na lahvičkách bude napsaný (věnování, vánoční přání apod.) a do několika dní má zásilku hotovou, popisuje Filip Hering z Vom Fass Praha. Upozorňuje, že se větší zakázky řeší už v létě, nyní přicházejí spíš opozdilci, kterým se však firma snaží vyhovět.

3. Když dárek, tak s logem firmy

Dárky s logem firmy jsou evergreen. Pokud se dárce alespoň trochu trefí do vkusu nebo potřeby obdarovaného, je výhodou, že bude mít logo firmy alespoň po nějaký čas na očích. Firemní potisk nebo firemní barvy lze aplikovat na nepřeberné množství produktů. Ať už to jsou věci, které se hodí do kanceláře nebo na pracovní cesty, jako jsou flashky, hrnky, kalendáře, diáře, solidní pera, čtecí lampičky, budíky… a z jiné oblasti zase například kvalitní alkohol.

V dnešní době je víno a vinařství na obrovském vzestupu a firmy proto kvalitní víno jako dárek používají velmi často. Je to dárek, který najde své uplatnění v každé rodině a většinou neskončí v šuplíku jako různé jiné reklamní dárky, hovoří pro víno s firemním logem Jana BenešováAgentury Darvin. Připomíná, že důležitým faktorem při výběru reklamních dárkových předmětů je pro firmy to, jestli si takové dárky mohou dát do nákladů. Pokud firma koupí víno v obchodě a dá je svým zákazníkům, není to dle zákona zcela v pořádku (nelze uplatnit jako daňový náklad), pokud je však láhev vína označena firemním logem nebo názvem firmy, jedná se o daňově uznatelný dárkový předmět, vysvětluje.

4. Když obdarovat, tak odpovědně

Jestliže už firma utrácí peníze za vánoční pozornosti, může tuto pro dobré obchodní vztahy potřebnou aktivitu propojit s tématem sociální odpovědnosti (i myšlenka na druhé ostatně k Vánocům patří). Nabízí se více způsobů, jak toho dosáhnout. V první řadě lze obdarovávat výrobky z chráněných dílen. Dále se nabízí podpora konceptu fair trade a výběr dárků jen z férových výrobků. Pak je tu možnost profilovat se ekologicky a hledat pouze ty předměty, které jsou šetrné k přírodě nebo tuto myšlenku nějakým způsobem propagují. Příkladem je Trash Made, značka designových výrobků, které vznikly z recyklovaných materiálů. V portfoliu má třeba kapesní nůž vyrobený z desek plošných spojů, vybavený kromě čepele a vývrtky také drážkou na odizolování vodičů, nebo 8 GB flash disk z téhož materiálu.

Čtěte také: Návrhářka prorazila s klobouky ze dřeva a plechovek. I tak ožívá mrtvé řemeslo

Jinou možností je výběr takových dárků, z jejichž prodeje putuje určitá částka na charitu. Příkladem je projekt Teribear Nadace Terezy Maxové, který nabídl v designové kolekci 2012 například medvědí dózu na med či na čaj, set na fondue nebo hrnek.

Jasnou zprávou pro obchodní partnery může být také výběr českých výrobků od malých domácích firem. České papírnictví papelote firemním klientům nabízí personalizaci svých výrobků a umístění firemního loga zákazníka – když si například jako dárek vybere sešity, který barvou odpovídají jeho firemním barvám. Designerské studio Lavmi, které kromě široké palety tapet prodává také doplňky jako obrázky, nástěnné hodiny, polštáře nebo prostírání, zase připravilo dárkové šeky – je to dárek, ale konkrétní věc si může vybrat obdarovaný sám.

5. Když Vánoce, tak Vánoce

Ve škole, zvláště na hodinách cizích jazyků, studenti v prosinci pravidelně prozkoumávají euro-americké vánoční zvyky a s oblibou také jednotlivé národní vánoční kuchyně. V době globálního byznysu mají firmy rozličné kontakty v zahraničí – ať už mají cizozemskou matku, nebo třeba na českém trhu prodávají zboží zahraniční provenience, případně se z řad cizinců rekrutují jejich obchodní partneři. To lze velmi dobře využít i ve chvíli, kdy dojde na výběr vánočních pozorností a sáhnout po pochutinách typických pro vánoční svátky v té které zemi.

widgety

Čtěte také: Slevové portály si za letošek rozdělí miliardy. Co bude u nich vánočním hitem?

Příkladem je dovozce italských svítidel na český trh, který svým obchodním partnerům k předloňským Vánocům daroval lahev Prosecca, typického italského šumivého vína, a Panettone, tradiční italské vánoční pečivo, v ozdobném obalu. Jiná firma, která pracuje ve finančním sektoru, chtěla během jedněch uplynulých Vánoc dát svým obchodním partnerům najevo, že pro ně může pracovat na mnoha evropských trzích, proto jim přichystala balíčky, které svým jedlým a pitným složením vyjadřovaly lokálního ducha evropských Vánoc – jeden typ balíčku byl zaměřený na vánoční Anglii, další na Francii, třetí na Česko… Dárek, který je jen a jen vánoční a sestává třeba „pouze“ z vánočky, cukroví a červené vánoční hvězdy, může na obdarovaného, přesyceného důmyslnými dárky a dary, které soutěží v kreativitě, nakonec svou jednoduchostí nejvíce zapůsobit.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+