Hlavní navigace

5 rad pro e-shopy, jak se vyvarovat nejčastějších právních přešlapů

28. 3. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nepodceňujte právní stránku svého online podnikání. Každý e-shop musí splnit několik náležitostí, které ukládají různé zákony.

Jedná se například o povinné identifikační údaje, obchodní podmínky nebo o ochranu osobních údajů.

Nepodceňujte právní stránku věci

S e-shopy se nám za posledních pár let roztrhl pytel. Proč ne, jak kdosi řekl, nikdy nepodceňujte ženy v domácnosti s notebookem a skleničkou vína v ruce. I když návrhu webovek, marketingu a péči o zákazníka e-shopaři věnují čím dál větší pozornost (jasně, konkurence je velká), dnes a denně se mi v kanceláři schází klienti, kteří litují, že si právní stránku svého byznysu nepodchytili stejně pečlivě.

Takže – nevyhazujte zbytečné peníze za právníky, dejte si svůj e-byznys do pořádku včas.

1) Nezapomínejte se na svém webu identifikovat

Zákon to říká celkem jasně: Máte web? Používáte ho pro byznys? Uveďte na něm:

  • vaše jméno, příjmení, název firmy,
  • sídlo,
  • identifikační číslo,
  • údaj o tom, že jste zapsáni v obchodním rejstříku (například „společnost vedená u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 12345“) nebo v živnostenském rejstříku.

I když se to zdá být malicherné, neuvedení těchto věcí je přestupkem, na který může s chutí upozornit vaše konkurence, tak proč jí vycházet vstříc. Snažíte se e-shop provozovat inkognito? Nebude z vás mít radost Česká obchodní inspekce. A pokud se své utajení snažíte držet na vyšší úrovni i třeba vůči registrátorovi vaší domény, vězte, že je to nejrychlejší způsob, jak vás této domény zbavit.

2) Pamatujte na pravidla pro reklamu

V marketingu je zpravidla největší prostor pro vaši kreativitu. Nepopouštějte ale uzdu své tvořivosti přespříliš. Pokud si na tuto práci nenajmete marketéra, který umí v právních regulích pro reklamu chodit, držte se těchto pravidel:

  • pište pravdu
  • neobouvejte se do konkurence
  • cizí výrobky nebo názvy jiných firem ze své reklamy vypusťte
  • fotky nebo jiný tvořivý obsah si zpracujte sami nebo na zakázku

Právo v marketingu je pole plné min, chodit po něm tedy nechte jen opravdové profíky. I když jste o nich možná neslyšeli, soudů kvůli právním přešlapům v reklamě proběhlo a probíhá požehnaně a pokuty a finanční ztráty se pohybují v astronomických výškách.

3) Nepodceňujte obchodní podmínky

Řada klientů si při rozjíždění e-shopu „půjčí“ a přepracuje obchodní podmínky z jiných webů. Pokud přimhouřím oči a nebudu vám vysvětlovat, že se tím pouštíte do křížku s autorskými právy a tak trochu i s nekalou soutěží, řeknu vám jen, že na těchto miniúpravách může být váš čas a e-shop maxitratný. Obchodní podmínky jsou základním dokumentem vašeho byznysu. Mají být maximálně přiléhavé tomu, co děláte, zohlednit, jak moc (ne)chcete zákazníkovi vyjít vstříc, a v neposlední řadě mají obsahovat některé povinné náležitosti, aby vám za krk nedýchala Česká obchodní inspekce (ano, už je to tu zas).

Pozornost věnujte

  • vaší identifikaci, informaci o zboží, údržbě, ceně, poučení spotřebitele o jeho právech (úplný výčet povinností najdete v § 1811, 1820, případně 1826 občanského zákoníku, tak na to koukněte)
  • nastavení podmínek odstoupení (hlavně u prodeje služeb, pokud službu poskytnete do 2 týdnů od objednávky klienta)
  • nastavení podmínek vracení zboží – hlavně co se týče nákladů na poštovné, přepravu apod.

4) Uzavírejte své smlouvy správně

Při koupi vašeho zboží je potřeba pamatovat na to, že celý nákupní proces má určité fáze a každá z těch fází (hlavně díky tomu, že jednáte se spotřebiteli, o které náš stát obzvlášť pečuje) má určité náležitosti, které nejde míchat.

  • než si zákazník zboží objedná, je potřeba ho informovat o celé škále věcí (paragrafy nerada uvádím, ale v tomhle případě raději mrkněte na zmiňovaný § 1811 a 1820 občasného zákoníku),
  • než zákazníka naženete k registraci do vašeho systému, je potřeba umět chodit v osobních údajích a nastavit celý proces registrace správně,
  • před odesláním objednávky je potřeba, aby zákazník aktivně odsouhlasil vaše obchodní podmínky,
  • kompletní kupní smlouvu včetně obchodních podmínek je třeba zákazníkovi zaslat. Pokud se zákazníkem komunikujete přes email, nestačí v mailu na obchodní podmínky pouze odkázat, je potřeba je poslat v souboru tak, aby je měl zákazník neustále k dispozici.

5) Naučte se chodit v osobních údajích

Na téma osobních údajů už padlo mnohé. Platí stále totéž – dejte si je do pořádku včas, než se v roce 2018 přitvrdí.

Pokud se vám v tomto složitém světě nechce zorientovávat přespříliš a osobní údaje zpracováváte ryze pro to, abyste svým klientům doručili jejich zásilky, nepojí se k vám žádné extra povinnosti. Nepotřebujete požadovat od klientů souhlasy, ani se k vám nepojí povinnost nahlásit se u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Na mailové adresy, které vám nakupující zanechali, pak můžete odesílat své další obchodní nabídky, ale pozor: jen na své vlastní obdobné zboží.

Daně x

Nikdy však nezapomeňte na webu správně o osobních údajích informovat.

Čtěte více: 7 kroků, jak se vyrovnat s tajemným GDPR, tedy ochranou osobních údajů ponovu

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).