Hlavní navigace

5 tipů, jak najít ztracenou motivaci, když jste s ní na štíru

17. 7. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ve stresu a vyčerpání se motivaci moc nedaří. Nepomáhá jí ani pocit nesmyslnosti odváděné práce v prostředí, kde chybí zpětná vazba a cíle nikdo nebere za své.

Ponor do tématu motivace opět ukazuje jedno – všechno souvisí se vším. A tak ztrátu motivace není radno podceňovat. Ať už se týká podnikatelů nebo zaměstnanců.

Server Podnikatel.cz proto přináší pět tipů pro manažery, podnikatele i zaměstnance, jakým směrem se vydat při hledání ochabující nebo ztracené motivace.

1. Odpočiňte si a získejte odstup

Únava, nevyspání, vyčerpání, stres a další problematické jevy, které mohou být spojené jak s prací, tak se soukromým životem, motivaci zrovna nepřejí. Takže to může být první oblast, na kterou se při ztrátě motivace zaměřit. Pořádně se vyspat, věnovat se něčemu jinému, na chvíli odjet, odpočinout si, dopřát si fyzickou aktivitu a informační detox, to jsou kroky, které se nabízejí jako první z pomyslné krabičky poslední záchrany.

Čtěte také: 5 tipů, jak se vyhnout pracovnímu stresu

Přílišné zahlcení problémem může přinést jediné – tunelové vidění, neschopnost podívat se na věc z odstupu, z jiné perspektivy, najít pozitivní řešení. O to hůř se hledá na prahu vyčerpání. Právě odjezd na prázdniny, chvilkové vypadnutí z rutiny, třeba jen v podobě pořádného víkendu (to už záleží na individuálních regeneračních potřebách), může nový pohled na věc vybudit.

Podle psychologa Michala Waltera je kvalitní motivace lidí prevencí proti přetížení zaměstnanců, jejich vyhoření a vyčerpání. A stejně tak to platí pro samotné podnikatele. I to je důvod, proč motivaci nepodceňovat. Je totiž vidět, že motivace a fyzická a psychická kondice jsou jako spojené nádoby a navzájem se úzce ovlivňují.

Čtěte více: Jsem přetížený a nestíhám! Poznejte, kdy zaměstnanci křičí SOS

2. Znovu si ujasněte, proč svou práci děláte

Nevědět, z jakého důvodu člověk dělá to, co právě dělá, nebo proč se věnuje podnikání zrovna v tomto oboru a ne v jiném, nejde s živou motivací příliš dohromady. Je to jako chtít se nadechnout ve vzduchoprázdnu.

Nejde tu teď o nějaké floskule, které se budou dobře prodávat klientům a půjde na nich vystavět atraktivní image. Jde o ty autentické důvody, které by měly být pevně zasazené v podloží toho všeho a být vlastně bází každodenní práce. Jsou to právě tyto autentické důvody a odpovědi na otázku „proč“, které nakonec pomáhají překonat krize, období, kdy se nedaří, malomyslnost nebo pochybnosti. I dočasnou ztrátu motivace.

Čtěte také: Sen může motivovat i zdrtit. Naučte se snít tak, aby vám to v podnikání pomáhalo

3. Dejte si nové cíle, které budou vaše

Objevuje se to v nabídkách práce. Zaměstnavatelé hledají lidi, kteří budou nejen loajální, ale také srdcaři. Kteří budou souznít s firemní vizí a misí, budou sdílet s firmou její kulturu a především hodnoty. Jedině pak totiž můžou vzít také firemní cíle skutečně za své a mít tak motivaci je realizovat. Velmi těžko se totiž kdokoliv ponoří s nadšením a vysokou motivací do práce, se kterou není nijak vnitřně propojený, které nevěří, nezajímá ho, nemá k ní vztah, nevidí, že je podstatná, že souvisí s vyšším celkem, nebo je vůči ní dokonce v konfliktu, třeba právě hodnotovém. Kdo je přesvědčený, že je potřeba zákazníky především oškubat, bude zřejmě naštvaný a demotivovaný ve firmě, která upřednostňuje etiku, a naopak.

Čtěte více: 3 osvědčené způsoby, jak ještě lépe pracovat se svými cíli

Vždycky ale lze zapracovat i na svých vlastních cílech. Byť třeba malých. Mohou souviset s tvrdými dovednostmi, čistě profesními (třeba další vzdělávání v oboru) nebo s měkkými, oborově průřezovými, tak zvanými soft skills. Mohou se například týkat práce se stresem nebo se zaměřit na posun v týmové spolupráci.

Nebo na cokoliv jiného, tady neexistují hranice. Cíl přeci může souviset i s tím, že se ráno dotyčná nebo dotyčný nenaštvou už v zácpě cestou do práce, což pak negativně ovlivní celý jejich pracovní den. Vždyť přeci prožívaný úspěch přispívá k budování sebedůvěry a motivace, jak tvrdí Caroline L. Arnoldová, autorka knihy Malý krok, velká změna (česky vydal Ikar v roce 2014).

4. Vzpomeňte si, co vás motivovalo dřív

Každý většinou prožil situaci, kdy se cítil maximálně motivovaný a do nějakého podniku nebo akce se vrhal nadšeně, s touhou dosáhnout cíle a tím získat nějakou odměnu, kterou v té době pro sebe považoval za atraktivní. A nemusely to být vydělané peníze, skvělá dovolená, nové auto, šperky nebo značková kabelka (anebo mohly), ale třeba i zvládnutá vysokoškolská zkouška, která rozhodla o postupu do dalšího ročníku, dobrý pocit ze sebe, překonání trémy, doslova cokoliv. Co je odměnou, nakopávačem, to je totiž naprosto subjektivní.

Čtěte také: 5 nástrojů, kterými zabráníte poklesu motivace vašich zaměstnanců

Věnovat čas reflexi takových momentů je užitečné proto, že je skrze ně možné odhalit, co jsou právě pro konkrétního člověka silné motivátory. Pomůže k tomu analýza konkrétních situací – jak situace vypadala, co se v ní dělo, jak se v ní člověk choval, na co myslel, co dělal… Zkrátka jde o to, rozebrat si takovou situaci klidně i do nejmenších detailů. A pak ji porovnat se současností bez motivace. Co je dnes jinak než tehdy? Co se změnilo? Nebo co můžu změnit já, abych si pro motivaci připravil/a půdu? Dobře poznat své motivátory je součást toho, že se s nimi je možné naučit pracovat a také o ně pečovat.

5. Dopřejte si jasnou zpětnou vazbu

Bez pravidelné zpětné vazby, kterou získávají jak zaměstnanci, tak podnikatelka nebo podnikatel, se může časem stát, že se z práce vytratí i smysl. Lidé pak pracují, aniž by pořádně věděli, k čemu jejich práce je, jestli jsou v ní úspěšní, zda se zlepšují a vyvíjejí, posouvají kupředu, jestli jsou zákazníci s jejich prací spokojení, jak ji vidí jejich kolegyně a kolegové i nadřízení, kteří hrají v motivaci zaměstnanců také důležitou roli.

Brand24

Čtěte více: Jak poskytovat zpětnou vazbu? Vždycky nastražte čtyři uši

Každodenní práce pak může vypadat spíš jako plnění černé díry, kde všechno zmizí, než důležitá činnost, která má své výsledky. Práce bez zpětné vazby navíc ztrácí vazbu na jakékoliv cíle, které by jí měly dávat směr. Bez zpětné vazby (a tou může být jak exaktní měření, tak rozhovor) totiž není možné poznat, jestli se daří cíle naplňovat a zda jsou vůbec reálné.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).