5 tipů, jak odhalit a bránit se proti podvodům ve firmě

Pokud si zaměstnanci žijí nad poměry nebo udržují neobvyklý vztah se zákazníkem, je to pro vás varovný signál, že tu něco není v pořádku. V článku INFOGRAFIKA.

Americká asociace certifikovaných specialistů pro odhalování podvodů (ACFE) zveřejnila výsledky výzkumu, který se zabývá podvody ve firmách. Výsledky vycházejí z 1483 případů, které byly ohlášeny po celém světě. Jak se proti podvodům bránit a uchránit tak firmu před zbytečnou ztrátou? Asociace sestavila žebříček 5 tipů, jak tyto podvody odhalit, nebo řešit již v počáteční fázi. 

1. Zřiďte si ve firmě „protikorupční linku“

Je mnohem pravděpodobnější, že pracovní podvod odhalíte tipem od někoho z vašeho okolí než jinou metodou. Více než 40 % případů bylo odhaleno právě tipem. Většina přišla od zaměstnanců postižené firmy. Existuje několik poskytovatelů podobných linek služeb, kteří vám mohou pomoci s implementací systému pro nahlášení podvodu, ať už je vaše firma jakkoliv velká.

2. Buďte pozorní k výstražným znamením

Více než 90 procent pachatelů u sledovaných případů jevilo společné známky chování a vyznačovali následující ukazetele: životní úroveň nad poměry (43,8 %), finanční potíže (33 %), udržování neobvykle blízkého vztahu se zákazníkem (21,8 % ) a problémy kontroly s neochotou sdílet povinnosti (21,1 %).

3. Nespoléhejte se pouze na externí audity

Externí audity jsou implementovány velkým počtem organizací, ale patří mezi nejméně efektivní nástroje v boji proti podvodům na pracovišti. Podobné audity byly primární metodou pouze u 3 % odhalených případů. Abychom to srovnali: 7 % bylo odhaleno náhodou. Pro lepší ochranu je tedy zapotřebí nasadit lepší systém, který bude reportovat tipy na podvody. 

4. Jste vlastníkem malé firmy? Buďte ostražití

Ty nejmenší firmy, které byly do studie ACFE zapojeny, utrpěly největší ztráty. Výše ztrát se pohybovala kolem 154 tisíc dolarů, což je více než celkový průměr všech případů (145 tisíc dolarů). Tyto firmy nevěnují protikorupčním opatřením takovou pozornost jako ve větších firmách a jsou tak zranitelnější vůči všem druhům podvodů. 

EBF16

5. Zaměřte se na prevenci, ne na zotavení

Proces zotavení z podvodu může trvat roky. Zhruba 58 % dotázaných uvedlo, že k dnešnímu datu v podstatě nedošlo k zotavení se ze způsobených ztrát. Naproti tomu pouze 14 % organizací, které se staly obětí, vykázalo ve stejném období plné zotavení. Je jasné, že je finančně méně náročné podniknout kroky k prevenci než následně doufat a snažit se vzpamatovat ze ztrát.


Autor: ACFE, podle licence: Rights Managed

Foto perex: www.isifa.com

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 6. 2014 8:12

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+