5 tipů, jak otestovat nový byznys na svých přátelích

Zavádíte novou službu či produkt? Zkuste si novinku otestovat na svých přátelích. Možná zjistíte, že není úplně tak skvělá, jak jste si mysleli.

Neutrácejte zbytečně velké peníze za testování nových produktů či služeb, vyzkoušejte je nejdříve na svých přátelích. Ti vám navíc mohou říct i mnohem detailnější poznatky, které tester nikdy neprozradí. Je však nutné dodržovat několik pravidel, jak při testování s přáteli postupovat. Musíte se totiž vyvarovat toho, aby vám přátelé říkali milosrdrnou lež jen, aby si vás nerozházeli.

1. Vytvořte si relevantní testovací vzorek

Aby vzorek testování byl opravdu relevantní, zkuste vybrat mezi svými přáteli podobnou cílovou skupinu, na kterou se zaměřujete i v byznysu, ať už co se týká pohlaví, věku či vzdělání. Svým přátelům při prosbě o pomoc při testování také jasně uveďte, že byli vybráni záměrně právě kvůli cílové skupině vašeho nového produktu či služby. Vysvětlete jim, že jejich názor je pro vás důležitý a že jejich názor vám může v mnohém pomoci. Také jim zdůrazněte, že pokud budou ochotni pomoci, budete k nim přistupovat stejně jako k testerům, tedy testování bude probíhat jako s běžným zákazníkem. Zároveň uveďte, že potřebujete, aby říkali přesně to, co si myslí a že si nemají brát servítky bez ohledu na to, jestli by vám jejich názor mohl zkazit nadšení z vašeho nového byznysu.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Při testu jednejte s přítelem jako s běžným zákazníkem. 

2. Vytvořte testovací prostředí

Pokud zavádíte novou službu v již existujícím byznysu, například příjimáte objednávky nově prostřednictvím elektronického formuláře na vašich webových stránkách, zkuste ve vaší provozně připravit takové podmínky, které se budou podobat skutečné situaci. V tomto konkrétním případě mějte k dispozici stolní počítač s otevřeným prohlížečem. Poskytněte informaci, jak budete své zákazníky o novince informovat. Pokud to bude formou například Newsletteru, zašlete svému příteli tento Newsletter rovněž. Posaďte ho k počítači a vysvětlete mu postup. Tedy, že je vaším zákazníkem, který právě obdržel na e-mail Newsletter s novinkou. Váš přítel si logicky otevře svůj e-mail a bude postupovat podle pokynů v nich uvedených. Vy si sedněte poblíž s poznámkovým blokem a přesně sledujte, jak postupujte a zapisujte si jednotlivé uskutečněné kroky.

Čtěte také: Vykašlete se na 40stránkové business plány, více než forma je důležitější obsah

3. Nechte svého přítele mluvit otevřeně

Jakmile váš přítel v roli testera bude provádět jednotlivé kroky, poproste ho, aby komentoval veškeré dění, které právě v rámci testování vykonává. Zároveň ať říká nahlas své myšlenkové pochody, které ho při testování napadají. Zádrhel může nastat například už v okamžiku, kdy odešlete Newsletter. Přítel vám může říct, že by uvítal, aby přímo v Newsletteru bylo uvedeno tlačítko pro zadání nové objednávky, které v něm chybí. I to je cenná informace, která může zvýšit úspěch vaší nové služby. Veškeré poznatky si pilně zapisujte. Aby zapisování bylo jednodušší, zkuste si předem připravit šablonu jednotlivých možných kroků, která bude pro všechny testery stejná, díky čemuž budete mít standardizovaný zápis z testování.

Čtěte také: 6 podnikatelských matadorů radí: Jak si proklepnout své nové obchodní partnery 

4. Po testu mějte připravený dotazník

Testem konkrétní novinky to nekončí. Mějte také předempřipravený dotazník, který rozšíří vaše poznatky z testování. Tento dotazník by měl obsahovat otázky, o kterých si myslíte, že jsou pro vás důležité. Dotazník by měl být opět standardizovaný, ať již s uzavřenými otázkami, tedy s možnostmi odpovědí ANO a NE, nebo s otevřenými otázkami, kde mohou přátelé říci svůj vlastní názor. Nezapomeňte, že oba dokumenty, tedy zápis i dotazník by se měly promítnout do tzv. reportu z testování. Jak napsat perferktní report z testování pomůže například článek z blogu Dobrýweb.cz, kde najdete i další užitečné tipy z oblasti internetu a PPC.

5. Po ukončení testování si o novince pohovořte ještě při kávě

Jakmile dokončíte oficiální testování, kde jste s přítelem postupovali jako s běžným zákazníkem, atmosféru zase vraťte do přátelského charakteru a vychytnujete si s přítelem čerstvou kávu. Při ní zkuste ještě s humorem a nadsázkou pohovořit o tom, jak testování probíhalo. V této fázi se totiž uvolní atmosféra a z přítele spadne břemeno testera. Právě v tom okamžiku může ještě prozradit další poznatky, které se při běžném testování ostýchal sdělit. Právě tyto poznatky mohou být velmi důležité, protože ty vám neprozradí z důvodu oficiálního testování ani tester. Při uvolněné atmosféře a i díky přátelským vztahům se navíc můžete zeptat, zda samotné testování probíhalo srozumitelně a v pohodě tak, abyste svůj systém mohli případně pro další své přátele poupravit.

Čtěte také: 5 věcí, které zákazníka odradí od koupě v e-shopu, ačkoli už má zboží v košíku 

widgety

Obecně však platí, že mnoho přátel vám pomoc může zpočátku slíbit, nesmíte být však poté zklamaní, že se nakonec vymluvili a s testováním vám nepomohli. Testováním můžete totiž některé přátele dostat do takové situace, že vás nechtějí odmítnout, protože vám přeci chtějí pomoci, ale na druhou stranu si poté uvědomí, že by vás mohly jejich názory zranit. Proto někteří z nich poté pomocnou ruku nakonec odmítnou.

Pamatujte proto vždy na základní pravidlo: testování vašeho byznysu vašimi přáteli není testováním vašeho přátelského vztahu. 

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+