Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

5 tipů, jak vycházet s protivnou účetní

Autor: 258398
Michael Hovorka

Jak se vyrovnat s protivnou účetní? Na výběr je její vyhazov nebo asertivní přístup. Zkuste 5 tipů, které vám ušetří starosti s propouštěním jinak spolehlivého zaměstnance.

Účetní drží ve firmě kasu a stará se ve firmě mimo jiné i o přehled všech finančních toků. Kromě toho archivuje všechny potřebné doklady a kvůli nim a i dalším podkladům, například pro výplatu zaměstnancům, dokáže být občas i nerudná. Jak s protivnou účetní vycházet? Čtěte 5 užitečných tipů, které pomohou při řešení konfliktů i s jinými typy zaměstnanců.

Pokud se u vaší účetní projevuje kolísání nálad, je pro ni typická častá rozmrzelost nebo je příliš přecitlivělá na to, co jí říkáte, projevuje se u ní emoční labilita, která je typická pro melancholiky a choleriky. Jak se nenechat strhnout a jednat vždy v rukavičkách? Zkuste například asertivní přístup. Ten funguje ve většině případů a můžete pomocí něj nastavit pevné mantinely pro budoucí možné konflikty.

1. Vyjadřujte své pocity

Protivná účetní si vůbec nemusí uvědomovat, že je vlastně protivná. Není však žádoucí, abyste jí tak mezi čtyřma očima nazývali, ale musíte jí spíše naznačit, jaké jsou vaše pocity v okamžiku, kdy její pozitivní nálada je na bodu mrazu. Cílem je, aby si to účetní sama přiznala. K tomu stačí vyjádřit vaše pocity. Upozorněte ji, že se cítíte nepříjemně v její blízkosti, protože kdykoli přicházíte do její kanceláře, sevře vás pocit úzkosti, že opět bude reagovat negativně. Je dobré zdůraznit, že byste nebyli rádi, pokud by se situace stále opakovala. Nevytvářejte však falešný zájem, co je vlastně za její náladou. Pozná to a mohla by to brát negativně. Čtěte také: 5 základních pravidel, jak zamést s reklamací i agresivním zákazníkem

2. Naslouchejte

I když byste svoji protivnou účetní nejraději viděli na úřadu práce, neunáhlete se. Zkuste jí naslouchat. Pozorně vnímejte, kdy se její nálady stupňují. Zda je zatím například velké množství práce, které se může kupit vždy na konci měsíce, nebo zda se její náladovost projevuje už při příchodu do práce. Jsou lidé, kteří jsou protivní sami o sobě a jejich náladová křivka je jak velká horská dráha, nicméně každý problém má svou příčinu. Naslouchání vyvolá i opačný efekt, kdy si protivná účetní časem sama uvědomí, že se skutečně o její problémy zajímáte, i když jsou to problémy, které například z pozice zaměstnavatele ne vždy můžete vyřešit. Čtěte také: 7 filmů, ze kterých získáte ponaučení pro vaše podnikání

3. Souhlas vyjadřujte vždy jen zčásti

Proč může být účetní protivná? Nedodali jste jí faktury včas, neposlali jste jí podklady pro výplaty, zase přišla faktura od dodavatele, o které neví. Její reakce, že svou práci nemůže dělat dobře, pokud nedostane vše důležité včas, je oprávněná. Nicméně každý podnikatel se potýká s časovým deficitem a papírování je pro něj na vedlejší koleji. Asertivní technika v tomto případě velí, že s účetní sice souhlasíte, ale pouze jenom částečně. Jasně, bez emočního podtextu, jí zdůrazníte, že každý podnikatel je časově vytížený, a proto není pokaždé ve vašich silách všechny podklady dodat včas, ale budete se o to samozřejmě snažit. Čtěte také: 5 tipů, jak vyřešit problém s nespokojeným zákazníkem

4. Opakujte svůj požadavek jako zaseknutá gramofonová deska

Zaseknutá gramofonová deska opakuje vždy jeden kousek audio nahrávky stále dokola, dokud se problém zaseknutí nevyřeší, a to platí i ve stejnojmenné asertivní technice. Používá se především v okamžiku, kdy se protistrana nechce podřídit určitému požadavku. V případě protivné účetní se můžete dostat například do situace, že nechce přejít na nový účetní software, který vás sice vychází levněji, jenže účetní s ním neumí pracovat a dává to velmi hlasitě najevo. Jak z toho ven? Jakmile opět protivná účetní spustí, že ten software nechce, protože s ním neumí, vždy zopakujete, že pro firmu je to úspora finančních prostředků a pro samotnou účetní to bude větší plus, když své znalosti dále rozšíří. Jakmile účetní opět zopakuje svoji námitku, zopakujete stejné protiargumenty. Ty opakujete tak dlouho, dokud protistrana nepochopí, že jinudy cesta nevede. Své stanovisko říkejte s klidným hlasem, krátce, srozumitelně, jasně. Opět bez žádných přidaných emocí, které by mohly vyústit v otevřený konflikt. Čtěte také: 7 způsobů, jak získat peníze na podnikání bez škemrání v bance

FIN17_bilka

5. Vždy s úsměvem

Co platí na protivné lidi? Vřelý úsměv za každých okolností. Protiva zůstane protivou, i když se na něj budete usmívat. I přesto se v něm dříve či později jeho nevlídná nálada zlomí. Úsměv umí divy a dokáže předcházet i možným konfliktům. Jakmile vstupujete do kanceláře protivné účetní, zkuste si představit okamžik, kdy jste opravdu šťastní a v té chvíli do kanceláře také vkročte. Nenechejte se rozházet zamračeným pohledem, pořád mějte na paměti svoji šťastnou myšlenku. I když to možná protivné účetní bude podezřelé, když takto budete vstupovat do kanceláře pokaždé, časem pochopí, že s úsměvem jde všechno líp. Čtěte také: 5 tipů, jak se vyhnout pracovnímu stresu

Foto: www.isifa.com

Našli jste v článku chybu?