5 tipů, jak vytvořit moderní životopis, který zaujme

Příprava životopisu má svá pravidla. Obsahové i formální nedostatky mohou žadatele o práci diskvalifikovat. A to hned na samém začátku.

Životopis je prvním kontaktem uchazeče o nabízenou pracovní pozici. Z toho důvodu je nutné věnovat jeho vytvoření značně úsilí. Téměř polovina manažerů uvádí, že stráví prvním pročtením životopisu v rámci jeho úvodního hodnocení průměrně 5 až 10 minut. Vyplynulo to z průzkumu mezi více než 2400 manažery a manažerkami v oblasti financí a lidských zdrojů třinácti zemí světa. Průzkum zpracovala personální agentura Robert Half International. 

Dobře sestavený životopis je prvním krokem k úspěchu při hledání práce. Zaměstnavatelé se probírají záplavou životopisů a ne každému se věnují s pečlivostí. Je proto potřeba, aby životopis zaujal. Přinášíme pět typů, kterými je možné personalistu zaujmout. 

1. Nezapomeňte na designovou úpravu životopisu 

Zkuste na svém životopisu zapracovat o hodinku déle a pozornost věnujete i designové úpravě. Inspirovat vás mohou profesionální vzory, které najdete například na internetu. Pomohou vám vytvořit úderný, stručný a přehledný životopis. Obecně dodržujte zásady strukturovaného životopisu. Své pracovní zkušenosti uvádějte v bodech nebo krátkých větách. Dlouhá souvětí nebo souvislé texty mohou odrazovat od čtení a životopis se stává nezajímavým. 

2. Uvádějte důležité podrobnosti o náplni práce 

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Zaměstnavatelé často dostávají do rukou životopisy, které neuvádějí podrobnosti kandidátů o náplni práce. Uchazeč shrne například pracovní pozici účetní vyjádřením: administrativní činnost, vedení účetnictví. Co se děje při čtení takového životopisu v hlavě personalisty? Rychlým pohledem zjistí, že se nic podstatného nedozví a odloží ho. Pokud zrovna nemá o uchazeče nouzi, už se k němu nikdy nevrátí. Vždy najde dost životopisů, které mu o kandidátovi prozradí víc, upozorňuje Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com. Mnohem lepší popis pozice účetní je třeba tento: nastavení administrativních procesů, kompletní vedení účetnictví celého holdingu, finanční analýza. 

3. Nepoužívejte slova s konfliktním nádechem 

Vyvarujte se v životopisu jakéhokoli negativního hodnocení svých předchozích zaměstnavatelů, projektů nebo absolvovaných kurzů. Budoucí zaměstnavatel by to mohl vnímat negativně. Nevhodné je užívání slov s negativním nebo konfliktním nádechem typu odmítám, nechci, vyžaduji. Neklaďte si v životopisu ani zbytečné podmínky, které vás mohou už dopředu znevýhodnit, například požaduji home office, volnou pracovní dobu, benefity a podobně. Na to bude dostatek času při osobním setkání na pohovoru. 

EBF

4. Nelekejte se požadavků pracovního inzerátu 

Pokud odpovídáte na inzerát, pozorně si přečtěte, koho zaměstnavatel hledá. Nezalekněte se toho, že nesplňujete všechny požadavky na 100 %. Inzeráty totiž popisují ideální profil uchazeče. Firmy obvykle časem z nároků slevují. Svůj životopis i přesto přizpůsobte požadavkům. Pokud firma klade u dané pozice zásadní důraz na organizační schopnosti, popište konkrétně, jak jste tyto schopnosti ve svých předchozích zaměstnáních využívali. 

5. Přítomnost je důležitější než minulost 

Kandidáti nezřídka posílají zaměstnavatelům životopisy, které začínají jejich vzděláním, pokračují prvním zaměstnáním, druhým zaměstnáním a tak dále. Teprve na samém konci uvedou, kam se v průběhu své kariéry dostali. Při tvorbě životopisu vždy začínejte praxí a současné zaměstnání uveďte hned na začátku. Nebojte se zmínit úspěchy, kterých jste dosáhli a prodat svoje schopnosti a zkušenosti. Pokud vás zaměstnavatel nezná, jedinou možností, jak si o vás udělat obrázek, je životopis a průvodní dopis, kterým se představíte, uzavírá Lubomír Husar.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+