Hlavní navigace

5 věcí, které o chystané účtenkové loterii nevíte

24. 3. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ministerstvo financí sice tvrdí, že podrobnosti ohledně účtenkové loterie ještě neví, uzavřená smlouva s dodavatelem však již leccos prozrazuje.

Účtenky například půjde registrovat přes vyfocení mobilem, náklady mohou dosáhnout až 90 milionů za letošní rok a systém „jeden zákazník = jedna účtenka u jednoho podnikatele denně“ půjde obejít. Účtenkovku, jak se účtenková loterie nazývá, bude každopádně zajišťovat společnost Wincor Nixdor. 

Čtěte více: Účtenkovka bude stát daňové poplatníky více než 6 a půl milionu korun měsíčně

Náklady na Účtenkovku mohou letos činit až 90 milionů Kč

Bez zajímavosti určitě nejsou náklady, které se s Účtenkovkou pojí. Samo ministerstvo uvádí, že cena ročního komplexního zajištění provozu účtenkové loterie se bude pohybovat okolo 14,4 milionu korun. Jak ale ukazuje uzavřená smlouva, může to být více. Předně v této částce nejsou započítány vyplacené výhry, které mají pro rok 2017 činit 65 milionů korun. Ve smlouvě je dále uvedeno, že měsíčně bude ministerstvo financí platit provozovateli paušálně 1 032 785 Kč bez DPH, což ročně vyjde přibližně na 12,4 milionu korun bez DPH. K tomu je nutné ale započíst DPH, čímž se roční paušální částka zvyšuje na 15 milionů Kč.

Ministerstvo navíc bude proplácet každou SMS, co pořadatel v rámci loterie pošle, a to ve výši 0,62 Kč, a také bude platit poplatky související s převodem výher na platební účet v rámci ČR, a to ve výši 1,67 Kč. Počet výher má měsíčně činit přibližně 25 tisíc. Kdyby si polovinu z nich nechali výherci poslat na účet, vyjde vyplácení výher na 20 875 korun měsíčně, tedy na 250 000 korun ročně. U SMS brány zase provozovatel musí být schopen zajistit, že bude schopná zaslat až 6 000 000 SMS za rok. SMS ovšem nemá být dle smlouvy primární kanál pro komunikaci. Kdyby tedy ročně byla poslána například jen šestina dané kapacity, vyšlo by to stát na 620 000 Kč za rok. Na poplatcích tak může stát ročně zaplatit klidně necelých 900 000 Kč navíc (a klidně i více dle reálně zaslaných SMS a plateb na účet).

Pokud sečteme náklady na provoz a na výhry, dostaneme se na číslo 81 milionů za rok. V této částce navíc nejsou náklady na P.R. a reklamu, které nejsou předmětem smlouvy a které si ministerstvo dozajista zaplatí. Není nereálné, že se roční částka, na kterou vyjde Účtenkovka v roce 2017, vyšplhá až někam k 90 milionům korun.

Účtenku půjde zaregistrovat přes fotku

Kdo se bude chtít Účtenkovky zúčastnit, nebude muset přepisovat dlouhé kódy, nýbrž bude stačit účtenku jen vyfotit mobilem a následně údaje potvrdit. Dodavatel totiž musí kromě registrační webové stránky zajistit i mobilní aplikaci, která bude disponovat funkcí „vyfotit účtenku“ (kamerou telefonu) a automatickým načtením potřebných údajů k ověření validity účtenky (např. pomocí OCR). Aplikaci navíc musí poskytovat zdarma. Hráči po načtení potvrdí správnost načtení účtenky a následně dojde k jejímu odeslání k registraci, nebo je Hráč vyzván k doplnění údajů, pokud je některý z potřebných údajů nečitelný. Alternativou této varianty je čtení OCR z fotografie účtenky přímo v mobilu a poslání jen vybraných údajů z účtenky, upřesňuje se ve smlouvě.

Účtenku samozřejmě půjde zadat přes mobilní aplikaci i ručně (to platí i pro internetové stránky), což ale k délce FIK či BKP nebude úplně snadné. Web by každopádně měl být dle smlouvy maximálně uživatelsky přívětivý. Například by měl „přednabízet“ v minulosti již zadaná DIČ nebo možnost výběru data a času z nabízeného kalendáře apod.

Rozdělování nákupů stále hrozí

Jedna z obav podnikatelů se týká toho, že zákazníci budou rozdělovat své nákupy, aby dostali více účtenek a zdržovat tak ostatní. Jeden člověk bude nicméně moci do účtenkové loterie registrovat v jeden den pouze jednu účtenku od daného obchodníka. Podnikatelé se proto nemusí obávat, že zákazníci budou rozdělovat svůj nákup na více částí, aby zvýšili své šance na výhru, a že se v obchodech budou zbytečně tvořit dlouhé fronty, ujišťuje náměstkyně pro daně a cla Alena Schillerová. Má to však háček. Tento systém půjde podle všeho obcházet.

Jak totiž vyplývá ze zveřejněných smluv, budou existovat dvě registrace, které se budou odlišovat rozsahem požadovaných dat. Půjde o registraci základní a registraci úplnou. V případě registrace základní pak bude stačit uvést e-mail a i v základní registraci půjde účtenku zařadit do loterie. Jediné omezení prozatím je, že v případě výhry bude potřeba základní registraci změnit na úplnou.

Vzhledem k tomu však, že pro základní registraci postačí e-mail, existuje riziko, že si někdo založí na fiktivní e-maily několik základních registrací a do loterie tak bude moct přihlásit v podstatě neomezený počet účtenek od jednoho podnikatele za jediný den. Když na nějaký e-mail vyhraje, teprve tehdy učiní registraci úplnou, včetně svých dalších osobních údajů, které eliminují duplicitní účty.

Telefonická podpora bude fungovat každý pracovní den

V rámci Účtenkovky též bude fungovat zákaznická podpora, a to nejméně těmito způsoby: telefonická podpora, e-mailová podpora a písemná podpora. Dodavatel je povinen přijímat požadavky a dotazy v režimu 24/7 a na vše musí reagovat do 3 pracovních dnů. Zároveň bude muset fungovat telefonická podpora, a to každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Volání na telefonickou podporu nebude smět být zpoplatněno nad rámec běžných poplatků operátora na straně zákazníka.

Čtěte také: Inspirace slovenskou účtenkovou loterií? Pravděpodobnost výhry činí 1:7350

Výhry se budou pohybovat od stokorun po statisíce

Co se týče výše výher a jejich počtu, 100% ještě nic není, přesto se dá ze smlouvy vyčíst záměr ministerstva. To plánuje v rámci měsíčního losování 25 000 peněžitých výher, které se budou pohybovat v řádu stokorun nebo tisícikorun. Hlavních výher má být pět a jejich výše má dosáhnout statisíců korun. Zde ale ještě může dojít ke změnám, jelikož definitivní podoba herního plánu se ještě projednává.

Brand24

Losování bude probíhat každý měsíc, a to z účtenek vydaných za předem stanovené období. Konkrétně bude losování probíhat 15. den kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byly tyto účtenky vystaveny. Příklad: Účtenky vystavené v období od 1. ledna 2017 do 31. ledna 2017 a zařazené do losování se budou losovat 15. února 2017.

Na závěr ještě jedna zajímavost. Ministerstvo si ve smlouvě vymínilo, že hra „Účtenkovka“ může být v budoucnu doplněna o další hry.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).