5 základních kroků, které udělejte před startem #EET

Týká se vás EET? Pokud ano, tak odkdy? A nemůžete třeba vést evidenci ve zjednodušeném režimu? To jsou příklady otázek, které by si podnikatelé měli položit.

Každý podnikatel by měl na podzim letošního roku uskutečnit jeden nebo několik kroků, díky kterým bude mít jistotu, že neopomine nic zásadního, co se elektronické evidence tržeb (EET) týká. Finanční správa doporučuje těchto pět postupných kroků.

Zjistit, zda vás povinnost evidovat tržby týká

Základem je zjistit, zda se vás EET vůbec týká. Pokud nikoli, další body již řešit nemusíte. Povinnost mít EET mají podnikatelé, kteří přijímají evidované tržby. Evidovanou tržbou je platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a která zakládá rozhodný příjem. Jedná se o následující možnosti platby, která je uskutečněna prostřednictvím:

  • hotovosti,
  • bezhotovostního převodu peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat,
  • šeku,
  • směnky,
  • jiných forem, které mají charakter obdobný formám nebo
  • započtení kauce nebo obdobné jistoty složené některým ze způsobů platby

EET naopak nepodléhají platby realizované přímo převodem z účtu na účet nebo inkasem nebo dobírka, pokud přepravce následně posílá obchodníkovi peníze z účtu na účet.


Zjistit, odkdy budete evidovat


Evidence tržeb bude startovat po jednotlivých fázích, které se odvíjí od druhu podnikání. Prvních podnikatelů (stravovací a ubytovací služby) by se EET měla dle zákona dotknout v prosinci 2016. Je však možné, že se začátek EET posune až na rok 2017.

Aktuální harmonogram zapojení do EET
Kdy Kdo
1. prosince 2016 (8 měsíců po vyhlášení zákona) Ubytovací a stravovací služby
1. března 2017 (11 měsíců po vyhlášení zákona) Maloobchod a velkoobchod
1. března 2018 (23 měsíců po vyhlášení zákona) Ostatní činnosti vyjma těch v poslední fázi, například svobodná povolání, doprava, zemědělství;
1. června 2018 (26 měsíců po vyhlášení zákona) Vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Zjistit, zda můžete tržby evidovat ve zjednodušeném režimu

Kromě běžného režimu, kdy musí podnikatel posílat údaje o tržbě online, umožňuje zákon evidovat některé tržby ve zjednodušeném režimu. V takovém případě lze zasílat údaje o evidované tržbě správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění (přijetí) evidované tržby. Ve zjednodušeném režimu se mohou například evidovat tržby na palubě dopravních prostředků při pravidelné hromadné dopravě. Zjednodušený režim bude mít také ten podnikatel, který nemá dostatečné připojení k internetu a bude mít schválenou výjimku od finanční správy.

widgety

Zajistit si zařízení pro EET

Pro evidenci tržeb musí podnikatel disponovat zařízením, které bude vybaveno tak, aby odeslalo prostřednictvím internetu požadované údaje o evidované tržbě serveru finanční správy a vystavilo účtenku zákazníkovi. Volba konkrétního řešení zůstává čistě na podnikateli.

Zařídit si přístup na portál e-tržby a certifikát 


Než se vás EET dotkne, musíte finanční správu požádat o autentizační údaje, které vám umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje certifikát, který poté nainstaluje do svého pokladního zařízení. Funkčnost bude možné otestovat v pilotním režimu.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+