6 podnikatelských matadorů radí: Jak si proklepnout své nové obchodní partnery

Obchodovat s někým, o němž nic nevíte, se nemusí vyplatit. Zeptali jsme se zkušených podnikatelů, jak prověřují solventnost potenciálních obchodních partnerů.

S obchodními vztahy se to má podobně jako se vztahy osobními, ne vždy vyjdou tak, jak bychom si přáli. V případě obchodních vtahů však můžete riziko neúspěchu snížit dopředu tím, že si své partnery důkladně proklepnete. Možností, jak své potenciální obchodní partnery prověřit, existuje celá řada. Zeptali jsme se proto zkušených podnikatelů, jakým způsobem kontrolují své obchodní partnery oni.

Čtěte také: 5 podnikatelských matadorů radí: Jak snížit množství neproplacených faktur

Kontrola vás ochrání například i před ručením za DPH

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Prověřujte solventnost svých potenciálních obchodních partnerů.

Kontrola solventnosti obchodních partnerů není ničím, za co by se podnikatelé měli stydět. V řadě případů vás totiž důkladné proklepnutí může uchránit před budoucí finanční újmou. Nemusí se navíc vždy jednat jen o to, že vám partner nezaplatí nebo nedodá zaplacené služby. Už nějaký ten pátek platí totiž i daňové ručení. Podnikatelé ručí za daň jak při obchodování s nespolehlivými plátci, tak při platbě na jiný než registrovaný účet. Vyplatí se proto kontrolovat i Registr plátců DPH, respektive na něj napojit své účetní systémy. Kromě toho samozřejmě platí, že nic nezkazíte tím, pokud si projdete obchodní rejstříkinsolvenční rejstřík a zkusíte zjistit na potenciálního obchodního partnera nějaké reference.

Matadoři radí, jakým způsobem proklepnout své nové obchodní partnery

Otázka: Jakými všemi způsoby kontrolujete solventnost svých nových obchodních partnerů?

Radek Žďárecký, generální ředitel Slavia pojišťovny

Slavia pojišťovna má tu výhodu, že naše obchodní partnery na poli pojišťovnictví kontroluje ČNB. Takže máme v tomto směru při uzavírání obchodů ulehčenou práci. Samozřejmě i zde hraje roli lidský faktor, který může selhat. Ne vždy se problematičnost partnerů podaří prokázat hned. A to se týká také solventnosti našich dodavatelů, od kterých nakupujeme služby nebo další zboží. V tomto případě je jejich solidnost postavena zejména na faktu, že dostojí svým závazkům a to nejen finančním. Dodavatele vybíráme prostřednictvím výběrových řízení, během kterých se snažíme zajistit si všechny relevantní informace: nahlížíme do obchodního i insolvenčního rejstříku, monitorujeme další relevantní informace na internetu a přihlížíme také k referencím. A samozřejmě naším kritériem není jen cena, ale celkový přístup ke konkrétnímu zadání.

Luděk Šmíd, ředitel programu iBOD

Náš projekt je přímo postaven na partnerské spolupráci a musíme si vzájemně důvěřovat. Nemůžeme si dovolit udělat chybu a vybíráme prověřené společnosti, které jsou na českém trhu delší dobu, mají za sebou léta úspěšného fungování, často se jedná o jedničku nebo dvojku na trhu v daném segmentu. Většinu našich partnerů dlouhodobě známe, sledujeme jejich obchodní aktivity, máme dobrou zkušenost z předchozí spolupráce. Před uzavřením smlouvy ověřujeme veřejně dostupné informace z obchodního rejstříku. Teď v říjnu slavíme první výročí iBODu a zatím jsme vždy vybrali správně.  

Šimon Rákosník, spolumajitel Rubikon PR

Předpokladem spolupráce s novými klienty v oboru Public Relations je velmi podrobný mediální monitoring, pro který využíváme specializovaný nástroj na monitoring tisku od Newton Media. Informace hledáme i prostřednictvím vyhledávačů, dobrým pomocníkem jsou i profily na sociálních sítích. Tyto nástroje docela spolehlivě odhalí potíže firem se solventností. Pro základní orientaci využíváme i obchodní rejstřík. Když se bavíme o etablovaných menších či středních firmách, tak pokud se o klientovi dočteme, že měl opakované problémy s placením obchodním partnerům (ti si to většinou nenechají pro sebe), zbystříme a může to vést k tomu, že spolupráci nenavážeme. Nemohu říci, že by se nám to již stalo, asi jsme měli štěstí. Moje zkušenost říká, že po službách PR většinou sahají spíše úspěšné a dobře rozjeté firmy, kde je nebezpečí nižší. 

Trochu jiná situace je u velmi malých projektů na začátku, startupů, chcete-li. Zde je potřeba realisticky zhodnotit osobnost či firmu, která za projektem stojí a zachovat se podle toho. PR agentura fakturuje v naprosté většině případů na měsíční bázi, takže výrazné zpoždění plateb od klientů řešíme přerušením spolupráce, čímž se minimalizují škody.   

Nasik Kiriakovský, majitel Královédvorského pivovaru Tambor

U nás, s ohledem na sortiment, který vyrábíme, tedy pivo, od počátku prodáváme jen za „hotové“. Pouze dlouholetým zákazníkům umožňujeme prodej na fakturu, ale s předem dohodnutou dobou splatnosti. Hlavními partnery jsou provozovatelé gastro zařízení. Takový hostinský je vlastně veřejná osoba, která je občanům stále na očích a veřejnost ho zná. Ten si nemůže dovolit nálepku nedůvěryhodné osoby, tzn neplatiče. Za nás ho tak vlastně prověřují jeho zákazníci. Prodáváme vždy konkrétním osobám, neidentifikovatelné společnosti u nás nenajdou prostor pro obchodování. Druhým způsobem obrany proti případným neplatičům je to, že noví zákazníci k nám přicházejí většinou na doporučení těch stávajících. A nikdo si nechce kazit reputaci tím, že doporučí někoho, koho více méně nezná. Nás postup bych shrnul do motta: Pivo je za peníze, pivo není za faktury.

Lubos Plotěný, spolumajitel agentury Dobrý web

Solventnost našich klientů a partnerů samozřejmě ověřujeme. Na počátku spolupráce prověřujeme jak obchodní rejstřík, tak především insolvenční rejstřík, ve kterém se informace o případném insolvenčním řízení objevují téměř ihned po jeho zahájení. V případě, že nastanou problémy s platební morálkou našich klientů či partnerů, prověřujeme stav jejich solventnosti i během už probíhající vzájemné spolupráce. To však bývá spíše výjimečné.

Pavla Břečková, spolumajitelka a ředitelka pro obchod firmy AUDACIO

Nedovolíme si nekontrolovat. Děláme si klasický preskoring partnera a zásadní roli hrají reference, v určitých užších oborových segmentech se o platební morálce jednotlivých hráčů velmi dobře ví. Profesionální preskoring nám pak dělá firma Coface, která nám pojišťuje pohledávky. Zahraniční partnery pak pojišťujeme bez výjimky, vymahatelnost ze zahraničních trhů je obtížná a velmi drahá. Co za funkční pro tento účel na druhé straně rozhodně nepovažujeme, je daňovou správou obhajovaný Registr plátců DPH se svým institutem „nespolehlivého plátce“.

widgety

Čtěte také: Nové kontrolní hlášení k DPH administrativu nezvýší, říká šéf Finanční správy ČR

Průběžná kontrola solventnosti partnerů probíhá na bázi klasického obchodního monitoringu, v praxi to vypadá zcela prozaicky. Obchodník, který obsluhuje daného zákazníka, zkrátka musí průběžně vědět, co se na jeho dvorku děje. Souvisí s tím i důsledná kontrola pohledávek po splatnosti na pravidelné bázi.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 10. 2014 7:06

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+