7 nešvarů, kterými restaurace vytáčí na svých webech návštěvníky

Už i k restauracím neodmyslitelně patří internetové stránky. Řada pohostinství se však na nich dopouští chyb, kterými svým zákazníkům komplikují život.

Přestože se restaurace nedají označit za homogenní skupinu, některé chyby na jejich webech platí prakticky pro všechny typy stravovacích zařízení. Řada internetových stránek restaurací má například schované kontaktní informace či špatně dohledatelnou otevírací dobu. Spolu s jednoduše dostupným a zobrazitelným menu by přitom mělo jít o alfu a omegu všech takovýchto webů.

Čtěte také: Desatero rad pro podnikatele, co by měly obsahovat jejich internetové stránky

Méně je někdy více

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Restaurace se na webu dopouští řady chyb.

Luxusní restaurace v centru Prahy samozřejmě potřebují jiné internetové stránky než bistra na maloměstech. Zatímco luxusní restaurace musí mít designově odpovídající stránky, malé restaurace si klidně vystačí i s jednoduchým jednostránkovým webem. Základní pravidla pro internetovou prezentaci zůstávají nicméně pro všechna stravovací zařízení stejná a některé chyby se dají zobecnit. Paradoxně pak u restaurací většinou platí, že méně je více. Velká část webových stránek restaurací je zbytečně komplikovaná. Návštěvník se kvůli tomu dostává jen obtížně k informacím, které ho zajímají. Důraz na přehlednost a jednoduchost je čím dál důležitější i proto, že informace o restauraci hledá řada hostů až na ulici, tedy ve svém mobilním telefonu, vysvětlil Petr Bláha, country manažer společnosti Webnode.cz. Obecně si myslím, že jednou  z chyb je, že malé restaurace zaměřené na každodenní stravování investují do webu více, než si zaslouží. Pokud děláte 5 jídel, děláte je dobře a máte čisto, pak k vám budou chodit lidé z okolí kvůli těmto věcem a ne kvůli webu, doplnil serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz.

1. Špatně dohledatelné kontaktní údaje

Velkou chybu, a pohříchu mnoha restaurací, tvoří špatně dohledatelné kontaktní údaje. Adresa podniku, ideálně včetně mapy a popisu cesty, a telefon na rezervace je to první, co by měl návštěvník webu bez problémů najít. Jestliže má restaurace několikastránkový web, kontaktní údaje by měly být uvedeny na homepage i na všech podstránkách. Ideálním místem je proto záhlaví nebo patička webu, aby byly viditelné ze všech podstránek. Ne vždy totiž návštěvník přijde na titulní stránku webu, někdy ho vyhledávač pošle hlouběji, dodal Petr Bláha z Webnode.cz.

2. Chybně umístěná otevírací doba

Neméně důležitou informací, na kterou by měl uživatel webu narazit hned mezi prvními, je otevírací doba. Opět odborníci doporučují ji umístit na homepage i do záhlaví či patičky webu. Otevírací doba by měla být rovněž uvedena v kolonce kontakty, kde ji uživatelé často hledají.

Čtěte také: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

3. Web nepřizpůsobený mobilům

Zatímco e-shopy už pochopily, že se bez stránek přizpůsobených i pro mobilní zařízení neobejdou, restaurace zůstávají v tomto ohledu stále na štíru. Přitom i jim rostou přístupy na web z mobilů a tabletů a aktuálně dosahují až několik desítek procent. S nástupem chytrých telefonů a dostupného mobilního internetu roste i význam optimalizace webu pro mobilní zařízení. Běžně vybíráme restauraci cestou z práce, nebo míříme na večeři s kamarády a hledáme na mobilu, kde vlastně restaurace je. Mobily a tablety jsou naše kapesní počítače a restaurační weby na nich musí být použitelné, komentovala Linda Stolárová, Key Account Managerka v agentuře Dobrý web. Restaurace by se proto měly vyhnout animacím ve flashi a dalším “vylepšením”, které některé telefony nepodporují.

4. Neaktuální menu

Řada zákazníků se v poledne rozhoduje vždy na základě denního menu jednotlivých restaurací. Jestliže restaurace vaří v poledne každý jen jiná jídla, měly by mít aktuální jídelní lístek i na webu. K čemu je zákazníkovi polední menu z listopadu, když je právě červen? Restauratéři přitom nemusí stránky aktualizovat každý den a stačí vždy menu zveřejnit na týden dopředu.

5. Menu v doc nebo pdf

Ohledně menu dělají některé restaurace, podle odborníků dokonce až jedna pětina z nich, ještě jednu zásadní chybu. Dávají menu na web v externím souboru typu pdf nebo doc. Kromě nepřívětivosti pro všechny uživatele stolních počítačů a notebooků tím restauratéři ztrácí i zákazníky s mobilními telefony, které se mnohdy neumí s menu v dokumentu poradit.

Jak by měl web restaurace vypadat

Ilustrační obrázek.

widgety

6. Nedohledatelné stránky pro vyhledávače

Již zmíněné flashové animace a menu v pdf navíc mají ještě jednu velkou nevýhodu, vyhledávače neumí takové stránky zaindexovat. Nejenže podobnými věcmi naruší restauratér pohodlí uživatele, ale hází tím klacky pod nohy i vyhledávačům. Webové stránky jsou pak pro uživatele neviditelné a restaurace přichází o potenciální zákazníky, upozornila Linda Stolárová z agentury Dobrý web.

7. Moc velký důraz na méně zásadní věci

Absence fotek interiéru či e-mailové adresy samozřejmě nepomůže, jak ale upozorňují odborníci, nejedná se o klíčové věci. Je samozřejmě dobře, že tyto informace host na webu najde. Pokud je to ale za cenu toho, že jsou stránky podniku příliš komplikované a drahé na údržbu, aniž by se například uměly přizpůsobit mobilním telefonům, není to pro hosty, a tedy ani pro restaurační byznys ideální, uzavřel Petr Bláha.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 2. 2015 17:10

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+