7 vět, které ve slovníku úspěšných podnikatelů nenajdete

Úspěšné podnikatele charakterizuje i jejich mluva. Věty jako „vzdávám to“ nebo „to se nedá zvládnout“ prostě do jejich slovníku nepatří.

Úspěch v podnikání neovlivňují jen vaše schopnosti, nýbrž i způsob myšlení a přístup, který zaujímáte k problémům, výzvám a vůbec byznysu jako takovému. Vaše postoje pak souvisí též se slovy, které používáte. Zeptali jsme se proto podnikatelů, které věty nikdy neříkají a které prostě nepatří do jejich slovníku.

Čtěte také: 7 věcí, které nikdy neříkejte svým zaměstnancům

Ne každý je úspěšný podnikatel

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Některé věty do slovníku úspěšných nepatří.

Jak připomíná Tomáš Březina, zakladatel a vlastník společnosti BEST a Podnikatel roku 2007, skuteční podnikatelé jsou ti, kteří něco vybudovali od nuly a museli se ve svém podnikatelském životě doopravdy neskutečně prodírat, dřít, pochybovat, mučit se a stresovat… a pak vítězit. Do této kategorie nepatří „PoDo“ (pí ou dý ou, neboli „plíživě obdarovaný domorodec“), kteří si, já nevím proč, říkají také podnikatelé. Přitom jsou východní variací investorů a řeší zcela jiné problémy, uvedl serveru Podnikatel.cz Březina a dodal: Já píšu o pocitech či myšlení těch skutečných podnikatelů.

1. To se nedá zvládnout, to nemá řešení.

Ač se vám to možná v danou chvíli nezdá, vše jde zvládnout a všechno má nějaké řešení. Tuto starou pravdu si úspěšní podnikatelé uvědomují. Věty, že se něco nedá zvládnout nebo že nemá řešení, jsem si nikdy nepřipustil a nevnímal. Vždy jsem rovnou přemýšlel co dělat a jak to udělat, komentoval Tomáš Březina.

Někdy se vám může zdát, že problém nemá řešení, protože je příliš rozsáhlý. Úspěšní proto radí rozdělit “velké” úkoly na malé dílčí kroky. Když se pouštíme do velkých úkolů, často nás zastrašují. Projekt, cíl nebo vizi nikdy neuděláte. Ale můžete provést další krok směrem ke splnění. Určitě víte, jak sníte slona, že? Správně, po malých částech, vysvětlil pro server Podnikatel.cz Daniel Gamrot, trenér GTD, myšlenkových map a Evernote.

2. Mělo by se…

Sloveso “mít” v podmiňovacím způsobu do repertoáru úspěšných podnikatelů rozhodně nepatří. Obecně podmiňovací způsob pak nemají někteří podnikatelé rádi. Škrtnul bych ho z mluveného i psaného vyjadřování. Mělo by se… Dělal bych… Řešil bych… Stojím pouze o lidi, včetně sebe, kteří doopravdy konají. Nestojím o konzultanty, kritiky, kontrolory. Což jsou mimochodem neúspěšní lidé ve svých oborech, kteří se ale nějak živit musejí. A já je musím potkávat, konstatoval serveru Podnikatel.cz Tomáš Březina.

Čtěte také: 7 tipů, jak komunikovat s úředníkem bez ztráty nervů

3. Teď nemám čas.

Podle Daniela Gamrota je “teď nemám čas” nesmyslná fráze, která se dnes vžila do hlavy mnoha lidí. Jde totiž hlavně o náznak nižší priority požadavku, který právě teď dorazil. Čas máte vždy, jeho smysluplné vyplnění je však věc druhá. Díky tomu, že mám poměrně dobrý přehled o svých prioritách, vím, že pokud se u mě náhodou „teď nemám čas“ objeví u věci, na které mi velmi záleží, je potřeba se na chvíli zastavit, radí Gamrot.

4. To může ještě počkat.

Z podobného ranku jako “teď nemám čas” je i věta “to může počkat”, která více než co jiného asociuje přístup známý jako prokrastinace. Jak dodávají podnikatelé, úspěšní nemají na prokrastinaci čas. Nechci věci odsouvat, protože je stále budete mít v hlavě a mezi nevyřešenými úkoly, které se budou hromadit. Vždy je lepší úkoly rychle dokončovat nebo úplně zahodit a pustit je z hlavy, podotkl serveru Podnikatel.cz Petr Kováčik, ředitel Skrz.cz

Kováčik též razí kromě okamžitého řešení problémů ještě jednu zajímavou tezi, a to že si nepřipravuje nic zásadně dopředu. Podmínky a situace se mění doslova každým okamžikem a tak z hlediska efektivity je výhodnější začít pracovat na úkolu ALAP a nepřepracovávat ho, doplnil Kováčik.

5. To bude děsně složité.

Pokud se vám něco zdá složité, možná to je jen tím, že jste si to složité udělali. Nemám větu o složitosti rád a dodávám k ní: „Tak jste to špatně vymysleli, vymyslete to jednodušeji.“ Zpravidla se najde jiné řešení, které dělá to samé, je rychleji vyrobitelné a pro otestování určitého směru bohatě stačí, dodal Kováčik.

Čtěte také: 5 tipů, jak poznat intrikáře v pracovním týmu

6. Já to vzdávám

Těm největším vítězstvím zpravidla předchází obrovské prohry. Přitom právě neúspěchy vás mohou zocelit. Kdo se při prvním problému sesype a vzdá se, nemá šanci dosáhnout úspěchu, a to nejen v podnikání, ale v podstatě v celém životě. Větu “vzdávám to” prostě ve slovníku nemám, souhlasí Eduard Hlava, majitel společnosti Neternity.

widgety

7. Už není co zlepšovat, dosáhli jsme dokonalosti.

Jde sice o otřepanou frázi, ale i když děláte věci sebelépe, vždy je co zlepšovat a vždy je na čem pracovat. Dlouhodobě se úspěšní podnikatelé od krátkodobých podnikatelských “hvězd” liší tím, že si uvědomují, že podnikání je proces, který prochází vývojem a na kterém je pořád co zlepšovat. Jakmile podnikatel usne na vavřínech, přestane inovovat a pracovat na sobě a své činnosti, brzy zapadne do průměru, ze kterého se už také nemusí dostat.

Jak naopak úspěšní uvažují

A jaké věty naopak úspěšní podnikatelé používají? Podle Tomáše Březiny, podnikatele roku 2007 a majitele společnosti BEST, jsou klíčové čtyři postupné postoje: myslet, vědět, umět, dělat. Podle Březiny mají někteří zaměstnaní (natož nezaměstnaní) spoluobčané problém s prvním slovesem. Kvality drtivé většiny těch dalších se „lámou“ na druhém a třetím slovese. Myslet, vědět, umět a nakonec udělat umí jen zoufalá minorita lidí v tomto státě. Zbytek populace ani výše popsané netuší. Samozřejmě ale všichni chtějí exkluzivní život. Se znalostí popsaného se ovšem velmi těžce žije, uzavřel s úsměvem Březina.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 10. 2015 20:23

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+