Hlavní navigace

7 základních prvků, bez kterých se neobejde žádná mobilní verze e-shopu

Daniel Morávek

Nakupování skrze smartphony sice narůstá, řada e-shopů však mobilní verzi stále nemá nebo ji má uživatelsky nepřívětivou. Myslete hlavně na 7 základních prvků.

Přestože raketově narůstá počet nákupů i objem utrácených peněz přes mobilní zařízení, řada e-shopů stále nemá verzi pro smartphony a tablety. Navíc nemálo z online obchodů, které mobilní verzí disponují, v ní mají co zlepšovat. Zeptali jsme se proto odborníků na základní věci, které by měla obsahovat každá mobilní verze e-shopu.

Mobilní nákupy neustále narůstají

Obliba nákupů ze smartphonů a tabletů výrazně narůstá každým rokem. Podle údajů portálu Heureka.cz vzrostlo mobilní nakupování v loňském roce o 60 % a letos by mělo činit již více než desetinu tržeb tuzemských e-shopů. Mobilní nákupy jako takové začnou v tomto roce tvořit už významnou část celkového obratu, jejich podíl překročí hranici deseti procent. Vloni rostlo mobilní nakupování o 60 %, v roce 2015 to bylo 8 miliard. Je tedy vidět, že segment m-commerce roste mnohem rychleji než celá e-commerce, dodal Tomáš Braverman, ředitel portálu Heureka.cz.

Podle Bravermana na tento trend reagují i samy e-shopy. Počet online obchodů, které mají weby přizpůsobené pro nákupy z mobilních zařízení, se zvýšil skoro o třetinu. Přesto je však právě nepřizpůsobenost webů e-shopů jednou z nejčastějších bariér nákupu přes mobil, upozorňuje Braverman.

7 věcí, které mají mít všechny mobilní verze

Pokud plánujete verzi svého online obchodu pro smartphony a tablety, zaměřte se především na následujících 7 věcí, které by měly tvořit základ všech mobilních verzí e-shopů. Ty samé rady ale samozřejmě platí i pro obchodníky, kteří mobilní verzi svého e-shopu už mají. Základním předpokladem všeho, co v mobilní verzi děláte, je poučka „vše na jeden palec“. Snažte se, pokud možno, vše nastavit tak, aby zákazník zvládl pohyb po e-shopu i celý proces objednání jedním palcem a nemusel používat druhou ruku.

1. Stránky musí být responzivní

Myslete především na to, že jde o mobilní verzi e-shopu, tedy že se bude zobrazovat na mobilních zařízeních. Zní to jako samozřejmost, mnoho e-shopů si to však neuvědomuje. Je důležité, abyste měli responzivní stránky. Váš e-shop se musí automaticky přizpůsobit danému rozlišení přístroje. Žádné zvětšování stránky, žádné posouvání zleva doprava.

2. Produkty zobrazujte co nejvýše

Přestože se displeje mobilních přístrojů od generace hloupých telefonů zvětšily, monitoru počítače se ani zdaleka nevyrovnají. E-shop v mobilní verzi musí být přehledný a jasný. Kategorie mějte řazené dle základních parametrů, ale schované v horním menu, ať zákazník nemusí složitě rolovat až na konec stránky, než se dostane k samotným produktům, upřesnil Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

V mobilní verzi je jednoduchost opravdu alfou a omegou. Klidně proto vypusťte některé prvky z klasické verze obchodu. V mobilní verzi je spíše na obtíž například funkce porovnávání zboží, zdlouhavé popisky u způsobů dopravy a platby či vyskakovací pop-up okna při přidání zboží do košíku nebo při prohlížení obrázků.

3. Prohlížení obrázků pouhým posouváním prstu

Co rozhodně ale v mobilní verzi nevynechávejte, jsou detaily produktu se všemi potřebnými informacemi, včetně přehledné fotogalerie. V ideálním případě byste měli zákazníkovi umožnit prohlížení obrázků pouhým posouváním bez jakéhokoli překlikávání, doplnil serveru Podnikatel.cz Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.

4. Vyhledávání na viditelném místě

V mobilní verzi ponechte i možnost vyhledávání, a to, pokud možno, na viditelném místě. Právě na mobilech jde o velmi důležitou a hojně využívanou službu. Po kliknutí na vyhledávací pole by se optimálně neměly spouštět žádné služby třetích stran, zákazník by měl stále zůstat na e-shopu, upozornil Marek Krška.

5. Nákupní košík s co nejméně kroky

Svá specifika má na mobilních zařízeních také nákupní košík. Pokud chcete mít perfektní mobilní verzi, musí být v nákupním košíku co nejméně kroků. Dbejte na přehledné zobrazení dopravy a platby a také rovnou vypisujte cenu každého typu dopravy a neustále přepočítávejte celkovou cenu zásilky.

Měla by být rovněž logická a krátká posloupnost objednávkových kroků. Zákazníkovi musí být vždy naprosto jasné, ve kterém kroku se zrovna nachází. Nevyžadujte žádné zbytečné údaje (oslovení, datum narození, pohlaví apod.) – zákazníka to zdržuje a velmi pravděpodobně to nebude chtít vyplňovat, vysvětlil Miroslav Uďan, který zároveň dodal, že plusem může být synchronizace košíku, kdy zákazník může snadno začít nákup na mobilu a dokončit na PC (či obráceně).

Čtěte více: 7 drobností, kterými v e-shopu usnadníte zákazníkům nákup z mobilu

6. Nabízejte platební metody korespondující s mobilním zařízením

V mobilní verzi nabízejte platební metody, které co nejvíce korespondují s použitím přes mobilní zařízení. Bezpodmínečně proto musíte zákazníkovi nabídnout takové platební metody, které bude moci realizovat ihned a jednoduše ze svého smartphonu nebo tabletu. Nabídkou platby převodem po zaslání údajů na mail zákazníka dnes už opravdu nikoho nepotěšíte.

7. Hamburgerové menu neustále k dispozici

Některé věci jako nákupní košík, vyhledávání nebo celé tzv. hamburgerové menu by měl mít zákazník ihned a neustále k dispozici. A ideálně by mělo být ukotveno tak, aby mu nezmizelo, ani když bude na stránce rolovat dolů, uzavřel Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.

Našli jste v článku chybu?

19. 5. 2016 7:41

czbird (neregistrovaný)

presne tak, viz treba Alza, ktera vnucuje mobilni verzi i na iPadu a neni schopna si zapamatovat, ze ji nechci.

19. 5. 2016 1:02

P2010 (neregistrovaný)

Vzhledem k tomu, ze "responzivni" web casto detekuje chybne i jina zarizeni jako mobilni (staci tablet v portrait rezimu), je nutne aby to slo prepnout zpet. Jinak je to spise k nas....

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Podnikatel.cz: Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Podnikatel.cz: Věčně rozzlobený podnikatel? Cesta do pekel

Věčně rozzlobený podnikatel? Cesta do pekel

Vitalia.cz: Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life