80 % kontrolovaných e-shopů porušilo zákon. Čtěte, jaké byly časté prohřešky

Kontroly České obchodní inspekce ukázaly, že e-shopy mají stále co zlepšovat. Více než 80 % kontrol totiž skončilo zjištěním, že obchod porušil nějaký předpis.

Více než čtyři pětiny vytipovaných e-shopů (81,1 %) porušily zákon. Ukázaly to kontroly České obchodní inspekce (ČOI) během prvních šesti měsíců letošního roku. Z celkového počtu 567 konrol zjistili kontroloři porušení nějakého z právních předpisů ve 460 případech. Kontroly se především zaměřovaly na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.

Kontroly e-shopů v prvním pololetí 2012
Inspektorát Počet kontrol Zjištění Zjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha 100 79 79,0 %
Jihočeský a Vysočina 69 56 81,2 %
Plzeňský a Karlovarský 64 36 56,3 %
Ústecký a Liberecký 40 33 82,5 %
Královéhradecký a Parbubický 43 42 97,7 %
Jihomoravský a Zlínský 134 108 80,6 %
Moravskoslezský a Olomoucký 117 106 90,6 %

Zdroj: ČOI

Jak ale upozorňuje ČOI, vysoký podíl porušování zákonů objektivně neukazuje stav elektronického obchodování v České republice. Kontroly totiž inspektoři provádějí cíleně v rizikových obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. V dané souvislosti nelze opomenout ani informace poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností formou podnětů ke kontrole a různých dotazů, které jsou v rámci dozoru nad trhem využívány, doplnila Jana Jelínková, mluvčí ČOI.

Čtěte také: Lidé více čtou. Zdvojnásobil se počet e-shopů prodávajících knihy

Nejčastěji e-shopy neposkytují povinné informace

Inspekce na základně kontrol uložila 408 pokut v celkové výši 1,3 milionu korun. Zbylých 52 případů se stále ještě prošetřuje nebo pokuty doposud nenabyly právní moci. Podobně jako vloni e-shopy nejčastěji porušily zákon o ochraně spotřebitele. Obchody užívaly hlavně nekalých obchodních praktik, respektive klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících, upřesnila Jelínková.

widgety

Čtěte také: Nakupují v zahraničních e-shopech více Češi nebo Slováci?

Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele se stala povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace (tedy uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou). Nedostatetečné informace ohledně reklamací se podílely na celkovém počtu zjištění jednou třetinou. Samotné přijetí a vyřízení reklamace patřilo také mezi časté pochybení, na které inspektoři přišli. Struktura porušení se tak v zásadě neliší od konkrétních zjištění v roce 2011, uzavřela Jílková.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu

  •  
    Jak si nastavit značku sami
  • Jak značku na internetu řídit
  • Jak značku dostat lidem pod kůži

Detailní informace o školení Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+