Aby se o vaší firmě vědělo, použijte reklamu. Ale správně

Reklama je jeden z mnoha způsobů jak propagovat firmu. Při výběru ale používejte selský rozum. Radíme, jak vybrat ten správný inzerát nebo banner.

Není to nic složitého, jak by se začínajícímu zadavateli inzerce mohlo zdát. A zároveň to není tak „jednoduché“, jak se vám někdy budou snažit nakukat neseriózní prodejci reklamy. Stačí ale použít selský rozum.

Dali mi dvojnásobnou plochu za poloviční cenu, chlubil se mi nedávno jeden berounský podnikatel. Neměl jsem důvod mu nevěřit – a přesto jsem mu řekl, že koupil špatně. Jak je to možné?

Nakupujte lidi, ne plochu

U reklamy přece nejde jenom o její velikost. Ta je samozřejmě také důležitá (větší plocha je více vidět a tak poskytuje větší šanci, že svým sdělením někoho zaujmete), podstatnější ale je její výkon, čili efektivita. Změříte ji snadno: spočítejte si, za kolik korun „koupíte“ jednoho člověka.

Čtěte také: Už dvě negativní recenze odvádí zákazníky. Jednejte proto okamžitě

Ilustrační obrázek.
Autor: Ondřej Hošt, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Sáhnout po správném způsobu reklamy je téměř alchymie. 

Přesně to je problém berounského podnikatele. Pořídil si inzerát sice za poloviční cenu, dokonce dvakrát tak velký, než jaký by získal u konkurence. Vypadá to úžasně, až na to, že „výhodnější“ noviny se dostanou jen k desetině počtu čtenářů, které nabízí konkurent.

Mohlo by vás zajímat: 3 tipy, jak zviditelnit svoji firmu zadarmo

Věřte mi, že jsem si příklad nevymyslel. Pana podnikatele nikdo nepodvedl, jen mu neřekl všechny informace – a on se, jako většina lidí, kteří nejsou zvyklí nakupovat reklamu pravidelně, neptal na ty správné informace. Jenom cena to rozhodně není.

Na co byste se měli ptát?

U tištěné reklamy se vždycky zajímejte o náklad novin (časopisu, letáku…). A nenechte se odbýt: chtějte vědět nejenom, kolik kusů se vytiskne, ale také kolik výtisků si nakonec čtenáři koupí, případně kolik kusů letáku se dostane do poštovních schránek.

Čtěte také: Kvalita se chválí sama. Jak ji ale prodat?

Pokud s tím nemáte zkušenosti, budete se divit, ale není to stejné. U „velkých“ titulů najdete informaci o tištěném a prodaném nákladu, i když se zpožděním, i na webu kanceláře pro ověřování nákladu tisku ABC ČR. A pozor! Máte-li zájem o reklamu v konkrétním městě nebo regionu, nenechte se opít rohlíkem a chtějte čísla za konkrétní region.

Ale i u tiskovin, které svůj náklad nenechávají ověřovat, stojí za to zeptat se. Možná byste se divili, ale slušný obchodník vám možná neřekne úplně všechny informace, pokud ale víte, na co se zeptat, nebude vám lhát.

Čtěte také: Ustát změnu cen konkurence, tvrdá zkouška každé firmy

A podobné je to i na internetu. Jenom místo počtu prodaných nebo roznesených výtisků se zajímejte o počet uživatelů nebo počet zhlédnutých stran. Stejně jako u tisku i na internetu většina vydavatelů nechává svoje data měřit. Výsledky NetMonitoru najdete denně na webu online.netmonitor.cz.

Vypadá to jednoduše, ale kupodivu řada podnikatelů nemá úplně jasno, podle čeho se správně rozhodovat při výběru správné reklamy. Velikost to není, o efektivitě rozhoduje výkon, tedy schopnost oslovit určitý počet lidí. Kolikrát je přitom lepší zasáhnout menší počet pečlivě vybraných lidí, než obrovskou nesourodou masu.

Nestřílejte nazdařbůh. Miřte!

I když to může znít nelogicky, cena by u reklamy neměla být jediné kritérium. Snažte se zasáhnout segment vašich zákazníků. Jste daňová poradkyně? Pak pro vás asi nebude nejvýhodnější inzerovat na stránkách magazínu pro maminky. A naopak, pokud prodáváte dámskou módu, nejspíš se vám nevyplatí reklama v ekonomickém časopise.

widgety

Čtěte také: 132 českých značek nabízí franšízu. Už jste si vybrali tu svou?

Stejně tak platí, i když hodně zjednodušeně, že mladé lidi oslovíte spíš přes internetová média, zatímco tištěná média čte střední a starší generace. Poslední pravidlo ale berte jen orientačně a na konkrétní složení čtenářů nebo uživatelů se vždycky zeptejte – třeba Sport určitě nejsou noviny, které čtou jenom starší pánové a například mezi čtenáři Podnikatele.cz je 42 % žen.

Internetová média květen 2014 Zdroj: NetMonitor
Titul Počet reálných uživatelů Pageviews
Podnikatel.cz 274 894 1 229 436
Měšec.cz 361 271 2 189 183
Peníze.cz 777 936 4 662 040
iHned.cz/byznys 341 553 2 877 753
iDnes.cz 4 381 983 791 626 007
Blesk.cz 1 802 819 129 989 986
Sport.cz 2 422 395 123 119 313
Vaření.cz 810 534 6 593 822
Noviny a časopisy duben 2014 Zdroj: ABC ČR
Titul Tištěný náklad Prodaný náklad
Blesk 333 764 270 035
Deník 181 709 153 918
E15 54 854 53 601
Hospodářské noviny 40 265 35 221
Lidové noviny 45 736 35 940
Mladá fronta Dnes 207 263 171 082
Právo  149 072 96 137
Sport 55 251 37 729
Ekonom 18 449 13 383
Euro 24 480 18 788
Pestrý svět 216 853 154 408
Reflex 71 302 57 531
Respekt 46 853 32 328
Rytmus života 241 340 160 482
Týden 56 417 43 641
Týdeník Květy 58 174 43 510

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+