Hlavní navigace

Agresivní obchodní praktika? Vodafone za ni musí zákazníkům vracet peníze

15. 8. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: TK Kurikawa | www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Vodafone vyžadoval peníze za služby, se kterými zákazník nesouhlasil. Jedná se o agresivní obchodní praktiku, za kterou teď pyká. Tady se neinspirujte.

Obcházet zákazníka a nabízet mu bez jeho souhlasu další služby, za které musí platit, je nezákonné. Právě to je případ jednoho z největších operátorů. Společnost Vodafone v září 2014 změnila obchodní podmínky týkající se plateb za mobilní internet. Zákazníkovi, který vyčerpal svůj základní objem dat v rámci svého tarifu, byla data obnovena s tím, že za toto obnovení musel zaplatit. A to i přesto, že s touto službou nesouhlasil.

Jeden ze zákazníků Vodafonu, právní poradce dTestu Miloš Borovička, tehdy vyúčtování reklamoval, a protože mu operátor nevyhověl, obrátil se s námitkou na Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Český telekomunikační úřad se teď definitně zákazníků Vodafonu zastal a operátor tak musí za automatické účtování poplatků za data nad rámec tarifu vracet peníze. Jeho jednání označil ČTÚ dokonce za agresivní a protizákonné.

Vodafone má Borovičkovi vrátit 98 korun za internet a 134 korun za náklady řízení: Výše částky zní asi komicky, ale důležité je, že ČTÚ dal za pravdu naší argumentaci a potvrdil, že se operátor choval nezákonně. Je to důležitý precedens i pro další spory s operátory.

Ustanovení § 1817 občanského zákoníku vyloženě zakazuje požadovat platbu za služby bez předchozího souhlasu zákazníka. 

Podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.

Milionová pokuta a vrácení nezákonně získaných peněz

Výslovný souhlas, který je nutný pro poskytování služeb a následné vymáhání plateb, si společnost Vodafone údajně vynahrazovala jednostranně změněnými obchodními podmínkami. Za tuto nezákonnou praktiku, kterou ČTÚ označil jako agresivní, dostal Vodafone už v loňském roce milionovou pokutu. Server Podnikatel.cz o kauze informoval již dříve

Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil, komentoval rozhodnutí o udělené milionové pokutě loni v říjnu mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Vodafone se tehdy bránil, že chrání práva spotřebitelů, protože věří, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb. A takové řešení jim také bylo nabídnuto. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli, komentovala před rokem pro server Podnikatel.cz rozhodnutí ČTÚ Markéta Kuklová, mluvčí Vodafone. 

skoleni_15_4

Psali jsme: Co je to agresivní obchodní praktika? Neberte si příklad z Vodafonu

Rozhodnutí ČTÚ tak dává možnost zákazníkům získat peníze za služby, ke kterým nedali souhlas, zpět: Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená, uzavírá Borovička.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).