Hlavní navigace

Agresivní obchodní praktika? Vodafone za ni musí zákazníkům vracet peníze

Jana Knížková 15. 8. 2016

Vodafone vyžadoval peníze za služby, se kterými zákazník nesouhlasil. Jedná se o agresivní obchodní praktiku, za kterou teď pyká. Tady se neinspirujte.

Obcházet zákazníka a nabízet mu bez jeho souhlasu další služby, za které musí platit, je nezákonné. Právě to je případ jednoho z největších operátorů. Společnost Vodafone v září 2014 změnila obchodní podmínky týkající se plateb za mobilní internet. Zákazníkovi, který vyčerpal svůj základní objem dat v rámci svého tarifu, byla data obnovena s tím, že za toto obnovení musel zaplatit. A to i přesto, že s touto službou nesouhlasil.

Jeden ze zákazníků Vodafonu, právní poradce dTestu Miloš Borovička, tehdy vyúčtování reklamoval, a protože mu operátor nevyhověl, obrátil se s námitkou na Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Český telekomunikační úřad se teď definitně zákazníků Vodafonu zastal a operátor tak musí za automatické účtování poplatků za data nad rámec tarifu vracet peníze. Jeho jednání označil ČTÚ dokonce za agresivní a protizákonné.

Vodafone má Borovičkovi vrátit 98 korun za internet a 134 korun za náklady řízení: Výše částky zní asi komicky, ale důležité je, že ČTÚ dal za pravdu naší argumentaci a potvrdil, že se operátor choval nezákonně. Je to důležitý precedens i pro další spory s operátory.

Ustanovení § 1817 občanského zákoníku vyloženě zakazuje požadovat platbu za služby bez předchozího souhlasu zákazníka. 

Podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.

Milionová pokuta a vrácení nezákonně získaných peněz

Výslovný souhlas, který je nutný pro poskytování služeb a následné vymáhání plateb, si společnost Vodafone údajně vynahrazovala jednostranně změněnými obchodními podmínkami. Za tuto nezákonnou praktiku, kterou ČTÚ označil jako agresivní, dostal Vodafone už v loňském roce milionovou pokutu. Server Podnikatel.cz o kauze informoval již dříve

Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil, komentoval rozhodnutí o udělené milionové pokutě loni v říjnu mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Vodafone se tehdy bránil, že chrání práva spotřebitelů, protože věří, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb. A takové řešení jim také bylo nabídnuto. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli, komentovala před rokem pro server Podnikatel.cz rozhodnutí ČTÚ Markéta Kuklová, mluvčí Vodafone. 

Psali jsme: Co je to agresivní obchodní praktika? Neberte si příklad z Vodafonu

Rozhodnutí ČTÚ tak dává možnost zákazníkům získat peníze za služby, ke kterým nedali souhlas, zpět: Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená, uzavírá Borovička.

Našli jste v článku chybu?

16. 8. 2016 16:59

rolexobvyza100 (neregistrovaný)

Stalo se mi, že mi účtovali internet 2krát: v měsíci jsem ho jednou deaktivoval, poté ho aktivoval a účtovali internet za měsíc (což je normální, i přes to, že je po tu dobu deaktivovaný), tak i za dobu, oddkdy byl opět aktivovaný do konce měsíce.
Naštěstí po stačily jen 2 maily a peníze vrátili.


Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO