Akvizice firem atakují rekordy. Při prodeji společnosti si ohlídejte hlavně sebe

Zatím to vypadá, že v letošním roce se prodá nejvíce firem v české historie. Podle odborníků za to může rostoucí ekonomika. Čtěte, jak lze firmu prodat.

Jestliže bude pokračovat i ve zbytku roku dosavadní trend, stane se rok 2014 rokem s nejvíce prodanými firmami v české historii. Za první polovinu letošního roku se totiž prodalo 8657 společností, přičemž vloni se za celý rok jednalo celkem o 14 126 firem. Vyplynulo to z databází a výpočtů poradenské společnosti Bisnode.

Firmy jdou na dračku

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Prodeje firem v roce 2014 jsou rekordní.

Za prvních šest měsíců letošního roku si našlo nového majitele 8657 firem, přičemž za celý loňský rok došlo k prodejům 14 126 společností. Jestliže se čísla v druhém pololetí nezmění, bude v letošním roce prodáno nejvíce firem od roku 1992. A odborníci pokles zájmu o akvizice nečekají. Předpokládáme, že tento trend bude pokračovat i v druhé polovině roku. Dynamiku ekonomiky lze vhodně sledovat několika indikátory a jedním z nich je i počet nových firem a změn vlastnictví. Obě tyto charakteristiky v poslední době vykazují příznivé výsledky a my v Bisnode věříme, že tuzemská ekonomika je z krize venku, komentovala analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Jak lze prodej firmy uskutečnit

Pokud se hodláte zařadit mezi tisíce podnikatelů, kteří letos svoji firmu prodali, dejte si pozor na několik věcí. Předně si ohlídejte sami sebe a mějte realistická očekávání o hodnotě firmy. Nerealistická očekávání jsou velmi častým problémem. Dále se vyplatí zajistit finanční výkazy, aby byly správné a rychle k dispozici. A v neposlední řadě finální fázi, tedy zajištění inkasa spojeného s převodem vlastnictví, komentovala už dříve serveru Podnikatel.cz Pavla Břečková, členka představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.


EBF16

Samotný prodej firem může proběhnout mnoha způsoby. Obecně se nicméně dají rozdělit do dvou skupin, buď podnikatel vyhledá zájemce sám, nebo využije zprostředkovatele a poradce. Výhodou zprostředkovatele je, že kromě zajištění administrativní stránky, přípravy firmy na prodej může zajistit i investory a dojednat lepší cenu. Služby zprostředkovatele na druhou stranu něco stojí a především menším podnikatelům se nemusí vyplatit.

Čtěte více: Podnikání už vás nebaví? Čtěte, jak můžete prodat firmu a na co si dát pozor

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+