Analýza: Mladí lidé a ženy podnikají jen výjimečně. Proč?

Pouze 15 % žen a ještě menší procento mladých lidí patří mezi vlastníky tuzemských „eseróček“. Podnikání tak zůstává doménou střední generace a mužů.

Čím dále méně mladých lidí se vrhá na podnikání, které zůstává doménou střední generace. Podíl vlastníků firem, kterým je do 30 let, činí jen 6,3 % z celkového počtu majitelů (fyzických osob). Nejvíce majitelů firem je ve věkové kategorii 40 až 49 let, a to více než čtvrtina. Zhruba pětinu společností pak vlastní lidé ve věku 30 až 39 let a 50 až 59 let. Více lidí než ve věku do třiceti let dokonce podniká i po šedesátce (13,7 % na celkovém počtu majitelů firem). Vyplývá to z analýzy vlastnických vztahů tuzemských společností s ručením omezeným, který dnes zveřejnila Česká kapitálová informační agentura (ČEKIA), člen nadnárodní skupiny Bisnode. Čtěte také: Eseróčka jsou v Česku stále nejrozšířenější. Je v nich ale málo peněz

Jak ukazuje navíc srovnání s předchozími roky, podíl mladých vlastníků firem klesá. Ještě před třemi roky činil 10,3 %. Velmi nízké zastoupení mladší generace mezi majiteli společností s ručením omezeným způsobují zejména široké možnosti studia a snadná realizace praxe v zahraničí, komentovala výsledky studie Petra Štěpánová, analytička ČEKIA. Roli může též hrát skutečnost, že mladí lidé se před zahájením podnikání snaží nejdříve nasbírat zkušenosti v zaběhnutých firmách, získat kontakty a sehnat potřebný kapitál pro zahájení podnikání.

Podnikání vládnou muži

Co se týče pohlaví vlastníků českých firem, jednoznačně převládají muži. Z celkového počtu 480 tisíc majitelů – fyzických osob je více než 85 % mužů a pouze necelých 15 % žen. Stejně jako ve vysokých manažerských pozicích, tak i v podnikání je výrazně méně žen než mužů. To souvisí s menší ochotou žen riskovat a případně si půjčovat peníze na nejistý byznys. Navíc ženy zpravidla musí skloubit kariéru s péčí o rodinu, dodala Petra Štěpánová.

widgety

Celkově v Česku v současnosti podniká pomocí společností s ručením omezeným asi 306 000 Čechů a téměř 174 000 cizinců. Aktivních firem eviduje ČEKIA 342 993. Většina z nich (83,6 %) má za majitele fyzickou osobu či více fyzických osob. Přes 41 % firem ovládá jedna fyzická osoba a jen o něco více společností (42,3 %) má za vlastníky více fyzických osob společně. Čtěte také: Statistiky klamou, přes milion podnikatelů existuje jen na papíře

Foto: www.isifa.com

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 5. 2012 17:11

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+