Hlavní navigace

Australanka účtuje za návštěvu své prodejny 5 dolarů. Co vy na to?

 Autor: http://www.isifa.com
Zdeněk Vesecký

Australanka začala lidem účtovat poplatky za návštěvu svého obchodu. Čtěte, co ji k tomu vedlo a dejte nám vědět, co si o tom myslíte.

Majitelka obchodu poblíž australského Brisbane zavedla zcela novou obchodní praktiku. Začalo jí vadit, že spousta lidí do její prodejny s potřebami pro celiatiky chodí jen na obhlídku nebo pro radu a nic neutratí. Paní Georgina se proto rozhodla k ráznému a velmi neobvyklému kroku. Za vchod do její prodejny musí lidé platit 5 dolarů. Pokud něco koupí, je jim tento poplatek odečten z finální částky. Každý týden jsem strávila hodiny poskytováním rad lidem, kteří si z mého obchodu udělali informační centrum. Když jsem zodpověděla všechny jejich otázky, tak odešli a stejné zboží nakoupili ve velkých obchodech nebo na internetu, řekla deníku Brisbane Times Australanka Georgina a dodala: Zákazníci měli pocit, že jinde nakoupí levněji. Majitelka obchodu se domnívá, že už dál nemůže sloužit jako charitativní a informační služba pro velké řetězce a online prodejce. Za vydané úsilí chce i ona vydělat nějaké peníze z prodeje zboží.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.brisbanetimes.com.au

Australská obchodnice účtuje velmi neobvyklý poplatek.

Od 1. února proto na její prodejně bezlepkových potravin a doplňků visí toto upozornění: „Vážení zákazníci, tento obchod za návštěvu, při které se jen díváte, účtuje poplatek 5 dolarů. Poplatek Vám bude odečten z nákupu zboží.“ Někteří lidé se podle Georgininy dvouměsíční zkušenosti otočí rovnou u dveří a do obchodu nevkročí, jiní ale neváhají zaplatit a při seznámení se s účelem zavedení tohoto poplatku jsou s majitelkou obchodu solidární. Konflikt měla Australanka zatím pouze s jedním zákazníkem, který nakonec také odešel bez placení.

Někteří maloobchodníci mohou být frustrovaní

Australská asociace maloobchodníků nevnímá tento krok jako nejlepší. Její výkonný ředitel Russell Zimmerman se domnívá, že si majitelka jen odehnala případné zákazníky. Aby byli malí prodejci konkurenceschopní, měli by zdůraznit své přednosti. Těmi může být právě poskytování vynikajícího zákaznického servisu a osobní kontakt, radí Russell Zimmerman. Přesto ale připouští, že některé malé prodejce může současná situace frustrovat: Lidé vyhledávají větší obchody nebo nakupují na internetu pod dojmem, že to bude levnější. Někdy to ale nemusí být pravda.

Mnoho majitelů obchodů by bylo rádo na jejím místě. Ona jen neumí využít svého potenciálu. Spíše než omezit informace pro spotřebitele, by se obchodnice měla snažit využít její odborné znalosti i mimo svůj obchod, například nabízet informační newslettery nebo navázat spolupráci se školami a komunitními centry a pokusit se lidi něco o celiakii naučit, radí v deníku Brisbane Times specialista na maloobchod, chování spotřebitelů a potravinářský marketing Gary MortimerQueensland University of Technology.

Australská podnikatelka Georgina svou obchodní politiku obhajuje s tím, že se zbavila lidí, kteří si do obchodu nepřišli pro její zboží, ale její vědomosti. A těch prý týdně bývalo až 60. Lidi se musí probudit, v životě není všechno zadarmo, říká Georgina. Nakonec zmiňme, že poplatek Gorgina odpouští svým pravidelným zákazníkům, postiženým, důchodcům a dětem. Její vyjádření si můžete prohlédnout i na videu: Browsing charges here to stay

A co na to čeští zákazníci a podnikatelé? Udělala Georgina dobře? Bude její obchod prosperovat? A bylo by něco takového možné zavést i v České republice?

Našli jste v článku chybu?

9. 4. 2013 21:17

Otázka je, jak dalece by u nás takovéto podnikání bylo legální. Když zákazník odmítne při odchodu zaplatit, tak udělá co? Bude ho tam zadržovat, zavolá policii?

Dokáži si představit opačný způsob - něco jako "povinnou konzumaci". Tedy při vstupu koupě vstupenky s tím, že její hodnota bude odečtena od ceny nákupu a z prodejny udělat "prodejní výstavu".

No co, je to jeji business, když si myslí, že jí to vyjde a lidi za to budou ochotni platit proč ne. Mě by takový obchod vadil už z principu - p…

29. 4. 2013 9:43

Dovolím si tvrdit, že tím odežene velkou většinu nových zákazníků... Ano, ti kdo jí znají to spíš ocení, ale to je přechodný klad, ale dlouhodobě udržitelný model to není. Navíc je to celé asi právně trochu na vodě, jak tu kdosi zmínil, chci vidět, jak by řešila člověka, který prostě platit nechce. A velmi "zábavná" situace by nastala ve chvíli, kdyby chtěla 5AUD po někom, kdo položil konkrétní požadavek "chci to a to" a ona to neměla skladem...

I když je ale na místě otázka, zda to celé není s…

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

DigiZone.cz: Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Vitalia.cz: Perníčky: na uležení i hned měkké

Perníčky: na uležení i hned měkké

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu