Balíkomaty ožívají. Provozovatelé se poučili z chyb a lákají na novinky

Vzpomínáte na balíkomaty, poštomaty a další podobná zařízení? Dlouho se o nich nemluvilo. A když, tak jen negativně. Teď jejich provozovatelé nabízí novinky.

Když Tomáš Čupr před více než dvěma lety slavnostně představoval své Kouzelné Almary, zdálo se, že došlo k dalšímu velkému kroku v oblasti doručování. Jenže časem se ukázalo, že takovou díru do světa nejrůznější almary, balíkomaty a poštomaty neudělají. Na vině byly mimo jiné technické potíže, lidská selhání a především také povaha českých zákazníků. Ti totiž při nákupu přes internet nejčastěji volí osobní odběr přímo na pobočkách jednotlivých e-shopů nebo v různých sítích výdejen. Službám neprospělo ani to, že s nimi velcí prodejci typu Mall, Alza nebo CZC vůbec nenavázali spolupráci. Kouzelná Almara se časem spojila s poštomaty InPost, Česká pošta své Balíkomaty rozjížděla s komplikacemi a velkým zpožděním. Skoro to vypadalo, že těmto výdejním skříním odzvonilo.

Jenže situace se mění a dnes se o nich zase mluví. A to především kvůli Alze, která si provozuje vlastní síť takzvaných AlzaBoxů. Ty fungují na stejném principu jako jiné chytré výdejní schránky, mají ale jednu velkou výhodu. Provozuje si je sám prodejce, a proto má dokonalý přehled o jejich obsazenosti a může spolehlivě garantovat termín doručení zásilky do schránky. To se ostatním nedařilo. Zboží do AlzaBoxu je prodejce schopen dodat ještě týž den, kdy si jej zákazník objedná, a to včetně víkendů. A protože nejčastějším požadavkem zákazníků je rychlé dodání zboží, novinkou je zprovoznění prvního AlzaBoxu ve fastfoodové restauraci Burger King v Praze na Můstku. Umístění AlzaBoxu v Bruger Kingu se nám v prvních týdnech velmi osvědčilo. Kromě skvělé dostupnosti mohou zákazníci využít i nabídku tohoto fastfoodového řetězce a zkontrolovat si své zboží u oblíbeného jídla nebo kávy. Tím však naše spolupráce se společností Amrest nekončí. V budoucnu plánujeme další AlzaBoxy umístěné v síti tohoto provozovatele restaurací rychlého občerstvení, říká Šárka Jakoubková, PR a CSR manažerka Alza.cz. AlzaBoxy by se tak mohly objevit i v provozovnách značek Starbucks nebo KFC. V současnosti pokrývají Prahu a Střední Čechy a pomalu pronikají i na sever Čech. Aktuálně jich je v provozu celkem 30 a Alza plánuje další rozšíření sítě.

Psali jsme: Doručit zboží z e-shopu není problém. Na první pohled je vše zalité sluncem

Vypadá to, že když je provoz hladký a bezproblémový, zákazníci si chytré výdejní schránky oblíbí. Jak na to tedy bude reagovat konkurence? Rozhodně připravujeme další růst počtu výdejních míst a nebudeme dlouho otálet. My, i náš partner kurýrní firma In Time, jsme přesvědčeni, že český on-line trh má dostatečnou kapacitu na to, aby bez problémů uživil 300 až 400 těchto zařízení. K tomuto číslu dospíváme na základě zkušeností ze sousedního Polska, komentuje Petr Hlaváček za Postal Terminals CZ, která provozuje InPost Poštomaty. U našich severních sousedů firma letos zprovozní už 1400 poštomatů. Kapacita polského trhu je přitom v přepočtu na hlavu zhruba o třetinu menší než v Česku a konkurenční podmínky jsou srovnatelné.

Postal Terminals CZ upozorňuje, že Alzu v souvislosti s rozvojem Alzaboxů nevnímá jako konkurenta, ale spíše jako partnera, který realizuje stejnou myšlenku. Alza zatím nemá tendenci se o kapacitu svých výdejních boxů dělit s někým jiným. Jejich strategií je být nejspolehlivějším e-shop. Mají-li být součástí této strategie poštovní terminály, pak je to reklama pro službu jako takovou, říká Petr Hlaváček. Ať už se ale budou rozvíjet služby jednotlivých prodejců nebo nezávislých provozovatelů, je jisté, že éra výdejních boxů neskončila a v budoucnu o nich ještě uslyšíme.

Proč mají výdejní boxy budoucnost?

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Výdejní boxy jsou další možností, která má lidem zvýšit komfort při objednávání zboží. Jejich hlavní výhodou je možnost vyzvednout si zásilku 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Klient, který nemá pevnou pracovní dobu, nebo se pravidelně nezdržuje na jednom místě, si tak vyzvednutí zásilky může naplánovat bez ohledu na časy doručování, nebo na rozsah hodin pro veřejnost na jednotlivých pobočkách. Například Poštomaty si proto oblíbil zejména segment lidí s vyšší kupní silou. Oslovuje je především jejich neomezená provozní doba. Typickým zákazníkem je dnes vysokoškolsky vzdělaný muž nebo žena ve věku 25 až 50 let. A firma Postal Terminals CZ dodává, že má velmi loajální klientelu. 91 % lidí, kteří si prostřednictvím Poštomatu InPost nechali jednou doručit zboží, se k tomuto způsobu doručení opakovaně vrátilo.

Trhu zatím dominuje doručení na adresu a osobní převzetí na pobočce nebo výdejně a zřejmě se na tom v blízké i střednědobé budoucnosti nic nezmění. Musíme se ale na věc dívat v historických a technických souvislostech. Zatímco doručení na adresu zde má dlouholetou tradici, výdejní místa, kromě poboček pošty, si svou pozici budují teprve krátce. Spusta e-shopů ani tento typ doručení není technicky schopna nabídnout, protože jim to nedovoluje prostředí systémů, ve kterých pracují. Je tedy otázkou, do jaké míry se jedná o tradici a z jaké části jde o technickou bariéru, kterou je prostě potřeba překonat. Pokud by to technické prostředí okamžitě dovolovalo, byla by pozice doručení na výdejní místo, ať se již jedná o poštomat nebo fyzicky obsluhovanou výdejnu, daleko méně submisivní, myslí si Petr Hlaváček. Jako podporu svého argumentu používá výsledek průzkumu Dopravci 2014, provedený Asociací pro elektronickou komerci. Jako zásadní vzkaz zde zazněla tři přání, která se poskytovatelům adresního doručení dlouhodobě nedaří naplňovat a na která jsou poštomaty a jiné typy výdejních míst naopak jednoznačnou odpovědí. Jsou jimi doručení o víkendu, doručení mimo pracovní dobu a flexibilní doručování podle přání zákazníka.

Dejte boxům druhou šanci

Aby výdejní boxy byly využívány, musí být i dobře umístěny. S tím ale jejich provozovatelé problémy nemají. Nejvíce využívaný AlzaBox najdeme v nákupním centru v Praze na Floře. Jeho kapacita musela být zdvojnásobena. Velké oblibě se těší také boxy umístěné ve studentských areálech Kolejí v Dejvicích a v Praze Suchdole, říká Šárka Jakoubková. Nejvytíženější Balíkomat České pošty se nachází na její pobočce v pražské Jindřišské ulici. Výdejním schránkám se obecně nejvíce daří u supermarketů s potravinami a ve velkých obchodních centrech. Výhodou je i přítomnost administrativních center. Individuální rozdíly ve vytíženosti jsou dány hlavně kupní silou daného mikroregionu, a ta je zase ovlivněna dalšími faktory. Pokud je poštomat umístěný u lokálně populárního obchodního objektu, má v blízkosti parkoviště a zastávku MHD, pak je vyhráno. Balíkomaty jsou umístěny na frekventovaných místech v pražském metru nebo v nákupních centrech. Smyslem je jít směrem ke klientovi do míst, kde se zdržuje nejčastěji. Nikoli aby klient musel jít za poštou, dodává Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.

widgety

Pokud se situace na poli doručovacích schránek zlepší, měli by internetoví obchodníci začít přemýšlet o jejich využívání. Je v zájmu samotných e-shopů, aby nabízely širší škálu možností doručení zásilek svým klientům. Balíkomaty jsou jedním ze způsobů doručení zásilky a klient vždy ocení širší nabídku na dopravu zboží, ze které si podle svých potřeb může vybrat pro něj optimální, komentuje Matyáš Vitík. Česká pošta mimochodem během prázdnin službu Balíkomatů podporuje marketingovou kampaní. Dámy a pány z e-shop branže by mohla oslovit naše nabídka zaváděcích cen a affiliate programů, se kterými pomáháme rychle rozšířit důvěru v poštomaty mezi jejich klientelou, uzavírá za službu Poštomatů InPost Petr Hlaváček.

Lupa.cz: Kouzelná Almara a poštomaty InPost nezvládají spojení, utíkají od nich e-shopy

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 8. 2015 11:44

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnocovat všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+