Banky vůči klientům zase na koni. Přispělo k tomu rozhodnutí ústavního soudu

Ústavní soud dnes zamítl historicky první stížnost klientky, která chtěla vrátit poplatky za úvěr. Poplatkové iniciativy i přesto slaví vítězství.

Ústavní soud dnes rozhodl v poplatkovém sporu mezi bankami a jejich klienty. Zamítl stížnost klientky České spořitelny, která chtěla vrátit poplatek za správu hypotečního úvěru.

Podle nálezu Ústavního soudu, který je tak vzorem pro soudy nižší instance, obě strany sporu vyjádřily při uzavírání úvěrových smluv svobodnou vůli. Vztah banky a klienta není vztahem pachatele a oběti, zdůraznil ústavní soud.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ústavní soud se přiklonil na stranu banky. 

Česká spořitelna, která zatím žádný poplatkový spor neprohrála, to ihned okomentovala slovy, že se potvrzuje skutečnost, že její poplatková politika byla v souladu s platnými smlouvami a legislativou. Banky jsou přitom od loňského roku pod záplavou požadavků více než 300 tisíc klientů na vrácení poplatků za vedení hypotéky či spotřebitelského úvěru, píše ČTK

A jak to tak vypadá, žaloby v těchto případech budou po dnešním rozhodnutí postupně stahovány. Názorem Ústavního soudu jsou vázány všechny české soudy, a proto doporučíme všem našim klientům zpětvzetí podaných žalob a ukončení soudních řízení, komentoval rozhodnutí soudu Daniel Paľko, předseda představenstva společnosti BSP Lawyer Partners a.s., poskytovatele služby Poplatkyzpet.cz. Ten zároveň doplnil, že boj ještě nevzdává a v některých sporech se obrátí na Evropský soud pro lidská práva a také na Soudní dvůr Evropské unie. 

Anketa

Je poplatek za správu hypotečního úvěru podle vás oprávněný?

Poplatkové iniciativy i přesto slaví úspěch. Podařilo se nám sporný bankovní poplatek vymazat ze sazebníků bank, říká Petr Němec, provozovatel serveru Jdeto.de, který byl jedním z prvních klientů, kterému se naopak podařilo první spor o poplatek s bankami u soudu vyhrát. Vzal si totiž příklad z Německa, kde byl poplatek za vedení úvěrového účtu prohlášen Spolkovým soudním dvorem za nezákonný.

widgety

Na základě veřejného tlaku nakonec banky od sporných poplatků samy ustupují. Potvrzuje to přístup právě i České spořitelny. Ta pro nové klienty vyhlásila v případě poplatku za správu hypotečního úvěru ve výši 150 Kč měsíčně tzv. poplatkové prázdniny do odvolání. Poplatek nebudou platit ani ti klienti, kterým se v rámci fixace změní úrok, či si svůj úvěr refinancují či konsolidují. 

Dosavadním klientům, kteří již hypotéku u banky vedenou mají a úvěr si například nekonsolidují, banka odmítá poplatky odpustit: O všech podmínkách poskytnutí hypotečního úvěru včetně ceny je klient je informován a jejich akceptace, kterou klient potvrdil uzavřením příslušné úvěrové smlouvy, byla pouze na svobodném rozhodnutí klienta, informuje dosavadní klienty banka prostřednictvím svého Ombudsmana Finanční skupiny České spořitelny. 

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 4. 2014 8:01

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+