Hlavní navigace

Barvami má hrát duha, ne váš firemní web

 Autor: 329515
Daniel Morávek 17. 5. 2011

Někteří podnikatelé se při vytváření webu nechávají příliš unést svými uměleckými sklony a výsledkem bývá nepoužitelná grafická slátanina. Nepatřete mezi ně a snažte se vaše stránky udělat spíše jednoduché a funkční.

Grafická podoba internetových stránek patří k nedůležitějším věcem, které vám mohou přivést či naopak odlákat zákazníky. Grafika a design je totiž první věcí, kterou návštěvník vašeho webu zaregistruje. Můžete nabízet sebelepší výrobky nebo služby, ale k čemu vám budou, pokud zákazník opustí stránky kvůli příšerné grafice dříve, než stihne vaši nejvýhodnější nabídku prozkoumat? Poradíme vám, kterých designových a grafických chyb se vyvarovat a na co si dát při tvorbě webu pozor. Čtěte více: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

S barvami to na webu nepřehánějte

Přestože se grafika tuzemských podnikatelských webů v poslední době výrazně zlepšila, stále lze nalézt „borce“, kteří mají internetové stránky vizuálně postavené tak, že si jejich návštěvník připadá jako Alenka v říši divů. Podobně jako u tvorby obsahu webu platí též u grafiky a designu, aby podnikatel měl jasno v tom, jaký má mít jeho webová prezentace cíl. Grafika webu musí podle odborníků zohlednit, zda se jedná pouze o prezentaci firmy či třeba o produktový katalog s možnosti objednání výrobků. „Stává se i to, že nepoznáte, zda se nacházíte na e-shopu, kde si něco můžete koupit. Pak to tedy logicky ani většina uživatelů neudělá,“ vysvětlil pro server Podnikatel.cz Jan Hlaváč z agentury Dobrýweb.cz.

S nejednoznačností webu úzce souvisí nepřehlednost designu webu. Podle Jana Hlaváče vědí grafici často o webech méně, než je vhodné, a kvůli tomu pak nerespektují základní zásady a sestrojí dílo, které je možná jejich životním výkonem, ale jako web zcela nepoužitelné. Pokud si tedy najmete služby grafika a jeho návrh se vám nebude zamlouvat, nebojte se mu ho vrátit k přepracování. Stejně tak klidně grafikovi nastavte meze, které by svým návrhem neměl překročit. Grafika musí být především funkční a jednoduchá. Podívejte se na internetové stránky velkých firem, většina z nich se drží rčení „méně je někdy více“.

Při vytváření grafické stránky webu odborníci radí především neplácat jednu barvu přes druhou a nesnažit se trumfnout v barevnosti a pestrosti duhu. Co se týče konkrétních barev či barevných kombinací, nedá se říci, že by nějaká byla lepší než jiná, jelikož barvy působí na každého jinak a každá firma má jinou korporátní identitu (CI). Webové stránky by měly vaší CI co nejvíce odpovídat a v ideálním případě by již měly patřit do vašeho CI manuálu. Nezapomínejte také na to, že texty na monitoru se čtou hůře než text vytištěný na papíře. Nedoporučují se ozdobné fonty, skripty. Co se týče kombinace barev, platí obdobné pravidlo. Nepoužívat takovou grafiku, která ubírá pozornost textům, stěžuje nalezení relevantních informací či dokonce může vyvolat nežádoucí pocit, upozornil Tomáš Gregořica, ředitel komunikace společnosti Mediatel.

Obecně platí, že design musí především ladit jako celek. Důležité je, aby informace byly dobře čitelné. Tmavé písmo na tmavém pozadí není vhodné, bude některým uživatelům dělat problémy se čtením. V pravidlech přístupnosti je pro toto definován i minimální poměr kontrastu barvy na pozadí a barvy objektu, doplnil serveru Podnikatel.cz Jan Hlaváč. Mnoho webových stránek nesplňuje ani základy, třeba celý web máme v odstínech červené, tudíž i písmo by mělo s tímto korespondovat. V tomto případě je nesmyslné zvýrazňovat důležité fráze zelenou barvou, připojil se Vladimír Hajduk jr. z internetové agentury SamStudio Internet Agency. Čtěte více: Jak na grafiku firemního webu a jeho technické zpracování

Nakoupené profesionální fotky mohou uškodit

Samostatnou kategorii v oblasti designu webu tvoří využití obrázků. Obrázky, které jen utvářejí design stránek, radí odborníci na web vkládat pomocí kaskádových stylů. Naopak obrázky obsahující nějakou informaci jsou vždy v HTML kódu webu a měly by mít i svůj alternativní popisek (pro případ, že uživatelé obrázky nemohou zobrazit). V obou dvou případech se nenechte ukolébat stále rychlejším internetem a s velikostí obrázků to nepřehánějte. Roste totiž počet lidí s mobilním připojením, kde jsou uživatelé často omezeni množstvím přenesených dat.

Čím dál častěji se rovněž využívají redakční systémy, které správcům stránek ulehčují práci s obrázky a do jisté míry určují styl, jakým se budou ve finále zobrazovat. Nicméně i přes to, když obsah webu spravuje koncový klient, stává se, že obrázky jsou zveřejněny v rozličných velikostech, různě poházené mezi textem, či obrázky, které s textovým obsahem nemají zas až tak moc společného, dodal Vladimír Hajduk.

Opatrně pak zacházejte s fotografiemi. Nejde přitom pouze o dostatečnou kvalitu. Kontraproduktivní mohou být i nakoupené profesionální fotky, které nepůsobí důvěryhodně, jelikož nebyly vytvořeny v místním prostředí. Čtěte více: Chcete oživit web cizí fotkou či textem? Bez svolení autora to zpravidla nejde

Redesign dělejte po částech

Poslední mnohdy diskutovanou otázkou je frekvence změn v designu webu a jejich komplexnost. Pokud to je možné, vyhýbejte se revolučním změnám a radikálním zásahům. Odborníci v tomto ohledu často říkají, že „redesign začíná v okamžiku spuštění nového webu“. Což vlastně znamená, že vývoj internetových stránek by neměl vůbec ustat a stále by se na webu mělo pracovat. Což je i ideální případ redesignu, kdy je web měněn průběžně po malých částech tak, že si toho uživatelé ani nevšimnou. Jedním z důvodů je i to, že pokud děláte nový web, máte jen návrh. V okamžiku kdy spustíte web, tak vlastně začíná jeho „pravé“ testování na skutečných uživatelích a je vhodné této možnosti také využít, doporučil pro server Podnikatel.cz Jan Hlaváč z agentury Dobrýweb.cz.

O změně layoutu webu každopádně přemýšlejte v souvislostech. Tedy pokud připravuje pro své zákazníky novinky, které nezapadají do současné struktury webu, rozšiřujete portfolio produktů, pak je dobré o změně přemýšlet. Dále je potřeba zohlednit hardware, který zákazníci využívají – např. pokud stále více zákazníků využívá smartphony, pak z toho plyne potřeba vytvoření například vhodné varianty designu pro malé displeje. V neposlední řadě je nutné nezapomínat na nové technologické možnosti, jelikož modernější technologie umožňují zase dosahovat lepších SEO výsledků a user experience, uzavřel Tomáš Gregořica z firmy Mediatel. Čtěte více: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?