Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Řešit Vánoce teď v létě? Poradíme vám, bez čeho si během nich neškrtnete

Autor: 329515
Daniel Morávek

Letošní Vánoce se podle odborníků ponesou v duchu fanatických slev, kdo nesleví, ten neprodá. Na vině jsou kromě jiného slevové servery, které někteří označují za mor podnikání v Česku.

Přestože teploty venku přesahují tropickou třicítku a do Vánoc ještě nějaký ten měsíc zbývá, obchodníci by se již pomalu měli začít zamýšlet nad podobou své vánoční kampaně. Jak upozorňují odborníci, letošní svátky se ponesou v duchu slev a kdo je nepoužije, nemá příliš šancí uspět. Na vině jsou podle odborníků především slevové servery, které někteří z nich dokonce označují za mor podnikání v Česku.

Zatímco bez slev to půjde jen velice těžko, samotné označení zboží nápisem sleva rozhodně stačit nebude. Originalitě se sice meze nekladou, ne každý záblesk vaší geniality však skutečně znamená revoluci v marketingových kampaních. Nepřehánějte to především v oblasti vánočního étosu, jelikož Češi zůstávají stále konzervativní. Nic ale nezkazíte například vytvořením dárkových balíčků z více výrobků, které komplexně řeší určitou oblast lidských potřeb. Vše samozřejmě v dárkovém balení. Samotnou kampaň doporučují odborníci nastartovat na konci října nebo na začátku listopadu. Čtěte více: Využijte Vánoc a snižte v e-shopu poštovné, vyplatí se to

Vánoční kampaně začněte v listopadu

Loňské Vánoce patřily co do objemu tržeb mezi nejlepší v historii. Jenom v e-shopech utratili lidé před necelým rokem rekordních 13 miliard korun. Zda se podaří toto číslo v roce 2011 překonat, se však odborníci neodvažují říci. Očekává se totiž, že letošní vánoční nákupy budou díky celkové ekonomické situaci a náladě spotřebitelů poměrně hodně nevyzpytatelné. Co se týče začátku vánočních kampaní, odborníci nepředpokládají nějaký posun. Posouvání vánočních kampaní směrem k létu už podle mého názoru narazilo na svůj strop a do září se nepřehoupne ani v těch nejděsivějších obchodních centrech, domnívá se Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

Před několika málo lety začínaly vánoční prodeje na internetu v posledním říjnovém týdnu a byly poměrně rovnoměrně rozloženy až do konce půlky druhého prosincového týdne. Po tomto datu už dávali lidé přednost kamenných obchodům, protože nevěřili ve včasné dodání. V posledních letech se v e-shopech však vesele nakupuje i ve třetím prosincovém týdnu a po pauze způsobené Štědrým dnem až do konce roku. V retailu se též nedávno objevil trend, který by se dal popsat jako „kontinuální kampaň“. Čtěte více: Jaké vánoční dárky nadělit obchodním partnerům a významným zákazníkům? Přečtěte si několik tipů 

Obchodníci se při svých marketingových a P.R. aktivitách snaží, aby jim jednotlivé kampaně během celého roku na sebe kontinuálně navazovaly. Už se to daří dělat od podzimu do jara, kdy funguje trojice Vánoce, Valentýn a Velikonoce. Logickou snahou je také propojit Back-to-school (BTS) s Vánocemi, ale přece jen od září do prosince je poměrně velká díra, takže by se velmi hodil ještě nějaký pěkný svátek komerční třeba v polovině října, doplnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Bučina z agentury Provocado.

Snaha o kontinuitu by vás však podle odborníků neměla vést k tomu, abyste posunuli start vánoční kampaně na září. Bohatě stačí vypustit své stromečky a Santu Clause do světa až na začátku listopadu. E-shopaři by navíc podle Bučiny měli rozlišit dvě věci, aktivity na samotném webu (například vánoční facelift obchodu) a proaktivní komunikační aktivity (různé reklamy nebo newslettery). Zatímco vánoční styl odstartujte v e-shopu klidně stejně jako kamenné obchody, s aktivním oslovováním zákazníků o něco počkejte.

Letošní Vánoce ovládne fenomén slev

Letošní Vánoce a kampaně s nimi spojenými ovlivní rovněž jeden z fenoménů poslední doby – slevy. Bez nich se podle odborníků v současnosti již prakticky nedá prodávat, protože si na ně zákazníci zvykli a vyžadují je. Letošní vánoční kampaně na internetu tedy začnou v říjnu masáží o zahájení vánočních slev a budou vrcholit v prosinci. Hlavní slovo v nich budou hrát slevy, které se po svátcích promění v „bombastické krutomega slevy“ útočící na poslední úspory bramborovým salátem zmožených zákazníků, uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

Podobný vývoj zřejmě nastane i v kamenných prodejnách, kdy si podle Janči bez slev o letošních Vánocích nikdo ani neškrtne, snad jen s jedinou výjimkou levných a milých dárků do 500 Kč. To je také segment, kde se dá i dnes s dobrým nápadem prorazit oproti velkým obchodním domům, dodal Janča. Čtěte více: Hlavní rada při zakládání nového slevového serveru? Nezačínejte

Až fanatické cílování na slevy umocnily také slevové servery, které v posledním roce zažily na českém internetu neuvěřitelný boom. Jenže právě slevové servery považují někteří odborníci za mor podnikání. Podle Jana Janči naletělo „slevomatům“ v posledním roce mnoho lidí, kteří si neuvědomili, že jediný, kdo má z prodeje přes tento kanál užitek, je jeho provozovatel. Slevy zničily trh, vytvořily tlak na snižování kvality nebo zvýšení cen před slevou (podvod na zákazníky), takže neprospívají ani obchodníkům ani zákazníkům, upozornil Janča.

WT100

Oblečte šmouly do červeného

Obsah samotné vánoční kampaně se nedá příliš obecně poradit. Klasikou posledních let, která nezklame, zůstává vytváření balíčků řešících určitou oblast lidských potřeb. Jak radí na příkladu Jan Janča, má smysl neprodávat zvlášť sadu kartáčků na zuby, past a vody po holení, ale vytvořit jeden balíček, který nazvete třeba „Zářivý úsměv na půl roku“. Zákazníci takovéto balíčky milují a mají pocit, že obdarovanému udělali nejen radost, ale i pomohli. Čtěte více: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více

Dejte si současně pozor na zaměření vánočního étosu, Češi jsou velmi konzervativní a pro inovace zde nezbývá příliš místa. Stromek, kapr a bramborový sálat se zatím většinová populace rozhodně nechystá opustit. Jiná situace by mohla nastat při spojení Vánoc s nějakým popkulturním fenoménem. Inspirativní příklad nastínil na závěr Tomáš Bučina z agentury Provocado. Kdyby Albert nešmoulil teď na školáky, ale udělal vánoční edici šmoulů s červenými čepičkami, sněhem atd. Tam bych si dovedl představit nějaký synergický efekt mixu obou kampaní, uzavřel Bučina.

Našli jste v článku chybu?