Bez využití dat už neroznášejte ani letáky. Dobré informace snižují náklady

Česká republika je letákovou velmocí. Ročně se u nás roznese přibližně 4,1 miliardy letáků a jejich pozitivní efekt je i v 21. století stále nezanedbatelný.

I v tomto odvětví ale přichází na řadu elektronická data, která distribuci tištěné reklamy dokážou dostat přesně tam, kde bude mít největší dopad.

Letáková reklama má v reklamě a direct marketingu stále své důležité místo. Jak bude účinná a zda se ještě vyplatí, to záleží na mnoha kritériích, a to zejména na cílech a účelech kampaní. Důležitý je samozřejmě i produkt, na který má letáková kampaň upozornit. Existují produkty, kde klientům letákovou kampaň spíše rozmlouváme a snažíme se je přesvědčit k jinému způsobu propagace. Na druhou stranu jsou produkty, kde se letáková kampaň jeví jako nejvhodnější řešení. Účinnost kampaně je značně předurčena jejím pojetím. A adresná distribuce je efektivnější než ta neadresná, říká na úvod Martin Čermák, ředitel projektu Pronájemlidí.cz.

Někteří tvrdí, že při dnešních cenách poštovného je někdy lepší raději několikrát za sebou opakovat letákovou reklamu, než využít dopisní direct mailing a zaslat nabídku dopisem. Volba záleží na typu služby a tom, koho chceme oslovit. Dopad letákových kampaní ale jednoznačně zvyšuje využití geomarketingu. Důkazem toho mohou být zkušenosti jednoho dopravce, který sháněl řidiče. Tito lidé jsou dnes nedostatkovým zbožím a prostřednictvím reklamy v tištěných médiích ani vyvěšením poptávky na inzertních portálech a webu zadavatele se nepodařilo oslovit dostatek uchazečů. Firma se proto rozhodla využít letákovou reklamu a zadala si ji s využitím geomarketingu. Takto pojatá letáková kampaň slavila úspěch. Zajistila téměř tři čtvrtiny všech kandidátů na pozici, pochvaluje si Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.

Mohlo by vás zajímat: Letáková reklama na kandelábrech funguje. Může ale poškodit vaše renomé

Geomarketing a jeho využití

Geomarketing je službou, která umožní optimalizovat roznos informačních a propagačních materiálů pomocí na míru vytvořeného distribučního plánu. Prostřednictvím sebraných dat dokáže nastavit nejvhodnější oblasti pro roznos letáků nebo dalších reklamních tiskovin. Reklama se dostane do správných rukou a zadavatel ušetří už při tisku materiálů. Firmy poskytující geomarketingové služby mají totiž například seznamy domácností, které si nepřejí dostávat reklamu. Mimo to dokáže geomarketing také analyzovat informace potřebné pro expanzi firem nebo určit spotřebitelský potenciál v daném regionu.

Využití postupů, které geomarketing nabízí, je vhodné pro všechny obchodníky bez ohledu na velikost. Každého k němu ale asi povedou trochu jiné důvody. Velkým společnostem umožňuje geomarketing dosahovat zajímavých úspor a zároveň zvýšení responze jejich kampaně díky optimalizaci v rámci celé republiky. Pro menší firmy je to pak způsob, jak efektivně vynaložit prostředky na oslovení přesně definované cílové skupiny v konkrétní lokalitě. Právě pro malou firmu je dostupnost takové propagace velmi zajímavá. Nemusí plýtvat prostředky na oslovení zbytečně velké a nerelevantní skupiny, ale cílí co možná nejpřesněji.

Pokud podnikatel využije geomarketing pro přesné určení relevantních oblastí distribuce, sice ho jeden leták vyjde o něco dráž, ve výsledku ale ušetří. Úspora může činit až 50 % a responze kampaně vzroste až o 30 % oproti takzvanému kobercovému náletu, tedy plošné distribuci letáků do všech schránek. U menších kampaní pak lze pečlivou prací s distribučním plánem dosáhnout i o 100 % vyšší responze než distribucí naslepo, uvádí Petr Sikora z České distribuční. Pro střední a malé firmy a podnikatele je geomarketing vhodný především pro přesné naplánování budoucí provozovny, řízení svých obchodních zástupců a pro analýzy obchodního potenciálu v regionech a mikroregionech, doplňuje Michal Vacek, ředitel společnosti Český marketing

Psali jsme: Geolokační reklama na Facebooku pomůže hlavně malým podnikům. Jak funguje?

Obecně lze říci, že cena kompletní letákové kampaně, včetně geomarketingové analýzy, se v závislosti na rozsahu a oblasti působnosti může pro potřeby malého podnikatele pohybovat v řádu jednotek až desítek tisíc korun. Cena závisí na mapové úrovni, na níž se data zpracovávají. Zpracování na úrovni adres je dražší než například na úrovni PSČ nebo obcí a okresů. Také záleží, zda uživatel potřebuje zpracovat geomarketingové výstupy jednorázově například ve výstupu map v PDF + databáze, kde je cena cca od 30 000 korun, nebo výstupy zpracovat online k dalšímu použití a správě dat, kde už se dostáváme k částce začínající na 100 000 korunách, dodává Michal Vacek.

S ohledem na odmítače reklam, přeplněné poštovní schránky, uzavřené vchody i obtížnost kontroly poctivosti roznosu letáků se ale investice vyplatí. Vedle plošně působících obchodních řetězců proto geomarketing stále častěji využívají regionální výrobci a obchodníci nebo i menší firmy, které potřebují pomoci s oslovením zákazníků a prezentací své nabídky.¨

Připomeňte si: Funguje opravdu vaše reklama? Spočítejte si to

Jak provádět letákovou kampaň bez geomarketingu

Pokud firma nechce nebo si nemůže investici do geomarketingu dovolit, měla by nad letákovou kampaní i přesto přemýšlet. Podle zkušeností je vždy účinnější adresné rozdávání letáků oproti neadresnému. Zároveň je důležité, aby zadavatel znal a dokázal specifikovat cílovou skupinu, kterou pak může zachytit v místě jejího přirozeného výskytu. Například lidé, kteří mohou potřebovat služby související s automobily, je vhodné oslovovat u autobazarů nebo stanic technické kontroly. Lidi zajímající se o zdravý životní styl pak zase třeba u fitness center.

EBF16

Vlastní účinnost letákové reklamy může zvýšit i netradiční pojetí celé akce, třeba promotéři v kostýmech a podobně. Jde o to potenciálního zákazníka zaujmout odlišným způsobem než konkurence, aby byl co nejlépe přístupný vlastnímu reklamnímu sdělení. Filosofií našich služeb je stop utrápeným rozdavačům letáků, komentuje Martin Čermák za projekt Pronájemlidí.cz.

Pokud jsou letáky distribuovány neadresně, je potřeba jejich šíření také kontrolovat. Supervizi by měl provádět sám klient, případně si ji může zajistit u vybrané agentury. Profesionálové pak doporučují ještě jeden dobrý trik, který bude mít dopad nejen na poctivou distribuci, ale i vliv na samotné oslovené lidi. Ideální je na letáky umístit kupón, při jehož uplatnění zákazník získá nějakou výhodu či slevu. Tyto kupóny musí být označeny čísly, podle kterých bude možné dohledat konkrétní promotéry a ty pak na základě uplatnění kupónů zákazníky odměnit ještě variabilní složkou. Promotér je díky succes fee přímo motivován k vysoké efektivitě, je však potřeba dobře vyvážit poměr mezi touto variabilní složkou odměny a fixní sazbou, dodává Martin Čermák.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán Dnes 9:26

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+