Hlavní navigace

Byznys plán není román, zahoďte stohy papírů, bude vám stačit jedna stránka

16. 5. 2017
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Byznys plán, modla podnikatelů a investorů, jak na něj? Časy, kdy jste na vytištění byznys plánu spotřebovali všechny papíry v tiskárně, jsou už dávno pryč.

Dnes jsou moderní krátké, výstižné a hlavně flexibilní byznys plány. Zítra je totiž často všechno jinak než dnes a kdo se nepřizpůsobí, vyhyne. Zákony přírody platí překvapivě i v podnikatelském světě.

Když jsem se do tvorby byznys plánu pro Lískový oříšek pouštěla já, podvědomě jsem si říkala, přeci nemá cenu, abych sepisovala ten dlouhý a podrobný dokument, o kterém jsme se učili na vysoké škole. Ani nevíte, jak se mi ulevilo, když jsem si nastudovala současné trendy v oblasti byznys plánů a zjistila, že ideálem je byznys plán na jednu stránku.

Čtěte také: Vykašlete se na 40stránkové business plány, více než forma je důležitější obsah

Člověk si řekne, jak se na jednu stranu mohou vejít všechny důležité informace o našem byznysu. Mohou. Ty opravdu důležité se tam vejdou. Navíc na začátku, když teprve vymýšlíte svoje podnikání a rozvíjíte nápad, neznáte ještě všechny detailní informace. Ty zjistíte až časem. Plno informací se bude postupně měnit při testování nápadu u zákazníků. A zbytek informací se bude měnit s měnícím se ekonomickým a podnikatelským prostředím. Byznys plán je prostě jako živý. Pro ty, kteří neradi mění již udělané věci, zhluboka se nadýchněte a s vervou do toho. Nic jiného vám stejně nezbyde.

Při tvorbě byznys plánu se nebojte experimentovat

Co je to za zázrak? Lean Canvas. Současný odbornou veřejností doporučovaný nástroj pro tvorbu byznys plánu ideální pro začínající podnikatele, nicméně i pro velké firmy. Je to zjednodušený byznys plán na jedné straně papíru, který je akční, flexibilní a vhodný pro nové nápady. Zaměřuje se na problémy, jejich řešení, zákazníky, klíčové indikátory a konkurenci. Pomůže vám soustředit se na to opravdu důležité, vaše hlavní priority, protože více se do něj nevejde. Hlavním poselstvím je experimentování a ověřování v praxi místo klasického plánování od stolu, zpětná vazba od zákazníků místo hypotéz a iterativní vývoj místo „všechno do puntíku domyšleného“ vývoje. S tím je spojený minimálně životaschopný produkt, který máte při rozjezdu podnikání pomocí Lean Canvasu vytvořit.

Je to produkt nebo služba s minimálním množstvím funkcionalit, které uspokojí první zákazníky, dodají jim hodnotu a zajistí vám zpětnou vazbu pro další vývoj. To znamená, že produkt je funkční, zákazník se ho nelekne, ale nemá nic navíc, ani není dokonalý. Vy ho pak postupně vylepšujete. Pro perfekcionisty na první dobrou jako jsem já, je to oříšek. Ale ze zkušenosti mohu nyní říci, je to tak zpočátku lepší. Ušetříte totiž čas a mouchy objevíte hned. Nicméně vždy byste měli mít v hlavě i celkovou strategii, kam se chcete dostat a jak by měl vypadat výsledný produkt či služba, abyste se nezadrhli na místě nebo neztratili.

Jak správně vyplnit Lean Canvas?

S metodou Lean Canvas se pohybujete v takovém kolečku, stále něco měníte, zlepšujete, validujete a znovu měníte. Ono vám ani nic jiného nezbyde, protože při rozjezdu podnikání nemáte žádné historické zkušenosti ani pěkné statistiky. Pokud chcete navíc prorazit s byznysem, který je nový, nemůžete se opřít ani o nejlepší praktiky konkurence.

Lean Canvas má celkem 9 částí, které jsou poskládány přehledně na jednu stranu tak, abyste si uvědomili jejich vazby.

  1. Zákazníci
  2. Problém
  3. Řešení
  4. Unikátní nabídka hodnoty
  5. Cesty k zákazníkům
  6. Cenový model
  7. Struktura nákladů
  8. Indikátory
  9. Neférová výhoda

Jak vyplnit Lean Canvas? Je důležité to nepřehánět s přemýšlením. Pro přemýšlivé typy je to však výzva. Na první vyplnění si vyhraďte půl hodiny a vyplňte, co budete umět. Můžete nechat některá pole i prázdná. To neznamená, že váš nápad není dobrý nebo že byste neměli začít s jeho realizací. To znamená, že jste identifikovali možné nedostatky a oblasti pro otestování.

Jak jsme vytvořili byznys plán my?

Jak všichni víme, nejdůležitější jsou dnes zákazníci, proto i zde se začíná s identifikací toho, kdo jsou vaši zákazníci. Nepleťte si je se svými uživateli. Například u Lískového oříšku jsou naši zákazníci ti, kdo dárkový balíček objednají, a naši uživatelé ti, kteří dárek obdrží. Cílových skupin zákazníků je samozřejmě několik, zde si však musíte vybrat tu hlavní. A snažte se ji specifikovat co nejdetailněji. My jsme si vybrali následující skupinu:

Pracující ve věku 25–40 let, žijící v Praze a okolí, ze střední příjmové skupiny s nedostatkem volného času, běžně používající internet, dávající dárky několikrát do roka stabilnímu okruhu svých blízkých, hledající originální dárek, zážitek a oceňující pomoc s inspirací.

Poté si z této skupiny vyberte tzv. první vlaštovky, zákazníky, kteří váš produkt či službu potřebují co nejvíce, jsou skoro stejně nadšení jako vy, a tím pádem si váš produkt koupí bez většího přesvědčování.

Když máte definované své zákazníky, zaměřte se na jejich problémy. Vaše problémy je bohužel nezajímají, zajímají je jen ty jejich. Dostaňte se do jejich kůže a vyberte maximálně tři nejpalčivější problémy.

Na tomto místě je vhodné se zamyslet nad existujícími alternativami, které dnes zákazníci využívají, aby vyřešili svůj problém. Vezměte je opravdu ze široka, nejen na první pohled zřejmou konkurenci, a podívejte se i na jejich cenové rozmezí, které vám pomůže v cenotvorbě.

Čtěte také: Pes a nápady mají společnou jednu věc, rádi vám utíkají. Jak je chytit?

Jak vyřešit problém zákazníků?

Když jste identifikovali problémy, je potřeba k nim přiřadit i vaše řešení. Tím jsou hlavní funkcionality vašeho produktu či služby. Tyto funkcionality pak tvoří základ minimálně životaschopného produktu. Naše řešení Lískového oříšku má v současnosti tyto funkcionality:

  1. Originální dárek/zážitek s poradenstvím
  2. Úspora času při výběru a balení dárku
  3. Osobní doručení přímo obdarovanému

Když vytváříte řešení nějakého problému, mělo by být v něčem unikátní. Shrnutí toho, čím ohromíte vaše zákazníky, definuje unikátní nabídku hodnoty. Její formulace by měla být výstižná, zajímavá a pro zákazníky zapamatovatelná. Pokud můžete, je dobré zapojit kreativního ducha i copywriterské schopnosti. Naši formulaci jsme již několikrát měnili a ještě ji to čeká.

Zážitek a dárek v jednom, dárkový balíček s unikátními výrobky ruční výroby a doručením přímo obdarovanému jako překvapení, již tentýž den.

Pro lepší ilustraci vašeho produktu či služby, zvláště pokud je novinkou, je vhodné použít srozumitelný opis. Vysvětlíte tak při prvním kontaktu zákazníkům velmi lehce, co jim nabízíte pomocí již známých věcí.

Když už máte jasno v tom, co nabízíte, musíte se podívat na způsob, jakým to dostanete ke svým zákazníkům co nejblíže. V ideálním případě, jak k vám zákazníci budou chodit sami. To potom máte vyhráno. Pro naši základní cílovou skupinu zákazníků vidíme zatím tyto cesty:

  • E-shop
  • Sociální sítě
  • Online reklama
  • Články v časopisech a na online portálech
  • Blog
  • Designové veletrhy

Finanční stránce projektu věnujte dostatek času

Nyní se dostáváte k jedné z velmi důležitých částí Lean Canvasu, tvorbě ceny. Existuje několik metod cenotvorby a je jen na vás, kterou si vyberete. Doporučuji si je prostudovat a nestanovovat cenu podle křišťálové koule. My jsme určili cenotvorbu na základě hodnoty pro zákazníka, odstupňované podle velikosti balíčků:

  • Malý oříšek – 549 Kč
  • Velký oříšek – 1 049 Kč
  • Oříšek na míru – 1 489 Kč

Příjmy za naše řešení nám plynou výhradně z prodaných dárkových balíčků. Pokud máte definované výnosy, musíte nyní specifikovat i současné náklady, a to konkrétně, všechny a včetně reálných čísel. Určitě si ještě zpracujte finanční plán, jelikož Lean Canvas je jen strategická koncepce. Pro ilustraci jsou částky nákladů pouze imaginární.

skoleni_15_4

Fixní náklady:

  • Vývoj webového e-shopu – 100 Kč
  • Správa e-shopu – 4 Kč/měsíc
  • Sklad – 20 Kč/měsíc
  • Marketing – 10 Kč/měsíc
  • Účetnictví – 2 Kč/měsíc
  • Administrativní náklady (sídlo, mobil, pojištění apod.) – 6 Kč/měsíc

Variabilní náklady

  • Výrobky – 8 Kč
  • Krabičky – 2 Kč
  • Balicí potřeby – 1 Kč
  • Aranžér – 1 Kč
  • Kurýr – 3 Kč

Bod zvratu:

  • Počet prodaných jednotek produkce = fixní náklady / (cena – variabilní náklady)

Abyste věděli, jestli je váš projekt úspěšný, je stěžejní stanovit si správné indikátory pro měření úspěchu, a to ve vašem konkrétním případě. U každého indikátoru stanovte výchozí hodnotu, při rozjezdu podnikání je to většinou nula, poté konkrétní hodnotu, které chcete dosáhnout a za jak dlouho jí dosáhnete. Na úplný závěr vás čeká třešnička na dortu, neférová výhoda. To je něco, co vám konkurence nemůže jen tak vzít, zkopírovat nebo koupit. Přemýšlejte důkladně, je těžké něco takového na začátku najít.

I diamantu chvíli trvá, než se z něj stane klenot

Když vytvoříte první verzi vašeho produktu, aplikace nebo služby, je to velký krok pro vás, ale zatím malý krok pro lidstvo. Ten teprve přijde. Nebojte se brousit váš projekt do té doby, než z něj bude diamant. Pro ilustraci si vypůjčím citát od zakladatele Twitteru, který podle mě nádherně vystihuje dnešní iluzi okamžitého podnikatelského úspěchu, které se snadno podlehne. Protože o letech práce a dílčích neúspěších se nemluví. Načasování, vytrvalost a 10 let opravdu tvrdé práce z vás nakonec udělá někoho, jehož úspěch přišel ze dne na den.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zuzana Buchalcevová založila profesionální, avšak netradiční dárkovou službu Lískový oříšek. Věnovala se nejdříve informatické a analytické praxi v nadnárodních firmách a nyní buduje vlastní rodinnou firmu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).