Byznys vám ze dne na den zkrachoval? V další kariéře pomůže kouč. Kolik stojí?

V poslední době je stále populárnější a vyhledávanější poměrně mladá disciplína tzv. career coaching neboli kariérní koučink. Co to znamená a jak dokáže pomoci?

Kariérní kouč je většinou člověk se zkušenostmi z pracovního trhu, zná trendy, umí konkrétně poradit a nasměrovat klienta na správnou cestu k jeho vytyčenému cíli. Kariérním koučem může být HR manažer, mentor či konzultant. Kariérního kouče využije klient, který zná svůj cíl, ale neví, jak k němu dojít. Je ale rozhodnut a touží najít novou profesi, posunout se dále či výše v daném oboru. Nebo neví, jaké jsou jeho možnosti, chce změnu a potřebuje odborníka, který mu poradí s možnostmi na pracovním trhu.

Ilustrační obrázek
Autor: shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Při výběru kouče zohledněte několik faktorů.

Práce kariérního kouče začíná s klientem na úvodní schůzce, na které je nutné vytyčení důvodu, který klienta ke koučovi přivádí. Kouč s koučovaným rozebere situaci, zjistí, jaké jsou představy klienta, dá mu zpětnou vazbu, přesně stanoví jeho cíl a případné dílčí cíle, přes které budou směřovat svou cestu a společně budou hledat konkrétní kroky a řešení. Kouč musí znát dovednosti, přednosti, rezervy i obavy svého klienta a stanoví si způsob dosažení daných cílů. Pokud se jedná o uplatnění na trhu práce, dohodnou se na cílech – předpokládané pozici, očekávaném platu, nebo možnostech případného zahraničního uplatnění.

Jak funguje kariérní koučink?

Kouč a klient jsou partneři, kteří se pravidelně schází a konzultují pokroky a další postupy v chování pro dosažení cíle. Mezi nimi vzniká naprosto důvěrný vztah. Zpravidla to znamená 4–10 sezení, dle potřeb klienta. Schůzka probíhá hodinu až hodinu a půl. Vždy na úvodu sezení si koučovaný zhodnotí úkoly, jak se mu podařily a co by dále chtěl měnit a na čem pracovat.

Čtěte také: 7 hravých koučovacích tipů pro tvořivější podnikatelskou praxi

Na druhé schůzce pomůže kouč klientovi například se sepsáním CV a motivačního dopisu, poradí s oslovením správných agentur a personálních portálů. Dále si sdělí, zda toto vše proběhlo, co zafungovalo a naopak. Kouč klienta podporuje a radí, jak pokračovat dále či lépe, připraví ho na další kola výběrových řízení, poradí s komunikací.

Zkušenosti z praxe

Například jsem pracovala s jedním člověkem, který se pohyboval celou svoji profesní kariéru v automotive sektoru. Vzhledem k tomu, že závod, kde pracoval, je přesunut směrem na východ kvůli nákladům, byl téměř ze dne na den bez práce a nepřipraven na zákonitosti trhu. Ze situace měl nepříjemný pocit a nevěděl, kde a jak začít s hledáním nové práce a jaké jsou jeho možnosti, ani jaká je jeho hodnota na trhu práce. Neměl srovnání. 

Na schůzce s kariérním koučem si tento člověk jednak seřadil priority (chtěl nadále zůstat v sektoru, ale netrval na automotive ani na lokalitě a byl otevřen novým podnětům). S koučem sestavil dohromady životopis, nechal si poradit, jak a jaké agentury oslovit, „rozhodil sítě“ mezi své známé, a i když toto trvalo tři měsíce, než našel nové uplatnění, měl pocit, že má situaci ve svých rukou.

Kolik to stojí?

Cenové rozpětí koučů je velmi široké. Vzhledem k tomu, že koučink dnes nabízí kdekdo, cena se může pohybovat okolo 500 Kč za hodinu, ale jedná se o méně zkušené kouče, od kterých nelze očekávat vyšší kvalitu. Průměrný kouč je honorován zhruba mezi 1000 a 3000 Kč za hodinu, hodně zkušený a renomovaný kouč, zvláště s firemní klientelou, se pohybuje okolo 5000 Kč, ale i výše za hodinu. Většina koučů nabízí ceny dvě: pro soukromé osoby levnější a pro firmy dražší. Kvalitu kouče nejlépe odhalí reference přátel či známých. Popřípadě je možnost vyhledat kouče na profesních sociálních sítích či v registru koučů.

Čtěte také: Jste ve svém podnikání zaměření hlavně na problémy? Změňte to

Při výběru kouče jsou důležité 3 faktory: 

widgety

  • profesní vzdělání kouče a jeho praxe (kolik hodin odkoučoval), 
  • reference a osobní empatie, 
  • chemie, která musí fungovat mezi koučem a koučovaným. 

Pro výběr kouče je dobré si najít reference, nejlépe přes vaše známé, kteří si udělali osobní zkušenost, a setkat se s více potenciálními kouči, abyste se zorientovali, co trh nabízí a jaké jsou vaše možnosti.

Vy si pak můžete z několika nabízených koučů vybrat, s kým se vám bude dobře pracovat. Pokud si vybíráte jako soukromá osoba, pak je výběr mnohem širší, ale to přináší i některá úskalí. Ne všichni koučové se chovají profesionálně a dodržují etický kodex, který zastřešuje většina profesních asociací, která sdružuje kouče. Mezi ně patří například mezinárodní International Coach Federation (ICF), v ČR dále působí například organizace ČAKO, EMCC či EPPOK. Členství kouče v některé z asociací může hrát roli při jeho výběru.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+