Hlavní navigace

Byznys XXL: Pátráte po nové cílovce? Zaměřte se na obézní

 Autor: 258398
Jana Bohutínská 10. 9. 2012

Lidé tloustnou a to rojíždí nový byznys. Nejen ten se „zázračnými“ potravinovými doplňky a dietami, z nichž nejsou odborníci nadšení. Místo na trhu je i jinde.

Obezita je metlou lidstva, ale zároveň rozjíždí byznys, na kterém vydělávají nejen farmauceutické firmy, ale i střední nebo malí podnikatelé. Obézních přibývá a pro mnohé to znamená možnost výdělku – prodávají se „zázračné“diety, přípravky na hubnutí, cvičení, psychologická podpora, komerční lékařské zákroky… Jací jsou u nás zákazníci, kteří slyší „na zázraky“, respektive kolik jsou ochotní za různé hubnoucí potravinové doplňky nebo preparáty utrácet, shrnuje Petr Sucharda, který je primářem 3. interní kliniky 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice a zároveň vědeckým sekretářem České obezitologické společnosti: Někdo nedá ani desetikorunu, jiný utrácí tisíce měsíčně. Existují lidé, pro které je zelenina drahá, ale potravinový doplněk v řádu stokorun kupují pravidelně.

Hubne hlavně spotřebitelská peněženka

Obchodníci s hubnutím vydělávají na tom, že touha zhubnut je tak mocná, že při nákupu nesmyslů na hubnutí lidé podléhají emocím, a když se jim nabízí cokoliv, co slibuje bezpracné zhubnutí, podlehnou a opakovaně kupují a hubne pouze jejich peněženka (nemyslím tím farmakoterapii), říká nesmlouvavě Iva Málková, která stojí za programem Stop obezitě. V poslední době sleduje, že lidé zboží hledají především na slevových serverech. Ale v konečném důsledku si pak odnáší potravní doplňky za tisíce, které pod tlakem pseudoodborníků investují, tvrdí. Sama díky těmto levným a na první pohled jednoduchým způsobům hubnutí cítí odliv klientů přesto, že kurzy Stop obezitě stojí čtvrtletně jen okolo 2 tisíc korun a vedou je kvalitní lektoři.

Z hlediska byznysu by proto podle Ivy Málkové byl na místě razantnější přístup státu. Také Petr Sucharda souhlasí, že by byla jistá regulace vhodná. Bude úplně stačit, když budou tak zvaná výživová a zdravotní tvrzení povolena jen na základě průkazu, tedy v zásadě vymýcena, tvrdí. Jak se k takovému podnikání staví ministerstvo zdravotnictví, se ověřit nepodařilo, neboť na zaslatné otázky do uzávěrky neodpovědělo. Obecně v reklamě platí, že přípustná je přiměřená nadsázka. Ovšem pokud se deklaruje zlepšení zdraví, pak to je s nadsázkou složitější než u mnoha jiných výrobků. V této oblasti jsou totiž lidé neuvěřitelně důvěřiví a nekritičtí, popisuje Sucharda dále. To samozřejmě nahrává poradcům a obchodníkům.

Nutriční poradce je živnost nevázaná a tuto profesi může provozvoat kdokoliv, upozorňuje například Iva Málková. Vedle toho jsou tu i extrémy. V současnosti existuje sice omezená, ale velmi aktivní skupina vyslovených podvodníků, kteří se ovšem šikovně přelévají z jedné firmy do druhé a jsou obtížně postižitelní – z poslední doby můžu jmenovat například zeštíhlující krémy či „žaludeční balónky“ (nezaměňovat se skutečnými žaludečními balóny, zaváděnými lékařem) – tam nejde o etiku, ale o jasné podvody, uvádí pro server Podnikatel.cz Petr Sucharda.

Tloustnutí ovlivňuje i módu

Výše uvedené podnikání je často na hraně. Tloustnutí ale ovlivňuje i další podnikatelské obory. Příkladem je móda a rostoucí poptávka po oděvech nadměrných velikostí. Už před dvěma lety pronikla speciální prezentace této módy na velký oborový veletrh Styl, který se dvakrát ročně koná v Brně. Je to zcela nový fenomén. Naše populace neustále tloustne, více než polovina obyvatel má problémy s nadváhou a obezitou, a přitom jen 5 % obchodů s módou se specializuje na velikosti 42 a více, uvedla tehdy ředitelka veletrhu Gabriela Vargová pro server Podnikatel.cz. Z toho vyplývá, že stále více zákazníků hledá ve svých obchodech nadměrné velikosti, které bohužel nenachází, dodala.

Obchodů s tematikou nadměrných velikostí opravdu tolik není. Kammených obchodů je poskrovnu, komentoval to jeden z neregistrovaných čtenářů serveru Podnikatel.cz.

Čtěte také: Češi stále tloustnou a nemají se kde oblékat, varuje šéfka veletrhů módy

Z hlediska e-byznysu poukázal na segment oblečení pro obézní lidi Jan Vetyška, jež šéfuje Asociaci pro elektronickou komerci, a to jako na obor, který má do budoucna podnikatelský potenciál. To je opravdu zajímavý segment. Když vejdou tito lidé do normální prodejny obuvi, tak mají na výběr troje boty. Na internetu můžete nabídku udělat mnohem širší, nepálí vás čas, nemusí se jednat ani o skladové zboží. Člověk s nohou velikosti 49 nebo oblečení XXL si může vhodné zboží jednoduše objednat, uvedl.

Čtěte také: Jan Vetyška: Český zákazník je náročný, e-shopy si vychoval do nadstandardních služeb

Daň z tloušťky není tabu

Způsob, jak zprostředkovaně na obezitě vydělávat, konkrétně jak vydělávat na potravinách, které se na obezitě podílejí, hledají nejen podnikatelé, ale také státy. Daň z obezity se ojevila například v hledáčku Maďarska nebo třeba amerického New Yorku. A podobný nápad už se vynořil i v Česku. Zvláštní daň na některé potraviny chtěla podle svého volebního programu před posledními parlamentnímu volbami zavést Strana zelených.

Čtěte také na serveru Vitalia.cz: Daň z tloušťky má zdražit sladkosti, buřty a limonády

Našli jste v článku chybu?

1. 10. 2012 11:56

Taffey (neregistrovaný)

Je naprosto zcestné tvrzení, že neobézní doplácejí na obézní. Obézní jsou zase psychicky daleko vyrovnanější a nepřipouštějí si tolik stresů. Stres je nejhorší metlou lidstava, to je známá věc, horší, než alkohol a cigarety. Pokud bych připustil, že neobézní na obézní doplácejí, pak bych musel vypíchnout další skupiny lidí. Například ti, co nepijí alkohol, doplácejí na pijáky, nekuřáci na kuřáky. Lidé, kteří nemají dopravní prostředek na ty, co mají, majitelé kotlů na pevná paliva na ty, co topí…

18. 9. 2012 14:17

pragerz (neregistrovaný)

To samozřejmě nevydělá - obézní člověk trpí zvýšeným rizikem zdravotních problémů, problémy s "nepřizpůsobeným" prostředím (úzké židle atd), rozporem mezi obrazem v zrcadle a na obálce časopisu..

Vlády se snaží zavádět daně z obezity ne proto aby vydělaly, ale aby snížily extrémní náklady které vznikají ve zdravotních systémech..

Neobézní na tom prodělají také - už jen že doplácejí v ceně zdravotních pojištění případně daní obecně.., rozpočítání ceny v mhd (ne dle váhy - která zvyšuje spotřebu…

Podnikatel.cz: Vrátí zvýhodnění, ale výrazně omezí paušály

Vrátí zvýhodnění, ale výrazně omezí paušály

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá