Čechům nevyhovuje stávající nabídka potravin, chtějí více českých výrobků

Většina Čechů by uvítala více českých, kvalitních a čerstvých potravin. Při nákupu potravin se čeští zákazníci nejčastěji řídí podle kvality a ceny.

Většina Čechů (62 %) není spokojena se současnou nabídkou potravin v České republice, chybí jim více lokálních, kvalitních a čerstvých potravin. Právě na základě kvality a ceny se Češi při výběru potravin nejčastěji rozhodují. Přes čtyři pětiny občanů pak preferují české výrobky. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v České republice.

Češi preferují české potraviny

Ilustrační obrázek

Takřka polovina zákazníků si vybírá potraviny podle kvality, třetina pak podle ceny. Složení potravin tvoří klíčový faktor pro 11 % Čechů. Méně někdy znamená více a podle průzkumu se Češi tímto pravidlem také řídí. Otázkou je, co ale nakonec opravdu v nákupním košíku skončí. Na rozdíl od jiných národů se Češi podle skutečného složení nebo původu potravin zatím příliš nerozhodují, komentoval Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika.

Země původu sice hraje klíčovou roli pouze pro 4 % českých zákazníků, více než 90 % respondentů ji však bere v potaz. Nejvíce se na původ potravin ohlíží v Karlovarském, Libereckém, Jihomoravském a Královéhradeckém kraji. Celkem 82 Čechů pak dává přednost domácím výrobkům. K negativnímu naladění vůči potravinám z jiných zemí zřejmě přispěly i nedávné aféry se smíchanou koninou v mletém hovězím mase či dovoz nekvalitních potravin z Polska, vysvětlil Růžička.

Čtěte také: 10 milionů korun, nová pokuta za nekvalitní potraviny. Prosazuje ji vláda

Za potraviny se nejčastěji utratí do 2000 Kč

Průzkum ukázal i několik zajímavostí. Na dotaz, jaký český výrobce potravin vás napadne jako první, se na prvních čtyřech místech umístili tři zpracovatelé mléka a mléčných výrobků. Zákazníkům přitom v obchodech nejvíce chybí kvalitní mléčné výrobky. Mezi výrobce pak respondenti mnohdy zařazovali nesprávně i značku Klasa, kterou již deset let uděluje ministerstvo zemědělství kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům, doplnil Růžička.

widgety

Čtěte také: Kvůli myšímu trusu uzavřela inspekce další Penny Market. Podívejte se na fotky

Co se týče výdajů Čechů za potraviny, 60 % z nich vydá měsíčně za stravu do 2000 korun na osobu. Nejvíce za potraviny utrácí v Praze a ve Středočeském kraji, nejméně naopak ve Zlínském kraji, na Vysočině a na Karlovarsku. Vysokopříjmové skupiny přitom utratí více než lidé s průměrnými a nižšími příjmy. Cena u nich není při rozhodování, jaké potraviny koupit, prioritní a u skupiny s příjmem nad 30 000 korun měsíčně rozhodování o nákupu již téměř neovlivňuje, uzavřel Růžička.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 5. 2013 18:34

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu

  •  
    Jak si nastavit značku sami
  • Jak značku na internetu řídit
  • Jak značku dostat lidem pod kůži

Detailní informace o školení Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+