Ceny plynu pro firmy se zvýšily. Máme recept, jak na energiích letos ušetřit

Firmy, které využívají zemní plyn, si v letošním roce připlatí. Jaké jsou ceny u jednotlivých dodavatelů? Máme velký přehled cen, nabízíme i výhodnou nabídku.

Přestože většina dodavatelů své ceny za dodávku nezměnila, cena plynu se pro rok 2013 zvedla v závislosti na výši ročního odběru v průměru o 4,1 až 5,9 procent. Proč?

Plyn všem zdražil průměrně o 4,32 procent

Do navýšení konečné ceny zhruba o 4,1 procent (pro odběratele s roční spotřebou do 630 000 kWh), resp. přibližně o 5,9 procent (při roční spotřebě vyšší než 630 000 kWh) se totiž promítly zejména náklady na distribuci a přepravu plynu, které patří do tzv. regulované složky ceny. Tuto složku nemohou dodavatelé ani odběratelé ovlivnit, je každoročně pevně stanovována Energetickým regulačním úřadem (ERÚ). 


Autor: www.sxc.hu

Rozdíl v cenách plynu je i v desítkách procent.

Průměrný nárůst této složky ceny je pak podle údajů ERÚ pro všechny kategorie zákazníků v ČR 4,32 procent, což pro firmy znamená zvýšení ročních nákladů v řádu stovek až tisícovek korun.

Na rozdíl od elektřiny, kde regulovaná složka tvoří kolem 50 procent z celkové ceny, u zemního plynu je pouze 19procentní. Zbylých více než 80 procent ceny plynu si odběratelé mohou ovlivnit sami – výběrem levnějšího dodavatele mohou firmy ušetřit tisíce korun. Podívejme se tedy, jaké si jednotliví dodavatelé stanovili pro rok 2013 ceny a jak si na tom stojí ve vzájemném porovnání.

V cenách dodavatelů jsou téměř 23procentní rozdíly

Dominantní dodavatelé a velcí alternativní dodavatelé nechali ceny k 1. lednu 2013 většinou stejné. Ceny plynu zvedlo jen několik málo alternativních dodavatelů, kteří se však i přesto stále řadí mezi nejlevnější. 

Nabídky dodavatelů jsou různé a mohou se mezi sebou lišit řádově o jednotky až desítky procent. Ze srovnání nejnovějších standardních ceníků u 34 obchodníků s plynem vyplývá, že nejvyšší a nejnižší nabídku dělí rozdíl skoro 23 procent.

Srovnání ročních nákladů za plyn

Pro srovnání nabídek jednotlivých dodavatelů jsme vzali modelové příklady dvou firem z kategorie maloodběratel. První firma ročně odebere 70 000 kWh zemního plynu, druhá pak spotřebuje 250 000 kWh za rok.

První podnik s nižší spotřebou by zaplatil nejméně u společnosti ST Energy, kde průměrné náklady činí 92 048 ročně. Nejvyšší průměrná cena naopak vychází u RWE Energie, a to 118 771 korun za rok. Mezi těmito cenami je rozdíl 22,5 procent, z finančního hlediska se jedná celkem o 26 723 korun.

Žebříček průměrných cen dodavatelů při ročním odběru 70 000 kWh plynu

Při výpočtu těchto hodnot byla použita průměrná spotřeba 70 000 kWh ročně. Celková roční platba (vč. DPH ve výši 21 procent) je zprůměrována pro všechny distribuční regiony v ČR, kde mají uvedení dodavatelé své nabídky k dispozici. Do průměrné roční platby jsou pak zahrnuty také veškeré poplatky (např. daň ze zemního plynu – tzv. ekologická daň).

Z porovnání průměrných cen pro druhý podnik s vyšší spotřebou vyplývá, že mezi nejnižší a nejvyšší cenou je také rozdíl 22,5 procent. Nejlépe opět vychází společnost ST Energy, kde roční náklady v průměru činí 328 740 korun. Na opačné straně stojí RWE Energie s průměrnou cenou 424 182 korun. Obě ceny dělí rozdíl celkem 95 442 korun.

Žebříček průměrných cen dodavatelů při ročním odběru 250 000 kWh plynu

Při výpočtu těchto hodnot byla použita průměrná spotřeba 250 000 kWh ročně. Celková roční platba (vč. DPH ve výši 21 procent) je zprůměrována pro všechny distribuční regiony v ČR, kde mají uvedení dodavatelé své nabídky k dispozici. Do průměrné roční platby jsou pak zahrnuty také veškeré poplatky (např. daň ze zemního plynu – tzv. ekologická daň).

Chcete ušetřit za energie ve vaší firmě? Vyplňte tento jednoduchý formulář a my vám se změnou dodavatele zdarma pomůžeme. (Komerční nabídka)

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 1. 2013 10:37

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+