Češi stále více milují first minute nabídky. Zkuste je, i když nejste cestovka

First minute je osvědčený marketingový nástroj, který přináší výhody nejen zákazníkovi, ale i prodejci. Aplikovat se dá do všech oborů.

Koncem ledna vrcholí prodej first minute zájezdů. Lidé přestávají spoléhat na výhodné ceny last minute nabídek a raději si svou letní dovolenou rezervují s velkým časovým předstihem. Mají tak nejen garantovanou cenu, ale mohou si i lépe vybírat lokalitu nebo typ ubytování. Motivací pro nákup dovolené v předstihu jsou také výrazné slevy a bonusy. Proto prodej first minute dovolené tvoří nejvýznamnější podíl v rámci prodejů zájezdů. V takzvaném first minute režimu se prodá 35 až 40 procent z celkového objemu zájezdů. Díky tomu cestovní kanceláře dokážou lépe odhadnout svůj prodejní potenciál a nejsou nuceny vyprodávat v tak velkých objemech neobsazené kapacity, konstatuje Stanislav Zíma, marketingový ředitel cestovní kanceláře Exim Tours.

Nechte se inspirovat cestovními kancelářemi a zkuste svým zákazníkům připravit first minute nabídku i v jiných oborech. Ti, kteří už to tak dělají, si to pochvalují. First minute, případně first moment se dá skvěle aplikovat prakticky do všech oborů činnosti. A co z toho budete mít?

1. Jistota naplnění kapacity

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Ničím překvapivým nejsou slevy za včasné rezervace v ubytovacích službách. Z důvodu prodeje maximální kapacity nabízí výhodnější ceny třeba na jihočeském Lipně. Naše ubytovací zařízení se zaměřuje zejména na skupinové a školní pobyty a mimo sezónu je u těchto cílových skupin mnohdy obtížné ubytovací zařízení s takovouto kapacitou efektivně naplnit. Proto je pro nás výhodné prodat maximum pobytů předem, i za cenu rozumné slevy nebo bonusu pro klienty, vysvětluje Berta Zíková, provozní Chaty Lanovka. Díky first minute nabídce můžete od února promýšlet, jak naplnit zbytek kapacit, případně jak je rozšířit při větším zájmu.

2. Větší konkurenceschopnost

Důkazem výhodnosti first minute pro obě strany jsou zkušenosti Českých drah. Ty nabízejí takzvané včasné jízdenky. Podle dopravce je to aktivní obchodní nástroj. Ukazuje se totiž, že vhodné snížení ceny dokáže ve výsledném efektu získat nové zákazníky a navýšit celkové tržby. Situace je taková, že jsme v pricingové politice proaktivní, nejde tedy pouze o sledování cen konkurence a přizpůsobování našich cen ostatním dopravcům a druhům dopravy. Značnou konkurenci představuje především individuální automobilová doprava a pak také doprava autobusová. Na některých linkách i v podmínkách České republiky pak vlaky konkurují i letecké dopravě. Včasné jízdenky mohou tyto zákazníky oslovit a nabídnout jim atraktivní alternativu k výše uvedeným formám dopravy, a to s dalšími bonusy, říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dopravce se snaží koncept včasných jízdenek rozšířit i mezi své partnery v zahraničí a přilákat tak na železnici více cestujících.

Psali jsme: Konkurenční výhoda? Poskytování slev při včasném zaplacení

EBF

3. Lepší organizace práce

First minute ceníky ale nabízí i podnikatelé z oborů, u kterých je to přinejmenším netradiční. Slevu za včasnou rezervaci služeb můžete dostat i v účetní firmě. Je to stejné, jako když si v předprodeji koupíte vstupenky do divadla nebo na koncert. Máte už dopředu naplánovaný program a k tomu ještě ušetříte. Na to lidé slyší. Ty, kteří vědí, co chtějí, a umějí si to naplánovat, sleva navíc potěší, a vy v jejich očích stoupnete. O peníze jde až v první řadě, takže to funguje, komentuje Jiří Dočekal ze společnosti Adviscont. Ten svým klientům poskytuje slevu za včasné dodání všech dokladů. Klienty si tím zavazuje k lepší spolupráci a může si svou práci lépe plánovat a nezdržovat se čekáním.

Že lidé na výhodné first minute nabídky slyší, je jasné. Jak ale musí být sleva vysoká, aby byla lákavá? Sleva pro klienta musí být alespoň ve výši 20% ceny pobytu, jinak na něj příliš nereflektuje, popisuje svou zkušenost Berta Zíková z Chaty Lanovka. Přesné stanovení výše slevy nebo přidání bonusu ale neexistuje. Každá relace je specifická a závislá na mnoha faktorech. Více k tématu čtěte v článku Jak nastavit a plánovat slevy. Přinášíme pár tipůV dopravě například na rychlosti a četnosti spojení, kvalitě souprav, kilometrické vzdálenosti a jejímu poměru ke vzdálenosti po silnici a tak dále. Obecně se ale dá říci, že hlavním sdělením pro zákazníky je informace, že čím dříve koupí, tím levněji pojede.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+