Hlavní navigace

Češi vyvinuli lyže s vlastnostmi Ferrari. Teď s nimi chtějí prorazit ve světě

16. 11. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Dva chlapíci z Mělnicka vyrábí lyže top kvality. Zatím se soustředí jen na domácí klientelu, ale brzy chtějí prorazit i v Alpách.

Za vznikem firmy Carbonski je dětské přání Richarda Mikysky. Jako dítě z početné rodiny si nemohl dovolit lyže, po kterých toužil. Pak přišla vlastní rodina a na vysněné lyže stále nezbývalo. Protože se ale živí jako restaurátor a má vlastní dílnu, napadlo ho si lyže vyrobit a svůj sen si konečně splnit. První udělal ze skelného laminátu. Ty ale byly příliš tvrdé. Proto vyzkoušel karbonové vlákno. A to byla trefa do černého. Tento materiál se mu osvědčil a on si vyrobil skvělé lyže nejen pro sebe, ale i pro své kamarády. Nebylo to tak jednoduché, jak jsem si ze začátku myslel. Neměl jsem peníze, tak jsem si všechny přípravky, a dokonce i lis musel udělat sám. Experimentoval jsem s různými typy dřeva, titanolem i karbonem. Vývoj stál spoustu času i peněz. Materiál na jednu lyži vychází na 20 000 korun a ne všechny se povedly, vzpomíná na začátky Richard Mikyska.

Firma byla založena už před deseti lety, ale teprve před dvěma dostala pořádné obrátky. To se totiž k Richardovi připojil jeho kolega a kamarád Lubor. Viděl jsem zajímavý nápad, který kolabuje na penězích, ne na produktu. Tak jsem se k Richardovi připojil s plánem to změnit a výrobu zprofesionalizovat. Princip výroby jsme zachovali, ale kompletně jsme změnili technologie. Přešli jsme na šablony z umělého kamene, udělali stolici na frézování, na které má každé jádro svou vlastní kolejnici. Řežeme vodním paprsek nebo laserem, plány děláme v corelových programech. Přestavba nám zabrala podstatnou část loňského roku, ale máme díky této investici do technologií šanci s lyžemi víc pracovat. Jsme schopni vyrábět sériově s přesností na desetinu milimetru a zároveň může být každý pár lyží v detailech odlišný, říká Lubor Huška.

Lyže, které dokážou vystřelit až do kosmu

Lubor Hyška (vlevo) a Richard Mikyska, výrobci lyží značky Carbonski
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Lubor Huška (vlevo) a Richard Mikyska, výrobci lyží značky Carbonski

Čtrnáct vrstev karbonu různého tvaru, délky i gramáže. To je důležitá součást tajemství výroby lyží značky Carbonski. Pánové se k dokonalému výsledku dostávali přes pokusy s různými jádry a než byli spokojeni, vytvořili desítky testovacích vzorků. S každým materiálem se totiž mění počet a rychlost kmitů a tím také jízdní vlastnosti. Stačí ubrat 50 gramů látky a jízda je hned jiná. My karbon nedáváme jen na povrch jako někteří jiní výrobci. Nechceme stavět Potěmkinovy vesnice, ale výborné lyže, komentuje Richard Mikyska.

Ladit museli výrobci i pevnost, aby se lyže při jízdě nerozlomila. Porovnávali pevnost s kvalitou jiných lyží a testují ji na speciálním lamači. Nejlepší volbou se nakonec ukázalo karbonové vlákno v kombinaci s jasanovým jádrem. Pánové tvrdí, že i je samotné překvapilo, jaké lyže vlastně vyvinuli. Naším záměrem bylo vytvořit perfektní lyže, čehož jsme zkracováním a prokládáním biaxiálních a jednosměrných tkanin docílili. Jsme schopni naladit optimální průhyb a torzi lyže každému zákazníkovi na míru, ale ta výsledná rychlost nás skutečně překvapila, říká Lubor Huška a Richard Mikyska vysvětluje: Karbon se při skluzu nevytahuje jako třeba uhlíkové vlákno a je mnohem rychlejší než skelný laminát. Naše lyže proto při jízdě permanentně zrychlují a v nadsázce říkáme, že jsou schopny člověka, který je nezvládne, vystřelit až do kosmu.

Carbonski jsou oproti jiným lyžím taky extrémně lehké. Váží jen jeden kilogram. Dosáhnout co nejnižší hmotnosti byl jeden z cílů, a vyšel skvěle. I přes svou nízkou váhu ale karbonové lyže velmi dobře sedí a lyžaře nenechají v úzkých ani na ledové plotně. Podle jejich autorů se dokonce na problematických površích chovají lépe než při ideálních sněhových podmínkách. Lidi nejsou na něco takového zvyklí a musí se na nich naučit jezdit. Zvlášť ti, kteří se učili jezdit na carvingových lyžích a nemají natrénováno. Musí si při jízdě uvědomovat, že s každým obloučkem karbonové lyže zrychlí, a pokud chtějí zastavit, musí to takzvaně urvat, což vyžaduje značnou sílu v nohách, nebo zatočit do protisvahu. Proto máme několik zkušebních párů a každý má možnost si naše lyže předem vyzkoušet. Pokud na ně svými schopnostmi nemá, můžeme mu lyže upravit tak, aby byly pomalejší, říká Richard Mikyska. Dobrý lyžař se ale prý bát nemusí a během jediného dne se do Carbonski zamiluje.

Důkazem toho jsou naši nejlepší lyžaři, instruktoři lyžařských škol a redaktoři lyžařských magazínů, kteří se v rolích testovačů a rádců podíleli na vývoji. Instruktoři nám po vyzkoušení nechtěli lyže vůbec vrátit. Dokonce tvrdili, že naše lyže předčí jejich lyžařské schopnosti a dovolili si na nich to, co by si na jiných netroufli, dodává s úsměvem Lubor Huška. Carbonski prý dokáže ovládnout i začátečník, ale byla by jich pro něj škoda. Nedokáže totiž ocenit a využít jejich jízdní vlastnosti.

Lyže pánové vyrábí sportovní, turistické a univerzální v několika délkách a také v pomalejší a uživatelsky příjemnější verzi. Práce na jednom páru jim zabere zhruba týden. Polotovar se vyrábí zhruba tři dny, další dva pak trvá povrchová úprava a další doladění. Obyčejně jsou schopni zakázku odbavit do měsíce.

Lyže jako osobní šperk

Pánové z Carbonski mají lyže, které se vymykají z běžného standardu asi tak jako Ferrari. A to nejen svými vlastnostmi, ale i svou cenou. Cena kvalitních lyží se v obchodě pohybuje od 15 000 do 20 000 korun, na této částce ale ve firmě Carbonski končí jen s materiálem. Výrobci se totiž nechtějí spokojit s průměrem a používají ověřené nejmodernější materiály. Spolupracují s nanotechnologickou firmou NANOVIA a používají karbonová vlákna od japonské firmy TORAY. Zatím máme problém se víc prosadit, protože začínáme s drahým produktem, který není dostupný pro každého. Karbonové lyže má jeden z deseti tisíc lyžařů. Pomohla by nám třeba spolupráce s reprezentanty a profesionálními lyžaři, ale ti lyže chtějí zadarmo, což si nemůžeme dovolit. Vyvinout závodní lyže stojí stovky tisíc korun. Na to jsme příliš malá firma, popisuje Richard Mikyska s tím, že cena je ale vyvážena kvalitou. Lyže vyráběné v Dřínově na Mělnicku mají, co se týče vytáhnutí a degradace materiálu, osmkrát delší životnost než jiné drahé značky. Výhodou pak je, že jsou vyráběny každému zákazníkovi na míru a po pár letech je firma schopna vyměnit skluznice a hrany tak, že to na lyžích není vůbec poznat. Každá lyže má totiž svou vlastní šablonu, kterou v případě potřeby stačí znovu vytáhnout. Carbonski jsou tak lyžemi na celý život.

Brand24

Luxusní zboží je určeno především pro zaryté lyžaře a fajnšmekry, kteří jejich cenu často zvýší i exkluzivní povrchovou úpravou. Někdo si objedná lyže matné, jiný lesklé a výjimkou nejsou ani lyže posázené kameny Swarovski nebo s firemním logem či vlastnoručním podpisem. K takovým lyžím si uděláte osobní vztah. Není to tak, že je jen někde opřete v koutě. Jsou součástí vaší image a speciální designy jsou stále žádanější. Proto letos přijdeme s několika stylovými novinkami, komentuje Lubor Huška.

Zatím firma lyže prodává jen českým zákazníkům a ročně vyrobí kolem dvaceti párů. Pomalu ale začíná pronikat i do zahraničí. Testovací centrum bude mít v rakouském středisku Stubaier Gletscher, kde bude možné lyže vyzkoušet a v případě zájmu i objednat nebo koupit pár předem vyrobených univerzálek. Věříme, že v zahraničí se nám bude s prodejem dařit lépe, protože cena tam bude pro zákazníky přijatelnější. Navíc ve světě nemáme ani žádnou velkou konkurenci. V naší kategorii jsou výrobci jen ve Švýcarsku, Švédsku a Spojených státech amerických. Konkurence tedy není nijak velká. Teď ještě stojíme před rozhodnutím, zda jít cestou zakázkové výroby na míru, nebo značkového prodeje. Váháme a sháníme informace, protože jsme hlavně výrobci. Umíme lyže vyrobit, ale s obchodem si zatím moc rady nevíme, uzavírá Richard Mikyska. Plány a sny obou pánů jsou zatím omezeny financemi, ale kvalitní produkt si zákazníka vždycky najde, a tak by firma před sebou měla mít slušnou budoucnost.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).