Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Cestě fair trade do veřejných zakázek nic nebrání

V Česku vznikla první analýza, která se zabývá poptáváním fair trade produktů v rámci veřejných zakázek. Vydala ji nevládní organizace NaZemi – společnost pro fair trade. Co je v zahraničí běžné, je v českých podmínkách teprve, až na výjimky, hudbou budoucnosti. Z hlediska práva přitom uplatnění fair trade produkce ve veřejných zakázních podle autora analýzy Radka Jurčíka nic nebrání, což je užitečná zpráva pro obchodníky, kteří se fair trade produkcí zabývají. Třetinu fairtradové kávy prodané v Rakousku spotřebují místní státní správy a samosprávy, v Evropském parlamentu v belgickém Bruselu konzumují výlučně fairtradové banány a kávu. V roce 2009 činila jejich spotřeba více než 5200 kg banánů a 9000 kg kávy, vypočítává Stanislav Komínek, koordinátor kampaně Fair point z organizace NaZemi.

První vlaštovky už se objevují i v Česku. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přišlo v letos vypsané veřejné zakázce na cateringové služby s požadavkem, aby byly kávové a čajové produkty vyrobené dle Usnesení Evropského parlamentu o spravedlivém obchodu a rozvoji, což lze doložit například právě certifikací Fair trade.

Fair trade (spravedlivý obchod) zaručuje producentům spravedlivou odměnu za práci a férové obchodní podmínky. Fair trade také znamená dodržování lidských a pracovních práv, nebo šetrnost k životnímu prostředí.

Našli jste v článku chybu?