Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Čeští rejdaři loni zvýšili výkony o 4,5 pct.

České říční lodě loni přepravily 2,1 milionu tun zboží a materiálu, což je o 4,5 procenta více než v roce 2006. Vůbec poprvé lodě plující pod českou vlajkou převezly většinu zboží na evropských vodních cestách, které se České republice vyhýbají. Objem labské přepravy se naopak snižuje.

Z předběžných údajů ministerstva dopravy vyplývá, že výkony českých lodí v zahraničí narostly meziročně o více než 18 procent na 1,063.000 tun, přeprava na Labi, ať už vnitrostátní či přeshraniční do Německa, klesla o 6,6 procenta na 1,057.400 tun.

České lodě se přesouvají do zahraničí, hlavně na Rýn. Důvodem je nestálost hladiny Labe, především na kritickém úseku mezi Děčínem a německou hranicí. Nejhorší byla situace právě loni, kdy z celého roku bylo Labe ekonomicky splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo o 26 dní více, v roce 2005 o 50 dní více. Část českých rejdařů proto ukončila činnost.

Řešením má být podle ministerstva dopravy i rejdařů nový jez u Děčína, který by hladinu Labe udržoval na potřebné výši. Jeho stavbu chystá stát již několik let. Jezu však není nakloněno ministerstvo životního prostředí a ekologická sdružení, podle kterých by stavba narušila místní ekosystémy.

Našli jste v článku chybu?