Cestovky se v roce 2012 zhoršily, více porušují zákon. Tvrdí ČOIka

Inspektoři České obchodní inspekce si i v roce 2012 posvítili na cestovky. Výsledky kontrol jsou podle ČOI znepokojivé, cestovky více porušují zákon.

Cestovní kanceláře a agentury začínají pomalu nabízet zájezdy pro rok 2012 v rámci First Minute. Česká obchodní inspekce ale varuje, že přístup podnikatelů v cestovním ruchu se zhoršil. Z výsledků kontrol totiž vyplývá, že cestovky stále porušují zákony a počet porušení navíc vzrostl. 

Ve srovnání s rokem 2011 vzrostl počet porušení jedné či více zákonných povinností o 10 %. Inspektoři konkrétně zjistili při 231 kontrolách celkem 89 porušení povinností, zejména informací o právech spotřebitelů při reklamaci, užívání klamavých obchodních praktik, neseznámení s cenou a také nesprávné vyřizování reklamací.


Autor: www.isifa.com

ČOI: Cestovky už shánějí nové klienty, stále však porušují zákony.

Zvláštní důraz při kontrolách byl pak kladen na kontrolu toho, zda nejsou při nabídce služeb používány nekalé obchodní praktiky a na dodržování informačních povinností, vyplývajících prodávajícím z ustanovení zákona o ochraně spotřebitele.

Dosud ČOIka rozdala 57 pokut v celkové výši 665 500 korun, dalších 32 řízení dosud nebylo ukončeno nebo uložené pokuty nenabyly právní moci.

Na ČOI se s podáním v průběhu roku obrátilo 158 klientů nespokojených se službami cestovních kanceláří a agentur. Z toho v 17 případech se jednalo o porušení, které mohla ČOI v rámci svých kontrolních pravomocí postihnout. Dalších 5 podání postoupila příslušnému orgánu dozoru, ostatní podání se týkala nesouhlasu spotřebitelů se způsobem vyřízení reklamace.

Výsledky kontrol cestovních kanceláří a agentur
Autor: ČOI

Výsledky kontrol cestovních kanceláří a agentur

Zjištěná porušení

Při kontrolách činnosti cestovních kanceláří a agentur byla nejčastěji zjištěna tato porušení zákona o ochraně spotřebitele:

  • Povinnost řádně spotřebitele informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace (§ 13) – 40 zjištění 
  • Užívání nekalých obchodních praktik (§ 4 a § 5) – 35 případů
  • Porušení informačních povinností o poskytované službě (§ 9–11) – 22 zjištění
  • Neseznámení spotřebitele s cenou (§ 12) – 16 případů
  • Nedostatky při vyřizování reklamací (§ 19) – 16 případů

ČOI: Příklad užití zakázané klamavé obchodní praktiky z praxe

Spotřebitel, který si zájezd zakoupil v cestovní agentuře, byl o speciální slevě při uzavření cestovní smlouvy v určitém termínu informován prostřednictvím katalogu  pořádající cestovní kanceláří tímto způsobem: 

Sleva za včasný nákup až 15 %. Podmínky na uplatnění slev na 15 % v období 1. 2. 2012 – 31. 3. 2012. Klienty, kteří si zakoupí zájezd do 31. 3. 2012 čeká speciální sleva za včasný nákup 15 % – základní sleva 12 % + 5 % sleva pro stálé klienty. 

EBF16

Spotřebiteli však byla při uzavření cestovní smlouvy poskytnuta sleva pouze 12 %, nikoliv 15 %. Tím, že pořádající cestovní kancelář nejednoznačným způsobem informovala spotřebitele o speciální slevě za včasný nákup, se dopustila při nabídce zájezdu užití klamavé obchodní praktiky.

Porušení povinností vyplývajících cestovním kancelářím a cestovním agenturám ze zákona o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu (zák. č. 159/1999 Sb.) bylo zjištěno v 18 případech. Jednalo se konkrétně o porušení povinnosti informovat spotřebitele o cestovní kanceláři, jejíž produkt si kupuje. 

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - kde hledat, jak slova vybrat, jak optimalizovat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+